Brzinske internetske ankete nisu nešto čemu se može bezrezervno vjerovati, no u danima nakon što je Mate Rimac predstavio buduće mogućnosti njegove robotaksi usluge Verne, vox populi je većinom na pitanje biste li se vozili u automobilu bez vozača odgovorio negativno.
Strah od novog i nepoznatog sasvim je uobičajen i krajnje razumljiv refleks, instinkt koji je ljudsku rasu uvelike očuvao na životu do današnjih dana. U ovom slučaju na javnost je zasigurno utjecala i krajnje nelagodna situacija s premijere Vernea, kada je automobil doživio sada već mitski zastoj i nije se dovezao do pozornice. Međutim, bilo kakav progres zahtijeva žrtve ili, u najmanju ruku, dobrovoljne sudionike u eksperimentima. Jutarnji list tako je prvi od hrvatskih medija sjeo u jedan od Rimčevih robotaksija koji ‘mapira‘ Zagreb i provozao se.
"Vožnju smo počeli iz podzemne garaže u Novom Zagrebu", napisao je novinar Ilija Matanovića čiji cijeli tekst o njegovom izvanrednom iskustvu možete pročitati OVDJE.
Inače, Marko Pejković, izvršni direktor Vernea, gostovao je u RTL Direktu, gdje je govorio o robotaksijima.
Pejković je komentirao probleme na predstavljanju. Podsjetimo, robotaksi se oglušio na Rimčeve naredbe.
"Da… Nije se moglo desiti u gorem trenutku. Znači, radili smo na tome šest mjeseci. Cijeli tim je intenzivno radio. Pripremali smo sve da bude savršeno. Znači, ovaj crtić što ste pokazali i vozilo i sve ostale stvari i toliko toga što još uopće nismo ni pokazali što je tamo bilo na kampusu. I onda, baš kad se trebao pojaviti, blokirao je prednji lijevi kotač i auto nije mogao izaći. Probali smo 15 minuta prije toga, probali smo 20 puta prije toga i desilo se u najgorem trenutku", rekao je.
Pejković kaže da vozilo s predstavljanja nije bilo na cesti, da je to jedan od prototipova koji služi za druge stvari.
"Znači, imamo prototipove koji se testiraju upravo sad u Zagrebu, autonomna vožnja se testira. Konkretno, u Novom Zagrebu sa sigurnosnim vozačima koji su unutra. Ne možemo odmah izaći s autonomnim vozilom koje nema ni volan ni pedale. Moramo biti sigurni da sve savršeno funkcionira", rekao je.
Pejković kaže da testna faza već traje te da vozila autonomno voze po Zagrebu sa sigurnosnim vozačem koji prati sve i spreman je intervenirati ako nešto krene po krivu.
"Već sad ti prototipovi koje testiramo idu na obilaznicu. Oni su limitirani na 130 km na sat. Oni nikad neće kršiti zakon, ali mogu definitivno otići i do aerodroma i po obilaznici", naveo je doirektor.
"S puno ljudi sam razgovarala o ovome što ste napravili. Mnogi stručnjaci pohvaljuju sve što su dosad vidjeli, ali postoji ta skepsa. Je li stvarno moguće da će to biti gotovo do 2026.? Vi kažete da može?" pitala je urednica Mojmira Pastorčić.
"Da, mi smo na početku rekli da će konačni rok za izlazak usluge za korisnike biti 2026. Puno stvari koje smo dosad napravili tek sad izlaze u javnost. Sad kad smo prezentirali, sad možemo pokazati i pokazat ćemo i tvornicu koja sad kreće u izradu i taj mother ship koji sad kreće u izgradnju u Buzinu i vozila koja se sad testiraju, tako da nekako svi ti dijelovi slagalice sad napokon dolaze na svoje mjesto i vjerujemo da je 2026. za komercijalnu uslugu u Zagrebu realistična", ustvrdio je Pejković.
"Međutim, jedan ste rok već probili. Jeste li se prošli put zaletjeli kad ste bili govorili da će biti već 2024.?" pitala je voditeljica.
"Imali smo te neke međurokove. Mi smo uvijek govorili do 2026. Dio razloga je u tome što nismo očekivali da će trajati, recimo, odobrenje Europske komisije godinu i pol, skoro dvije godine. Investicijska klima prošle godine bila je katastrofa i unatoč tome smo uspjeli početkom ove godine zatvoriti rundu od 100 milijuna eura. Iako ima puno kompleksnijih stvari koje se pomiču, puno toga će sad tek postati vidljivo i sad mi napokon možemo pričati o tome", rekao je Pejković.
Mediji su pisali kako iz tvrtke su više puta poručili da je cilj za lansiranje projekta robotaksija u Zagrebu 2024. godina te da će do kraja godine na ulicama biti stotinjak vozila.
Mojmira je pitala tko će biti kriv ako Verene pregazi pješaka na pješačkom prijelazu.
"Prvo, to je vrlo nemoguć scenarij. Da bi mogao uopće izaći na cestu, mora pokazati da je sigurniji nego ljudski vozač. Znači, ako se desi takav scenarij koji spominjete, bit će prvo jasno odrediti iz svih senzora i svih podataka koji se snimaju. Tko je kriv, jer ako je kriv auto, onda je odgovornost na operateru. I onda se opet gleda je li kriv sustav autonomne vožnje ili kriv sami auto. To se ispravlja i nakon toga se onda gleda jesu li slijeđene sve procedure, otprilike kao u avionskoj industriji. Znači, putnik nikad nije kriv zato što nema nikakvu kontrolu", zaključio je Pejković.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....