Vauuuuuu. Bila je to prva, spontana reakcija naše novinarske ekipe kad je ugledala naših šest Rafalea u hangaru središta za obuku u okviru tvrtke Dassault Aviation (DA) tijekom posjeta našim pripadnicima koji se ondje nalaze na obuci. Avion na prvi pogled izgleda moćno, moderno i potpuno drugačije od onog što smo prije imali prigodu vidjeti. Hrvatske oznake na njemu daju mu posebnu notu koja u vama trenutačno izaziva sreću i ponos koju ne možete sakriti. I ne želite.
Brzopotezno smo krenuli u njihov obilazak upijajući svaki detalj na njima, a što smo ga više ogledavali, onaj prvi dojam postajao je sve jači i konkretniji. Istodobno je glavom prolazila ista misao – samo još da dođu u domovinu. Naš posjet planirali smo i dogovarali s brigadirom Davorom Turkovićem, koji je ovdje u ulozi projektnog menadžera i koji nam je cijelo vrijeme bio u pratnji i zapravo pomogao da napravimo sve ono što smo u sebi potajno priželjkivali. Premda smo u jednom trenutku pomislili kako možda i nećemo ispuniti zacrtane ciljeve, jer je potrebno zadovoljiti uvjete mnogih strana, od same tvrtke, ali i aerodroma u Bordeauxu s kojim tvrtka Dassault Aviation dijeli prostor. Već pri samom dolasku u tvrtku vidi se ozbiljnost i profesionalnost njihovih djelatnika koji nas dočekuju na ulazu te pomažu u rješavanju sigurnosnih protokola.
Sigurnost je na visokoj razini, a kako i ne bi kad se ovdje nalaze najsuvremeniji borbeni avioni koji tu dolaze na završno sklapanje i probne letove. Predstavnicima tvrtke izložili smo naše želje i planove te smo odmah vidjeli njihovu otvorenost i razumijevanje novinarske struke koje su pokušali uklopiti u svoje sigurnosne protokole kako bi obje strane bile zadovoljne. Na kraju je tako i bilo, piše Hrvatski vojnik.
NEPREKIDAN RAD
Nakon uvodnih sastanaka i dogovora počinjemo realizirati naše planove i zadaće, a ono što vam nakon aviona upada u oči jest neprekidan rad naših tehničara koji s francuskim instruktorima gotovo nečujno nešto rade na svakom od aviona. Hangar gdje su avioni smješteni iznimno je uredan i čist prostor, ne možete vjerovati da se takva sredstva nalaze u takvim uvjetima. Fascinirani smo brzinom i lakoćom kojom su naši tehničari svladali iznimno zahtjevnu i složenu obuku. Oni su mahom mladi ljudi, kad ih vidite pomislite da su tek izišli iz škole i to je iznimno mudro ulaganje u budućnost jer će oni još dugo biti nositelji obuke novim naraštajima tehničara koji će dolaziti na obuku. Jednog od njih, koji je kao stipendist Zrakoplovno-tehničke škole "Rudolf Perešin" već pet godina pripadnik HRZ-a, na kratko prekidamo u zadaćama i pitamo za dojmove. "Radio sam kao tehničar na MiG-u 21 gotovo četiri godine i nakon toga došao sam ovdje. Obučavam se za tehničara koji radi na sustavu naoružanja na avionu i mijenjanju konfiguracija za određenu vrstu misija koju bi piloti ovog aviona mogli imati". U Francuskoj je proveo šest mjeseci, a obuku je započeo teorijskim dijelom koji je trajao dva mjeseca. Nakon položenih ispita počeo je s praktičnom obukom na avionima (on job training). Ističe kako su s veseljem započeli pripremati avione za prelet u Hrvatsku, ali i naglašava razliku u održavanju MiG-ova i Rafalea. "Razlika na održavanju MiG-a i Rafalea podijelila je mišljenja. Neke su stvari teže, a neke lakše i jednostavnije jer novi avion ima više elektronike pa je održavanje uglavnom preko računala i postoji dosta programa kojima se koristimo, ali sam manualni način rada puno je jednostavniji jer je avion tako složen da ga tehničarima bude lakše održavati". Ne skriva ni riječi pohvala za mentore za koje kaže da su "jako pristupačni i susretljivi, puni razumijevanja i golemog znanja i pravi je užitak s njima raditi i već sad vidim koliko smo puno novih stvari od njih naučili". Na njega se nadovezuje jedna od dvije naše pripadnice koje smo imali prigode ovdje vidjeti. U vojsci je tri godine i radila je također na održavanju MiG-ova: "Ovdje sam od rujna prošle godine i nakon uspješno svladanog teorijskog dijela počeli smo s praktičnom obukom. Već prije upisa srednje škole za zrakoplovnog tehničara znala sam što želim i danas sam sretna. Ovaj mi se avion čini puno lakšim za održavanje nego MiG zato što je sve pristupačnije, dostupnije, dosta se koristi računalo dok je kod MiG-a naglasak bio na mehaničkim radovima. Premda je jednostavnije za održavanje, s druge je strane i kompliciranije jer ima puno elektronike, a nama je sve to novo i nepoznato jer se prije nismo s tim susretali."
ZRAK ZRAK - ZRAK ZEMLJA
Avion Rafale F3-R francuskog proizvođača Dassault Aviation, dvomotorni je višenamjenski borbeni avion 4.5+ generacije opremljen naprednim napadno-navigacijskim sustavima, elektroničkim radarom novije generacije RBE2 uz visoku integraciju senzora i sustava samozaštite, kao i mogućnošću korištenja širokog spektra naoružanja zrak-zrak i zrak-površina što ga čini jednim od najboljih borbenih aviona današnjice. Operativno-tehničko održavanje aviona Rafale i komponenti provodi se kroz model održavanja prema stanju aviona (On Condition Maintenance). Radi se o modelu održavanja aviona, motora i komponenti prema fleksibilnoj dinamici povremenih pregleda s progresivnim pristupom i minimalnim potrebama za ljudstvom i opremom. Avion je opremljen sustavom za prikupljanje i analizu podataka koji prikuplja i obrađuje sve parametre eksploatacije aviona (indeks umora materijala, inercijske parametre, informacije o greškama, podatke o motoru te kvarovima aviona i motora). Sustav pruža mogućnost detaljne analize podataka i omogućava analiziranje zabilježenih događaja, kvarova, statistika i trendova. Ima mogućnost jednostavnog unosa i naknadnog ažuriranja softvera i njegovih sustava. Opremljen je digitalnim sustavom kontrole upravljanja (Fly-by-Wire) s tri neovisna kanala redundancije, pomoćnim udvojenim analognim sustavom, kao i sustavima koji omogućuju automatsko održavanje zadanih parametara (visina, kurs, brzina, postavke snage motora). U svrhu povećanja sigurnosti letenja te zaštite pilota i aviona, ugrađeni su sustav za ograničavanje napadnog kuta i opterećenja kao i sustav za vađenje iz nepravilnih položaja tijekom leta. Za kočenje i zaustavljanje na zemlji koristi dva potpuno neovisna kanala koja mogu funkcionirati paralelno ili zasebno u slučaju otkaza jednog od njih, a za izvanredne situacije ima pomoćni neovisni sustav za kočenje kao i ugrađenu kuku za zaustavljanje (koja zahtijeva dodatnu zemaljsku infrastrukturu). Vjerojatnost preživljavanja dodatno je unaprijeđena sustavom za praćenje parametara leta, kao i sustavima za upozorenje približavanja površini i automatskom izbjegavanju sudara s površinom koji koriste radarsko praćenje terena. Izbacivo sjedalo ima "0-0" karakteristike i uporabljivo je u čitavom rasponu performansi aviona, opremljeno je kisikom za slučaj nužde i paketom opreme za preživljavanje. U svrhu smanjenja radnog opterećenja i poboljšanja situacijske svjesnosti pilota, podaci prikupljeni sa svih senzora statusa aviona te sustava i naoružanja automatski se obrađuju i objedinjuju u cilju prikaza stvarne taktičke situacije na četiri prikaznika – dva središnja (od kojih je jedan prikaznik u razini očiju pilota) i dva bočna, koji mogu imati različite funkcije prikaza, ovisno o izabranom modu. Sustav HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick) omogućuje pilotu obavljanje različitih radnji bez pomicanja ruku s upravljačke palice i ručice snage. Isto tako, ostali dijelovi sučelja pilot-avion pomažu pilotu u donošenju odluke u realnom vremenu te tako povećavaju učinkovitost provedbe zadaća. Svi prikaznici i oprema u kabini kompatibilni su s opremom za letenju noću.
DVA MLAZNA MOTORA
Potrebna duljina polijetanja aviona Rafale ovisi o poletnoj masi odnosno konfiguraciji aviona i kreće se oko 600 m, a duljina slijetanja oko 450 m u konfiguraciji bez podvjesnog tereta. Pogonsku skupinu čine dva mlazna motora M88-4E s dodatnim izgaranjem, maksimalnog potiska 75 kN po motoru koji mu osiguravaju najveću brzinu od 2200 km/h (1,8Ma na velikim visinama). Zahvaljujući motorima i odličnim aerodinamičnim karakteristikama avion Rafale ima sposobnost super-krstarenja (Supercruise) koja mu omogućava dugotrajan let nadzvučnom brzinom (1.4 Ma) bez uporabe režima dodatnog izgaranja što značajno povećava dolet i istrajnost leta te skraćuje vrijeme leta do cilja. Motori su modularnog dizajna i načina održavanja te je njihova zamjena moguća u vrlo kratkom roku za razliku od ostalih aviona u kategoriji čije zamjene motora mogu potrajati od jedan ili dva dana. Avion Rafale može nositi vanjski koristan teret na 14 podvjesnih točaka što ga svrstava među avione s najvećim brojem vanjskih podvjesnih točaka. Ukupna nosivost korisnog vanjskog tereta je 9500 kg. Može nositi pet podvjesnih spremnika goriva i jedan je od rijetkih aviona koji ima sposobnost korištenja specijaliziranih spremnika goriva za nadopunjavanje drugih aviona gorivom u zraku (Buddy-buddy). Tijekom jedne misije-leta avion Rafale u mogućnosti je provesti više vrsta zadaća za što su inače potrebni različiti tipovi aviona.
UZLETNA MASA
Najveća uzletna masa od 24 500 kg omogućuje mu da uz širok spektar naoružanja zrak-zrak i zrak-površina u kombinaciji s dodatnim vanjskim spremnicima za gorivo učinkovito provodi širok spektar borbenih zadaća u taktičkom radijusu od 1800 km. Najveći dolet s vanjskim spremnicima za gorivo iznosi 3700 km. Operativni sustav aviona Rafale u standardu F3-R ima integriran širok spektar suvremenog naoružanja koji je dokazan u stvarnim borbenim misijama (Afganistan, Irak, Libija, Sirija, Mali). Integrirano naoružanje obuhvaća ugrađeni top od 30 mm (jednosjed i dvosjed), za napade na ciljeve u zraku integrirane su rakete zrak-zrak: MICA RF i IR BVR/WVR. Za napade na ciljeve na zemlji integrirane su klasične nevođene bombe od 110, 220, 450, 900 kg, precizno vođene bombe od 110, 220, 450, 900 kg, precizno vođene bombe AASM HAMMER (Highly Agile Modular Munition Extended Range) od 125, 250, 500, 1000 kg, nevođene rakete 68 mm (višecijevni lanser), vođene protuoklopne rakete Brimstone te krstareći projektil SCALP. Za protubrodske misije integrirane su rakete AM39 Exocet. Svi načini vođenja i praćenja leta podržanih projektila dio su operativnog sustava i zaštićeni od elektromagnetskog ometanja. Sintetički sustav simuliranja i ocjenjivanja djelovanja naoružanjem također je podržan operativnim programom. Operativni program u standardu F3-R modularnog je dizajna i omogućuje buduću daljnju nadogradnju i integraciju novih oružnih i senzorskih sustava aviona. Avion je opremljen naprednim elektroničkim RBE2 radarom koji simultano radi u režimima zrak-zrak i zrak-površina te konstantno prati meteorološke uvjete. Napredne mogućnosti radara omogućuju mu otkrivanje i istodobno praćenje velikog broja ciljeva od kojih određuje prioritetne i visokoprioritetne ciljeve s detaljnim podacima za upravljanje paljbom kod uporabe naoružanja.
REŽIM RADA
Režim rada zrak-površina kroz različite modove rada omogućava pretraživanje, otkrivanje, praćenje i djelovanje po pokretnim i stacionarnim ciljevima na kopnu i moru. Mogućnosti radara omogućuju mu mapiranje površine na velikoj udaljenosti i u visokoj rezoluciji u svim meteorološkim uvjetima. Snimka mapiranog terena pohranjuje se na digitalni medij u avionu i može se koristiti nakon leta. Ima sposobnost otkrivanja i praćenja sporih ciljeva na površini te poseban mod za otkrivanje i praćenje ciljeva na vodenim površinama. U cilju samozaštite, u avion je ugrađen interni sustav za elektroničko ratovanje SPECTRA (Self-Protection Equipment to Counter Threats for Rafale Aircraft). Sustav se sastoji od podsustava za detekciju i samozaštitu integriranih u operativni sustav aviona koji provodi identifikaciju prijetnji, aktivira odgovarajuću zaštitu (infracrveni i radarski mamci + elektroničko ometanje) i bilježi podatak o otkrivenim prijetnjama. U cilju povećanja mogućnosti preživljavanja i samozaštite avion Rafale ima minimalan radarski odraz (Radar cross section-RCS) vrijednosti do 1 m2. Pasivno smanjenje radarskog odraza postignuto je optimizacijom geometrije trupa, napadnim bridom vrha krila i usisnika motora te korištenjem kompozitnih materijala, a potpuni učinak postiže se u kombinaciji s aktivnim sustavom za elektroničko ratovanje SPECTRA. Dio sustava za elektroničko ratovanje i baza je podataka u kojoj se nalaze podaci o elektromagnetskim prijetnjama (digitalni potpis prijetnji, cilja) kao i algoritmi za ometanje. Sustav SPECTRA u sprezi s naprednim radarom omogućuje samostalnu provedbu borbenih misija u dubini protivničkog teritorija bez nužne potpore ostalih zrakoplova tijekom borbenog djelovanja. Ovaj sustav ima sposobnost aktivnog ometanja radara protivnika i uporabom elektroničkih protumjera smanjuje vlastiti odraz i mogućnost otkrivanja te time značajno povećava mogućnost preživljavanja i vjerojatnost uništenja protivničkih ciljeva.
Upoznavši se s tehničkim značajkama ovog aviona iskoristili smo prigodu za razgovor i s onima koji tim moćnim sustavom upravljaju. To su naši piloti koji se ovdje nalaze u različitim etapama obuke i koji su s nama podijelili svoja iskustva letenja na ovom avionu. "Ovdje sam 12 mjeseci, a prije obuke na Rafaleima prošao sam obuku na avionu Pilatuc PC 21 u bazi u Cognacu. S dvojicom kolega ondje sam bio devet mjeseci.
OSTVARENI SNOVI
Tijekom boravka u toj bazi stekli smo golemo iskustvo za daljnje letenje ovdje na Rafaleu. Od malih nogu maštao sam da budem pilot i letim i zato je let na Rafaleu za mene bilo ispunjenje tog dječačkog sna. Bio je to predivan osjećaj u kojem se osjećate slobodno, imaš moćan stroj ispod sebe i ne mogu naći riječi kojim bih opisao taj avion". San većine onih koji žele postati pilot let je na borbenom avionu jer je to najviša stepenica u razvoju jednog pilota, a sad će svi oni koji za svoj poziv izaberu upravo pilotski, imati mogućnost letjeti u avionu o kakvom su maštali. Da se snovi ostvaruju govori nam i naš sugovornik koji nastavlja: "To što sam bio izabran u prvoj skupini ovdje za obuku jako puno mi je značilo, bio sam sretan i ponosan što ću biti dio cijele ove priče, usudio bih se čak reći dio naše moderne povijesti i to je velika čast. Zato i osjećam veliku odgovornost da cijelu obuku završim na najbolji način i opravdam ukazano mi povjerenje. Mladim ljudima poručio bih da ne odustaju od svojih snova, da se trude i puno uče jer na taj način ništa nije neostvarivo."
Njegov malo iskusniji kolega, jedan od onih koji će u povijesnom letu preletjeti novim avionom u Hrvatsku, ističe: "Obuka se sastojala od dva dijela. Najprije smo bili u tehničkoj učionici, a nakon toga je počela obuka na simulatoru te potom samo letenje. Letenje na Rafaleu zahtjevnije je i složenije, dok je MiG složeniji za održavanje u zraku. U šali znam reći kako se u MiG-u možeš izgubiti u prostoru, a u Rafaleu u kokpitu. Velik je to iskorak, ali na bolje se čovjek brzo navikne. Jedan sam od onih koji će s Rafaleom doletjeti u Hrvatsku i to je iznimna čast i odgovornost jer će ovi avioni u HRZ-u biti dugo vremena i nakon što ja prestanem letjeti. Zato sam ponosan i sretan. Mladim ljudima rekao bih da je pilotski poziv jedan sjajan poziv i profesija, da danas imamo sjajan avion i svi koji će na njemu letjeti jako će uživati". Govoreći o svojem iskustvu leta na Rafaleu ističe: "Kad sam prvi put sjeo u ovaj avion shvatio sam da je najzahtjevnije upravljanje sustavima jer u njemu ima jako puno podataka. Avion vam sve sam govori i doći do pravog podatka u pravo vrijeme je izazov, ali upravljanje njime je veliko zadovoljstvo i lakoća. Moj prvi samostalni let bio je kruna obuke ovdje, nešto što dugo čekaš i baš zato to dugo i pamtiš. Taj osjećaj kad si u zraku sam, bez pomoći instruktora i kad trebaš pokazati što si učio na obuci ono je što svatko od nas čeka". Da bi tijekom složene i zahtjevne obuke ovdje u Francuskoj sve funkcioniralo na najbolji način jedan od ključnih ljudi je naš domaćin brigadir Davor Turković koji nam opisuje svoju ulogu projektnog menadžera. "Kako bi se osigurao neometan tijek aktivnosti i nadzor provedbe svih ugovora, na razini MORH-a oformljen je Programski tim na čijem je čelu brigadni general Davor Tretinjak, a na razini HRZ-a Projektni tim s brigadirom Damirom Barišićem na čelu. Funkcija projektnog menadžera u sklopu Programskog tima za provedbu programa realizacije je da u Francuskoj koordinira sve aktivnosti u provedbi ugovora temeljem kojih je avion nabavljen. Dio aktivnosti koji je nužan za uvođenje aviona, a provodi se na lokacijama u RH, u nadležnosti je Programskog i Projektnog tima. Dakle, riječ je o tehničkom dogovoru ‘government to government‘ između Republike Hrvatske i Francuske Republike i ugovorima s tvrtkama Dassault Aviation, Safran Electronic&Defense i MBDA France. Svi ti ugovori bili su potrebni da bi se provela nabava aviona, osposobljavanje pilotskog i tehničkog sastava te sve potporne aktivnosti koje prate preuzimanje aviona iz postrojbi Francuskog ratnog zrakoplovstva te, nakon toga, sve aktivnosti koje su potrebne do trenutka kad avione preuzima HRZ. U sklopu toga, težište je djelovanja projektnog menadžera nadzirati provodi li se isporuka roba i usluga, a posebno obučni procesi u skladu s onim kako je ugovoreno u smislu dinamike i sadržaja. Moj su posao svakodnevne aktivnosti u nadzoru provedbe ugovora na lokacijama u Francuskoj".
Govoreći o zahtjevnosti zadaće brigadir Turković ističe: "Proces prijma, prihvaćanja i uvođenja aviona Rafale i sve prateće aktivnosti vrlo su složen proces u kojem postoje deseci radnih točki, tzv. milestonea, od kojih većina uvjetuju jedna drugu. Postotak realizacije svakog ugovora prati se i mjeri na sastancima na dnevnoj razini i na polugodišnjim sastancima na strateškoj razini gdje se svi dionici iz programa sastaju i prate napredak po svim točkama ugovora i rade određene korekcije.
Za ovako velik program sasvim je normalno i očekivano da se rade sitne korekcije kako bi se svi taktički problemi i izazovi mogli rješavati i da bi se svi milestoni dogodili u točno planirano vrijeme i sve provelo na planiran način. Za sada je sve išlo kako treba i u potpunosti zadovoljava sve ono što je ugovoreno".
PRELET U HRVATSKU
Najviše nas zanima trenutak preleta u Hrvatsku, odnosno sve aktivnosti koje je potrebno realizirati kada do njega dođe. Brigadir Turković kaže: "Da bi prelet uopće bio moguć, svi piloti skupine jedan i dva i svi tehničari skupine jedan i dva u potpunosti će završiti sve profile obuke na koje su upućeni. U samoj provedbi preleta, pošto se radi o avionima u vlasništvu RH, našim pilotima i tehničarima, dio tehničara ostat će u Francuskoj kako bi te avione spremio i otpustio na letenje, a dio tehničara otići će u Hrvatsku kako bi te avione dočekao po slijetanju u Hrvatsku. Kad nakon preleta svi tehničari dođu na Pleso, u smislu ljudstva školovanog u Francuskoj, priča je zaokružena. Dakle, oni su osposobljeni, od tog trenutka imaju šest aviona u matičnoj bazi i imaju sve potporne elemente – infrastrukturu, radionice, pričuvne dijelove, alate, dokumentaciju, IT mreže koje su im potrebne da bi avion mogli održavati. Ove obučne procese prošlo je više od devedeset ljudi uključno s pilotima. Obučni procesi po određenim profilima i za pilote i tehničare nastavit će se i nakon dolaska aviona u Hrvatsku jer program realizacije koji se temelji na ugovorima predviđa da će se obuka u RH odvijati po načelu obuke obučavatelja. To znači da će ovo osoblje koje sada dođe iz Francuske, biti certificirano i za obuku svojih nasljednika tako da u bliskoj budućnosti dosegnemo zadovoljavajući broj osposobljenih djelatnika za svih 12 aviona", ističe brigadir i nastavlja: "Iz Francuske će nam doći grupa tehničara koja je osposobljena za obuku novih tehničara. Oni će u Hrvatskoj od početka obučavati nove hrvatske tehničare. Jednako tako u Hrvatsku će nam doći piloti osposobljeni za obuku novih pilota i oni će obučavati i pilote koji su prethodno prošli dio obuke u Francuskoj, a obučavat će i neke nove pilote od početka. Teško je samo riječima precizno opisati taj proces koji ima desetak elemenata razvučenih kroz određeno vrijeme. Nužno je naglasiti da je uvođenje aviona, usavršavanje osoblja i izgradnja zrakoplovstva kontinuiran proces koji ne završava niti na datum prvog, niti zadnjeg preleta. Za uvođenje ovog tipa aviona potrebno je određeno vrijeme i sazrijevanje."
Razgovarali smo s jednim od tehničara koji je već kvalificiran kao obučavatelj: "Obuka se provodi na digitalnom sustavu uz pomoć digitalne dokumentacije aviona te uz popratne sadržaje koji služe kao pomagalo u provedbi obuke. Tehničari prolaze teorijski dio obuke jednako kao i piloti tehničku učionicu. Po povraku u Hrvatsku trebali bismo održati teorijski dio obuke za prvu grupu tehničara koji će se obučavati u Hrvatskoj i radi se o dosta odgovornom poslu jer smo morali puno dublje ući u sve sustave koji su naša odgovornost. Uloženo je dosta truda, ali na kraju se isplatilo i sretan sam što smo moje kolege i ja uspješno svladali obuku i uvjeren sam kako ćemo imati dobru skupinu instruktora koji će dobro obavljati posao. Čeka nas velika odgovornost jer na nama je da svoja znanja prenesemo mlađim kolegama i osiguramo kvalitetu provođenja i održavanja, kvalitetu obučavanja prije svega i da oni koji jednog dana dođu u Eskadrilu budu kvalitetni tehničari. Svi oni koji su zrakoplovni tehničari i žele doći u HRZ, trebaju znati da je najveći izazov doći raditi na borbenim avionima. Jedina usporediva stvar između aviona MiG i Rafale, po meni je, ta potreba za stalnom sigurnošću i nadzorom i kontrolom kvalitete održavanja. Sve ostalo je drugačiji koncept, od same dokumentacije, koncepta održavanja i unutarnje organizacije postrojbe," ističe nam naš sugovornik. Skori dolazak višenamjenskih borbenih aviona Rafale i povratak naših pripadnika s obuke iz Francuske višestruko će osnažiti naše ratno zrakoplovstvo, ali i uvjereni smo, biti poticaj mladim ljudima da povećaju svoj interes, bilo da je riječ o pozivu vojnog pilota ili zrakoplovnog tehničara. I jedni i drugi imat će prigodu temeljitije upoznati ovaj uistinu impresivan avion.
Zahvaljujemo našim pripadnicima na dosadašnjem uloženom iznimnom trudu i želimo im sretan povratak u domovinu. Na poseban način zahvaljujemo predstavnicima tvrtke DA koji su nam svojom pristupačnošću i susretljivošću omogućili biti dijelom ove moderne hrvatske povijesti koja se tek počinje ispisivati.
"Ono što je iznimno važno i što je danas neizostavan dio obuke borbenih pilota je simulator. Simulator za Rafale, koji smo mi u sklopu ovog ugovora nabavili, takvih je tehnoloških mogućnosti i takve kvalitete da može simulirati apsolutno sve elemente leta i uporabu svojeg integriranog naoružanja da se let na simulatoru smatra ravnopravnim letom na avionu. Jedino što taj let na simulatoru nema u odnosu na let na avionu psihološki je moment u pilotovoj podsvijesti da on uvijek zna da je u simulatoru, a ne stvarnom avionu. Zbog toga se sva obuka ne može provesti na simulatoru, ali za razliku od onog kako smo se prije školovali, sada jedan dio obuke, koji je bio jako skup i opasan za provedbu, a odnosi se ponajprije na uvježbavanje izvanrednih procedura na avionu i uvježbavanje upotrebe naoružanja, provodimo na simulatoru. Za naše zrakoplovstvo to je revolucionaran korak u obuci pilota. Jednako vrijedi i za tehničare. U sklopu ovog ugovora i u sklopu procesa obuke tehničara bilo bi nemoguće u tako kratkom roku svladati tako kompliciran avion da ne postoje učila, digitalni alati uz pomoć kojih ti tehničari mogu vrlo brzo modernim pristupom usvajati znanja o avionu. Njihova teorijska obuka nije se sastojala od čitanja iz knjiga ili gledanja slika nego od vrlo preciznog vođenja procesa obuke uz pomoć vrlo modernih alata za obučavanja. Njih je to dovelo do toga da kad dođu u fazu stvarnog rada na avionu (on job training), a to je ono što trenutačno rade, imaju potpuno samopuzdanje i široko znanje o onom što rade. Ono što je vrlo povoljno kod takvog načina obučavanja i korištenja dokumentacije jest da oni u svakom trenuku pored aviona imaju velike zaslone i u svakom trenutku na njemu mogu podići ili dio dokumentacije ili dio obučnih materijala i da praktički u realnom vremenu ono što se događa na zaslonu, mogu raditi na avionu. To je također kvantni skok u odnosu na to kako je održavanje bilo ranije," ističe brigadir Turković.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....