StoryEditor
HrvatskaANDRIJA MOHOROVIČIĆ

Najstariji brod Hrvatske ratne mornarice proslavio pedeseti rođendan. Posada se prisjetila dosad najteže zadaće: ‘Spašavali smo migrante izgubljene na otvorenom moru‘

Piše PSD
18. listopada 2021. - 15:04

Brod u sastavu Obalne straže BŠ-72 'Andrija Mohorovičić' ove godine obilježava 50. obljetnicu, javlja ekipa s portala Hrvatski vojnik, koja je tim povodom posjetila splitsku vojarnu 'Admiral flote Sveto Letica-Barba' te upoznala posadu najstarijeg i najdužeg broda Hrvatske ratne mornarice.

Zadaće toga broda mijenjale su se kroz njegov dugi radni vijek.

Sagrađen je kao školski brod 1971. godine u poljskom brodogradilištu Stocznia Północna i potom dopremljen u splitsku luku 'Lora'. Prva namjena BŠ-72 ”Andrija Mohorovičić“ bila su hidrografska istraživanja, a potom je godinama služio kao školski brod.

Danas, pola stoljeća otkako je sagrađen, brod je u sastavu Obalne straže i najčešće se koristi za traganje i spašavanje.

'Andrija Mohorovičić' i danas se nalazi u Lori, a poručnik Dino Mijalić zadnje tri godine je njegov zapovjednik. 

- Posada brod maksimalnim trudom i zalaganjem održava u besprijekornom stanju. Općenito smatram da su najveća vrijednost na mojem brodu ljudi, oni su ti koji vuku sve konce i svojim angažmanom omogućavaju da izvršimo sve naše zadaće - rekao je poručnik Mijalić za Hrvatski vojnik.

Osim što se najčešće koristi za traganje i spašavanje, jedna od njegovih zadaća jest i nadzor zaštićenog ekonomsko-ribolovnog pojasa ZERP-a, a i dalje je na raspolaganju kadetima za obuku.

- S ostalim tijelima na moru, Lučkom kapetanijom, Ministarstvom unutarnjih poslova, ribarskim inspektorima i Carinom zaduženi smo za nadzor ribarstva – od sportskog do gospodarskog ribolova. Stoga na brodu imamo obučene ribarske inspektore koji zajedno s drugim nadležnim institucijama kontroliraju brodove na moru. Ako nekog zateknemo u nedopuštenom ribolovu, slijedi kazna - opisao je zapovjednik broda.

Jedan od licenciranih ribarskih inspektora na brodu je i prvi dočasnik te ujedno i najdugovječniji član posade stožerni narednik Stipe Bilobrk.

U službi je na 'Andriji Mohorovičiću' od 2008., otkako je ušao u sastav HRM-a. Prije toga je dugi niz godina radio u Hrvatskoj kopnenoj vojsci, no kaže kako mu je rad u Obalnoj straži poseban izazov.

- Obalna straža specifična je postrojba s konkretnim zadaćama na moru koje su ujedno dosta zahtjevne.  Među ostalim, moja je zadaća na ovom brodu priprema i obuka mladih mornara i dočasnika na brodu. Prije isplovljavanja pripremamo posadu za izvršenje zadaće jer u svakoj situaciji svaki član posade mora znati što treba raditi. Tako imamo grupe za spašavanje, traganje, zbrinjavanje unesrećenih, gašenje požara, pregled sumnjivih plovila, ribarsku inspekciju - nabraja prvi dočasnik Bilobrk.

Prisjetio se i jedne od najzahtjevnijih zadaća otkad je na 'Andriji Mohorovčiću', a za taj je pothvat posada dobila i dva velika priznanja – Plavu vrpcu Vjesnika, koja se dodjeljuje za poduhvat spašavanja ljudi i imovine na moru, i nagradu Ponos Hrvatske. Riječ je o sudjelovanju u združenoj humanitarnoj operaciji Europske unije Triton 15 tijekom koje je posada broda u Sredozemnom moru spasila 2500 migranata.

- Te je godine bio velik priljev migranata iz Afrike i Bliskog istoka, a jedna od ruta  bilo je i Sredozemno more. Posada ovog broda, kao i posade brodova drugih europskih zemalja, spašavala je ljude koji su dugo vremena boravili bez vode i hrane na otvorenom moru. Bili su u šoku, u jako lošem stanju i u pogibeljnoj situaciji. Akcija je trajala tri mjeseca, a spašavali smo ih po svim vremenskim uvjetima, i danju i noću. Uglavnom smo radili ophodnje južnim dijelom Jonskog mora, a nakon što smo unesrećene prekrcali na naš brod, prevozili smo ih do prihvatnih centara na Siciliji - priča stožerni narednik Bilobrk.

Unatoč dimenzijama broda, zbog kojih se on može učiniti nepraktičnim ili nezgrapnim za spašavanje na moru, zapovjednik tvrdi da veličina plovila nije ometajući faktor. 

- Mi smo vam na moru kao sika. Najbolje podnosimo more. Brodom napravimo zavjetrinu i potom izvlačimo unesrećenog, a imamo i košare koje se mogu uroniti u more pa u njih ukrcavamo unesrećene. Za sve te situacije redovito se obučavamo - objasnio je zapovjednik broda za portal Hrvatski vojnik.

item - id = 1135969
related id = 0 -> 1130341
related id = 1 -> 1049391
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2021 02:17