Agencija Moody’s podigla je kreditni rejting Hrvatske za dvije razine, podignut je s Baa2 na A3, uz stabilne izglede. Razlog skoku rejtinga pripisano je oštrom smanjenju javnog duga i kontinuiranom poboljšanje snage hrvatskog gospodarstva zahvaljujući reformama i ulaganjima i doseljavanju radne snage.
Podsjetimo, Hrvatska ima A rejting i kod agencija Fitch i S&P.
Kod gospodarstvenika ta vijest je primljena jako dobro. Svjesni su važnosti kreditnog rejtinga, ali i upozoravaju da trebamo biti oprezni i prilagoditi očekivanja, kako povećani kreditni rejting ne bi doveo do prekomjernog zaduživanja i povećanih inflacijskih pritisaka. Pri tome upozoravaju da treba biti svjestan da povećanje kreditnog rejtinga može dovesti do prekomjernog optimizma na tržištu i stvaranju “balona” u nekim sektorima.
Smanjenje rizika
Tako Branko Roglić, vlasnik Orbico Grupe, ističe kako je dosezanje ovog rejtinga kod najkonzervativnije agencije Moody’s velika stvar za Hrvatsku i za hrvatsko gospodarstvo.
- Ostvarili smo cilj i uspjeli javno dug smanjiti ispod 60 posto BDP-a. Dosegli smo taj rejting i sada smo pred vratima ulaska u OECD. Gospodarstvu ovakav rejting znači jako puno. Između ostalog, znači da domaća kompanija može bez problema kapital naći i izvan Hrvatske. To je velika stvar iz razloga što jeftiniji kapital znači i manje troškove za kompanije i povećanje konkurentnosti. Naša makroekonomska pozicija nikada nije bila bolja nego danas. Sada imamo tržište od 500 milijuna stanovnika, imamo investicije i uz malo više volje i hrabrosti ravnopravno možemo konkurirati svima u Europi, mišljenja je Branko Roglić.
Marinko Došen, predsjednik uprave AD Plastik Grupe, ističe da je ovako značajno povećanje kreditnog rejtinga Hrvatske za svaku pohvalu i potvrđuje kako Vlada RH ispunjava svoje strateške ciljeve.
- Prije svega, ovakva ocjena odražava se na financijsku stabilnost države i smanjenje rizika što bi se trebalo odraziti na povoljnije uvjete financiranja gospodarstvenika. Vjerujem kako će povećanje kreditnog rejtinga omogućiti lakši pristup kapitalu i potaknuti investicije, čime će ojačati konkurentnost naših gospodarstvenika. Stvaranje stabilnijeg poslovnog okruženja svima nama omogućuje sigurnije dugoročno planiranje, pojašnjava Marinko Došen.
Berislav Borovina, vlasnik Spegre, pojašnjava da je korist od A rejtinga zemlje usporediva sa koristi koju je donijela autocesta, a donijela je, naglašava, razvoj.
- U svijetu se rejting i bonitet puno više gleda nego je to slučaj kod nas u Hrvatskoj. A ovaj kreditni rejting je jasna poruka investitorima. Za svakog ozbiljnog investitora, rejting države je glavni pokazatelj stabilnosti.
Nove mogućnosti
Svi međunarodni aranžmani naših banaka, poduzeća i same države su sada povoljniji. Manje kamate na kredite, povoljnije i lakše zaduživanje i lakše poslovanje ojačava ekonomiju neke države. Stvara se veći potencijal, a o svakome pojedinačno ovisi hoće i ili neće iskoristiti taj potencijal. Sinergijom niza faktora, među kojima je visok kreditni rejting važan faktor, dolazi se do uspjeha, ističe Berislav Borovina.
Nebojša Kereš, direktor Knaufa iz Uzdolja, inače najveće tvrtke u Šibensko kninskoj županiji, smatra da najnoviji kreditni rejting predstavlja važan pokazatelj povjerenja u hrvatsko gospodarstvo te pokazuje da se Hrvatska kreće u dobrom smjeru zadnjih nekoliko godina.
- Pozdravljamo novi kreditni rejting, koji će sigurno utjecati na pozitivno poslovanje brojnih poduzeća. Bolji kreditni rejting vodi prema nižim troškovi zaduživanja što znači više kredita, povećanje novca u opticaju, a što posljedično dovodi i do povećanja investicija od čega će koristi imati svi, kako kompanije tako i privatni sektor. Ipak trebamo biti oprezni i prilagoditi očekivanja, kako povećani kreditni rejting ne bi doveo do prekomjernog zaduživanja i povećanih inflacijskih pritisaka, ističe Nebojša Kereš.
Kereš je mišljenja da su gospodarstvenici u Hrvatskoj itekako svjesni važnosti boljeg kreditnog rejtinga na njihovo poslovanje. Sve više poduzetnika shvaća da bolji kreditni rejting može imati direktan utjecaj na njihovo poslovanje i otvarati nove mogućnosti za rast i razvoj.
- Međutim, i dalje postoji prostor za poboljšanje razumijevanja kompleksnosti kreditnog rejtinga i njegovih implikacija za pojedinačne sektore i poduzeća.Važno je biti svjestan da povećanje kreditnog rejtinga može dovesti do prekomjernog optimizma na tržištu i stvaranju “balona” u nekim sektorima.
Nižu cijenu kapitala bi trebalo iskoristiti za ostvarivanje dugoročnih ciljeva održivog razvoja, od kojih ćemo posljedično svi imati koristi, pojašnjava Nebojša Kereš.•