Prijevare putem online kupovina postale su gotovo svakodnevnica. Unatoč stalnim upozorenjima policije, objavama svjedočanstava i savjeta u medijima, čini se da je online kriminalaca sve više, da su neuhvatljivi i sve prepredeniji, a žrtava je još više.
Prevaranti najčešće operiraju po malim online oglasnicima na kojima građani privatno prodaju ili kupuju neke proizvode. Postupak je uvijek isti – traže se podaci bankovnog računa ili kartice i prije no što ste se snašli, isprazne vam račun. I tada je gotovo. Povrata novca nema, odgovaraju iz banaka. Potvrdili ste isplatu, a korisnik je na tko zna kojim udaljenim otocima, piše Dnevnik.hr.
Nakon pošte i oglasnika, najnovije prevare masovno se šire Facebook Marketplaceom. On je posebno pogodan jer je povezan sa cijelim svijetom. Za razliku od Hrvatske pošte ili domaćih oglasnika, Marketplaceu će lako pristupiti i princ iz Nigerije, kao i dečko s Trešnjevke.
Prevaranti se tamo predstavljaju i kao kupci i kao prodavatelji, no uspješniji su kao kupci. Javit će vam se da su zainteresirani za vaš predmet, predložiti plaćanje i dostavu putem linka dostavljačke službe, a nakon što kliknete i upišete svoje podatke, ispraznit će vam račun.
Kako prepoznati prijevaru?
Nažalost, na takve prijevare pali su i oni koji su bili uvjereni da će prevaranta prepoznati. No prve stvari na koje morate posumnjati su sljedeće:
Broj telefona s kojeg vam je stigla poruka nije iz Hrvatske – nema pozivni broj Hrvatske +385
e-mail adresa je neobična – ne zvuči vam jasno i nije sastavljena od imena i prezimena osobe ili točnog imena tvrtke, ima brojeve u sebi i nema domenu.hr ili bar.com. (npr. hrvatska@posta192290.nf)
Link kojeg ste dobili ima neobičan naziv (ULR), ime je nejasno, sastoji se od slova i brojki i ne završava sa.hr – primjer www.hrvatska.posta192290.nf
Traže vas broj kartice, a ne broj vašeg računa – ako vam netko želi uplatiti novac na vaš račun, nije mu potreban broj vaše kartice, već broj vašeg računa, vaš IBAN. Također mu nije potreban vaš CVV/CVC broj s poleđine kartice.
Stigla vam je push poruka za potvrdu plaćanja od banke, a ništa ne kupujete, već prodajete - ne potvrđujte push poruke banke ako očekujete uplatu. Takve poruke dolaze jedino ako vi plaćate nekome, a ne on vama.
Što učiniti kad ste već prevareni?
U trenutku kada ste već sve polinkali, ispunili podatke i potvrdili uplatu, nažalost bi moglo biti sve gotovo.
Hitno se potrebno javiti banci koja će otkazati kartice, no konačno rješenje ovisi od banke do banke. Vrlo rijetko će vam vratiti izgubljeni novac, jer čim ste potvrdili plaćanje, do krajnjeg korisnika računa je gotovo nemoguće doći i tražiti povrat, a banka se kod obeštećenja ne može naplatiti.
Prikupite svu raspoloživu dokumentaciju, e-mail, transakcijske podatke, eventualne brojeve mobitela, e-mail adrese, IP brojeve te se što prije obratite najbližoj policijskoj postaji i banci radi prijave.