StoryEditorOCM
HrvatskaVELIKA ŠKRTICA

Mislimo da kupujemo voćne sokove, no riječ je o lažnjacima. Evo o čemu se radi, oglasio se kultni proizvođač

Piše Dora Koretić/JL
2. siječnja 2025. - 10:11

Nekoliko se čitatelja obratilo Jutarnjem listu i zamolilo ih da malo istražimo što se to u trgovinama nudi pod sokove, a mi smo prihvatili taj prijedlog i dali se u malo istraživanje.

Nije nam dugo trebalo da bi shvatili kako su proizvođači ovdje ugurali sve i svašta te kako je za kupovinu pravog soka potrebna dodatna edukacija, a mnogima i povećalo kako bi na deklaraciji provjerili što zapravo kupuju, piše Jutarnji list.

U našem kratkom videu pogledajte koliko smo pravih sokova uspjeli pronaći, a što su sve krivotvorine odnosno napici koji se prema službenim pravilima moraju zvati drugačije.

 Prema propisima, naziv "voćni sok" može dobiti napitak koji ima 100-postotni voćni udjel te koji ne sadrži dodanih šećera, arome ili bojila, dok se napici u kojima se nalazi između 25 i 50 posto voća službeno nazivaju nektari i tako trebaju biti deklarirani na ambalaži.

 Pregledavši police domaćih trgovina, primijetili smo kako na odjelima pića, barem kad su u pitanju sokovi, vlada cijela zbrka zbog čega je potrošaču nemoguće jednostavno se snalaziti među hrpom proizvoda, posebno kad oni nisu adekvatno označeni na prednjoj strani ambalaže.

Dobar dio čine nektari, a ne sokovi

Na mnogim trgovinskim deklaracijama piše kako je riječ o soku iako se on službeno tako ne smije zvati, a neki su proizvođači dosta transparentni pa na prednjoj strani velikim slovima navode o kakvom je piću riječ.

 Dosta nas je pritom iznenadio poznati proizvođač Pago čiji dobar dio asortimana koji smo zatekli u trgovinama uopće nisu voćni sokovi nego nektari, a potrošač to često otkrije tek nakon što okrene proizvod na drugu stranu te uzme naočale kako bi pročitao sitnu deklaraciju.

 "Držimo se pravilnika i nemamo nikakvog razloga nešto skrivati na prednjoj strani. Po propisu je deklaracija na stražnjoj strani jer se na prednjoj nerijetko niti ne može aplicirati", pojasnili su nam u odgovoru na naš upit.

Pojašnjavaju kako im je udio pravih voćnih sokova 56 ukupnog volumena brendova Pago, Hohes C i Granini, dok 44 posto otpada na nektare i pića.

 "Naši su nektari pravi prirodni sokovi koji sadrže dodani šećer jer od pojedinih vrsta voća nije moguće napraviti pitki sok zbog izraženih dominantnih kiselina kao što su crni i crveni ribiz, borovnica, breskva i slično. Na tržištu imate proizvođače koji koriste sok od jabuke umjesto dodanog šećera i deklariraju ga kao 100-postotni sok od određenog voća i time potrošače dovode u zabludu jer je to zapravo miješani sok", poručili su iz Paga, piše Jutarnji list.

image

Napici u kojima se nalazi između 25 i 50 posto voća na ambalaži trebaju biti deklarirani kao nektari (ilustracija)

Jeff Haynes/Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. siječanj 2025 11:01