Danas, kad se ugleda crveno na semaforu, svi znaju što im je činiti. Odnosno što bi trebali činiti. No mnogi se zbune kada na raskrižju ugledaju policijskog službenika koji fizički upravlja prometom. Osobito ako je riječ o "složenijim" raskrižjima na kojima su gužve i prometne nesreće redovita pojava. Živ čovjek na raskrižju! Kuda ću, kada ću? Maše li on to meni ili ne maše? Vidi li me ili ne vidi. I što ako se malo ignorira taj "mahač na cesti"? Skrene se primjerice, premda on nije pokazao da se može ili se uslijed pogrešnog tumačenja položaja njegova tijela krene i prođe iako se ne bi smjelo? Reda mora biti. Mora ga biti i na prometnicama i na raskrižjima. No kad se pita je li policijski službenik "u stvari semafor" mnogi zapravo postavljaju pitanje oko kažnjavanja. Ukoliko se prođe "kontra znakova" koje on daje, kako stoji, kako maše, je li to izjednačeno s prolaskom na crveno na semaforu. Je li to teže ili blaže sankcionirano?, piše HAK.
Kakvo je to to razmišljanje? Semafor će vam biti oprošten, ako nitko ne vidi ili ne zabilježi, a kod policijskog službenika "u određenoj tjelesnom položaju" i "mahanju" toga nema? Je li kazna tu ista kao kad se prođe na crveno? Analogija je jednostavna. Jesu li moguće tragične posljedice kao kad se raskrižjem prođe na crveno. Mislite da vozila sporije voze, a vozači više paze kad promet regulira policijski službenik, pa su i kazne i štete manje. Ili ih uopće nema? Budite ozbiljni. Dakle, podsjetimo se, kolika je i kakva ono kazna propisana za prolazak na crveno na semaforu?
Novčanom kaznom u iznosu od 390,00 do 920,00 eura kaznit će se za prekršaj vozač koji, na mjestu na kojem se promet upravlja uređajem za davanje znakova prometnim svjetlima, ne zaustavi svoje vozilo na znak crvenog svjetla – a ako vozač bude pravomoćnom odlukom proglašen krivim za taj prekršaj upisuju se u evidenciju 3 negativna boda.
Zakon nije smetnuo s uma ni ekstreme i njima je posvetio par redaka, da se ne bi osjetili zanemarenima. Za one koji jurišaju na crveno ili su dosljedni u prolascima na crveno iznos se povećava a i broj negativnih prekršajnih bodova. Novčanom kaznom u iznosu od 1320,00 do 2650,00 eura ili kaznom zatvora u trajanju do 60 dana kaznit će se za prekršaj vozač koji na mjestu na kojem se prometom upravlja semaforima ne zaustavi svoje vozilo na znak crvenog svjetla bez smanjenja brzine kretanja vozila ili povećava brzinu kretanja vozila ili se ne zaustavi vozilom na dva ili više znakova crvenog svjetla, a tu je i 6 negativnih prekršajnih bodova.
Znači za prolazak na crveno 390,00 – 920,00 eura i 3 boda! Tako vam je i ako se ogriješite o "mahanje" policijskog službenika koji na raskrižju fizički upravlja prometom! Čovjek i semafor, jednaka valorizacija budete li se ogriješili o ono što vam pokazuju ili ako ih pogrešno očitate. Sudionici u prometu moraju postupati po zahtjevima izraženim pomoću znakova ili po naredbama policijskih službenika ili drugih osoba koje, na temelju ovlaštenja Zakona o sigurnosti prometa na cestama, nadziru i upravljaju prometom na cestama (ovlaštena osoba). Ovlaštene osobe dužne su se pri davanju znakova postaviti na cesti tako da ih sudionici u prometu, kojima su znaci namijenjeni, mogu lako i s dovoljne udaljenosti uočiti.
Novčanom kaznom u iznosu od 390,00 do 920,00 eura kaznit će se za prekršaj vozač motornog vozila ako postupi suprotno zahtjevu izraženom pomoću znaka ili po naredbi policijskog službenika ili druge ovlaštene osobe. Vozaču se u evidenciju upisuju tri negativna prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen krivim za taj prekršaj. Znate kako to ide, tri po tri i eto nevolje. No ima tu i drugih sudionika u prometu koji "ne zarezuju" službenu osobu koja regulira promet – za njih je kazna 30 eura. Dakle, zakon kaže novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za prekršaj ostali sudionici u prometu na cesti ako ne postupe po naredbi izraženoj pomoću znaka policijskog službenika ili druge ovlaštene osobe.
Kažnjava li se u praksi nepoštivanje znakova zabrane prolaska koje daju policijski službenici kad prometom fizički upravljaju? Naravno, radi se o teškim prometnim prekršajima! Teško vas se može ne opaziti i to iz neposredne blizine, a još k tome i od policijskog službenika.
Vidi čovjek kad ga se ignorira i mnogi, odat ćemo vam tajnu to baš nikako ne vole! Tako je primjera radi Općinski sud u Vinkovcima u predmetu Pp-1408/2023-7 presudom od 8. 11. 2023. uredno proglasio krivim vozača koji je je došao do raskrižja na kojem je prometom fizički upravljao policijski službenik, koji je bio postavljen tako da mu je položajem tijela zabranio skretanje vozilom u desno te pokazivanjem ruku dao znak da nastavi kretanje ravno, no on nije postupio po zahtjevu izraženom pomoću znakova i po naredbi nego je skrenuo desno i stoga ga je sud proglasio krivim i izrekao mu primjerenu kaznu.
Ako ste Zakon o sigurnosti prometa na cestama okrenuli naopako, ali nigdje niste našli ni slova na temu položaj tijela policijskog službenika kojim zabranjuje skretanje, u pravu ste. Ne niste dekoncentrirani, ne nemate problema s vidom. To tamo doista ne piše! A gdje onda to piše? Zadnji puta ste to čitali u nekom priručniku za potrebe polaganja vozačkog ispita ili nekoj skripti. Znajte, ima još propisa, nije Zakon o sigurnosti prometa na cestama jedini! Pravilnik o načinu postupanja policijskih službenika u obavljanju poslova nadzora i upravljanja prometom na cestama.
Ako trebate ponoviti gradivo vezano uz značaj pokreta ruku i položaja tijela policijskog službenika to je prava adresa. Znaci što ih policijski službenici odnosno ovlaštene osobe daju pokretima ruku i položajem tijela za sudionike u prometu znače:
► desna ruka podignuta okomito s otvorenom šakom, dlanom prema lijevo – znači obavezno zaustavljanje za sva vozila ispred raskrižja i zabranu prelaska kolnika za pješake, osim za ona vozila koja se u trenutku kada je znak dan, ne mogu na siguran način zaustaviti,
► desna ruka podignuta okomito s otvorenom šakom, dlanom prema naprijed, na cesti izvan raskrižja, kada se policijski službenik nalazi na kolniku – znači obavezno zaustavljanje za sva vozila prema kojima je dlan okrenut,
► desna ruka vodoravno predručena s otvorenom šakom, dlanom prema lijevo – znači zabranu prolaza za sve sudionike u prometu čiji smjer kretanja siječe smjer ispružene ruke,
► lagano mahanje rukom – dolje vodoravno odručenom ili predručenom rukom s otvorenom šakom, dlanom okrenutim prema dolje – znači da vozač u čijem se smjeru daje ovaj znak mora smanjiti brzinu kretanja vozila,
► vodoravno predručena ruka savijena u laktu s otvorenom šakom, i kružno kretanje podlaktice i šake – znači da vozač u čijem se smjeru daje ovaj znak mora ubrzati kretanje vozila,
► vodoravno odručena ili predručena ruka s dlanom otvorene šake usmjerenim prema određenom sudioniku u prometu – znači da se taj sudionik mora obavezno zaustaviti,
► tijelo u normalnom stojećem stavu ili tijelo u tom stavu s rukama vodoravno odručenim – znači da se sudionici u prometu koji dolaze iz smjera u kojem su okrenuta leđa odnosno prsa policijskog službenika, odnosno druge ovlaštene osobe, moraju zaustaviti, a sudionici koji mu dolaze s bočnih strana imaju pravo prolaza.