Dok se vodeće svjetske turističke destinacije bore s overturizmom i raste broj odredišta na popisima onih koje se savjetuje preskočiti zbog gužvi, platforme za kratkoročni smještaj i dalje nesmetano rastu. Kažu to posljednje objavljene statistike, ali i njihovi financijski rezultati. U Hrvatskoj, doduše, ovo ljeto nisu imale tako dobre rezultate u odnosu na druge zemlje Europske unije. Štoviše, naša je zemlja s najmanjim rastom prometa u kratkoročnom smještaju ostala daleko ispod europskog prosjeka, kaže nova objava Eurostata, piše Jutarnji list.
Tijekom trećeg tromjesečja 2024. gosti su proveli 366,2 milijuna noćenja u smještaju za kratkoročni najam u EU, rezerviranom putem Airbnb-ja, Bookinga, Expedia Groupa ili TripAdvisora. To je 18 posto više u usporedbi s istim razdobljem 2023. Sva tri mjeseca u trećem tromjesečju 2024. bilježe porast noćenja u smještaju rezerviranom putem online platformi. U srpnju 2024. registrirano je 135 milijuna noćenja, što je povećanje od 16,4 posto u usporedbi sa srpnjem 2023. U kolovozu su zabilježena 152,2 milijuna noćenja rezerviranih putem platformi (+21,6% u usporedbi s kolovozom 2023.), a u rujnu 79 milijuna (+14% u usporedbi s rujnom 2023.).
Sve zemlje EU zabilježile su porast broja noćenja rezerviranih putem online platformi u kolovozu 2024., najprometnijem mjesecu u turizmu u EU općenito. Pritom je najveći porast zabilježen na Malti, koja je imala rast od čak 41,4 posto u usporedbi s prethodnim kolovozom, a slijedi Njemačka s plusom od 32,7 posto, pa Francuska koja je imala 29,9 posto rasta.
Najmanji porast rezervacija putem ovih platformi u kolovozu je zabilježen u Hrvatskoj, 9,7 posto, Bugarskoj (+12,2%) i Mađarskoj (+13,6%). U Grčkoj je bilo 15 posto više rezervacija za kolovoz, a Španjolska je bila na oko 22 posto rasta.
Statistika je jasno pokazala nerazmjer između rasta turističkog prometa i porasta kapaciteta u privatnom smještaju koji Hrvatska bilježi i lani, a protiv čega se Vlada odlučila boriti paketom zakona koji su stupili na snagu 1. siječnja. Naime, lani je u Hrvatskoj u manje od godinu dana u segmentu privatnog smještaja na tržište stavljeno novih 46 tisuća kreveta, a od 2016. godine do danas u privatnom smještaju broj kreveta je porastao za više od 175 tisuća. Pritom od 2018. godine kontinuirano pada broj dana popunjenosti i u 2024. se u ovom segmentu smještaja bilježi svega 58 dana popunjenosti.
Ako Vladina politika urodi plodom, booking-platforme mogu se oprostiti sa značajnim rastom broja novih domaćina u Hrvatskoj koje su do sad bilježile, iako one te brojke nikad ne objavljuju po tržištima. Doduše, ako se zbilja uspije produljiti sezona, mogu očekivati rast noćenja i popunjenosti postojećih jedinica.
Na globalnoj razini, i u trećem kvartalu prošle godine online platforme za smještaj imale su značajan rast prometa, što je kod nekih doduše značilo povratak na promet prije pandemije.
U trećem kvartalu 2024. Airbnb-ju je prihod porastao za 10 posto u odnosu na prethodnu godinu, na 3,7 milijardi dolara, uz EBITDA od dvije milijarde dolara, što je rast od sedam posto, te predstavlja prilagođenu EBITDA maržu od 52 posto. Kraj godine Airbnb je dočekao s više od osam milijuna jedinica, a kako ističu u svom izvješću, kontinuirano rade na uklanjanju manje kvalitetnih objava te su od lani uklonili oko 300 tisuća jedinica iz portfelja.
Booking.com u trećem kvartalu prošle godine povećao je broj rezerviranih jedinica za osam posto u odnosu na tromjesečje prethodne godine, a bruto vrijednost rezervacija bez otkazivanja iznosila je 43,4 milijarde dolara, što je povećanje od devet posto u odnosu na tromjesečje prethodne godine. Ukupni prihodi platforme Booking.com u trećem tromjesečju iznosili su osam milijardi dolara, što je povećanje od devet posto u odnosu na kvartal prethodne godine, uz neto dobit od 2,5 milijardi dolara. Najveći rast pritom su imali u Europi, piše Jutarnji list.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....