Europarlamentarka Biljana Borzan održala je konferenciju na kojoj govori o temi "Crnog petka/black friday - online trgovina u Hrvatskoj" te predstavlja istraživanje o iskustvima građana tijekom kupovine na sniženjima, kao i najčešće zamke za potrošače u online trgovini, piše Danas.hr.
Biljana Borzan prezentira:
"S obzirom na to da je sezona kupovina i sniženja, imala sam potrebu prezentirati istraživanje koje sam provela o potrošačkim navikama, prije svega vezano uz online kupnju, te dati građanima savjete za period kad je kupovina učestalija nego tijekom ostatka godine. Također sam istaknula gdje su zamke, prevare i obmane na internetu.
Prema istraživanju, 87 posto građana u Hrvatskoj kupuje online. Građani su se izjasnili kupuju li barem ponekad, neovisno o tome kupuju li redovito. Moram reći da je povjerenje u online trgovinu visoko – čak 77 posto ispitanika vjeruje u sigurnost online kupovine. Preostalih 23 posto izjasnilo se kao skeptično ili su imali loša iskustva.
Internetska kupovina sve je popularnija, osobito od početka pandemije koronavirusa, kada se pokazala iznimno praktičnom. Gotovo svi ispitanici kupuju barem ponekad tijekom sniženja – to tvrdi 95 posto njih. Čak 67,8 posto ispitanika strpljivo čeka sniženja, unaprijed odabire proizvode koje želi i prati cijene dok ne pronađe povoljan trenutak za kupnju.
Što se tiče Crnog petka, Europska komisija je 2022. provela istraživanje u kojem je analizirano 16 tisuća proizvoda koji se prodaju online u 13 država članica EU-a. Pokazalo se da je 50 posto proizvoda zaista bilo na sniženju za Crni petak, ali čak četvrtina njih bila je na lažnim sniženjima.
Problemi s dostupnošću?
Više od 43 posto istraženih stranica imalo je lažno snižene proizvode, što je velik broj i teško je tome doskočiti. Jedan od načina borbe protiv toga je građanska inicijativa, odnosno prijava nepravilnosti Europskom potrošačkom centru ili Ministarstvu gospodarstva.
Glavni problemi s online kupovinom uključuju: gotovo trećina ispitanika izjavila je da je imala probleme prilikom online kupnje. Najčešći problem, koji je prijavila četvrtina ispitanika, bio je primitak pogrešnog proizvoda, dok je značajan broj ispitanika naveo da proizvod nisu uopće dobili. Na trećem mjestu problema našle su se spora ili zakašnjela dostava, kao i problemi s narudžbom ili činjenica da proizvod nije odgovarao opisu.
Dodatno, 17 posto građana navelo je probleme s dostupnošću proizvoda zbog toga što su iz Hrvatske, što predstavlja tzv. geoblokiranje. Gotovo polovica ispitanika koji su iskusili ovaj problem naveli su da nije bilo mogućnosti dostave u Hrvatsku. Neki ispitanici također su prijavili skupe troškove dostave, dugo čekanje ili druge poteškoće.
Pitali smo građane koliko poznaju svoja prava, a odgovori su bili: "tako-tako". Na pitanje koliko vremena imate da se predomislite kod online kupnje, većina je točno odgovorila – 14 dana. Međutim, visok postotak građana (33 posto) smatra da je taj rok 30 dana, dok osam posto misli da uopće nemaju pravo predomisliti se.
Pitali smo i znaju li koliko traje obvezno jamstvo. Točno je odgovorilo 44 posto ispitanika, navodeći da jamstvo traje 2 godine, dok je 40 posto reklo da traje jednu godinu. Rekla bih da je taj odgovor ostavština prošlih vremena, jer je prije ulaska u EU jamstvo obično trajalo jednu godinu. Optimisti, njih 15 posto, vjeruju da imaju malo veća prava nego što su zakonom zajamčena.
Velik broj ispitanika nije dovoljno informiran o svojim pravima, što upućuje na potrebu bolje edukacije građana."
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....