Prema novom Naputku o psihološkom testiranju vozača, koji je Hrvatska psihološka komora uputila u javnu raspravu, vozači i kandidati za vozače moći će dobiti uvjetnu dozvolu za upravljanje vozilom sa specifičnim ograničenjima kao što su ograničeni radijus u kojem smiju voziti, ograničena dozvoljena brzina kretanja, zabrana vožnje na autocesti, obavezna pratnja iskusnog vozača ili potpuna zabrana korištenja alkohola.
Kako za Jutarnji list objašnjava Ida Juranić, predsjednica stručnog razreda psihologa u medicini rada pri Hrvatskoj psihološkoj komori (HPK), nije riječ o posebnim novostima - novi Naputak samo je precizno propisao postojeće kriterije i moguće konačne ocjene nakon psiholoških testiranja, a opisi su proizašli iz svakodnevne prakse psihologa u medicini rada.
Privremena nesposobnost
- Prijedlog Naputka je obaveza HPK sukladno Pravilniku o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače. U njemu smo se prije svega vodili najboljim interesima samih vozača i interesima cijele zajednice, pa su tako i moguća ograničenja postavljena upravo da bi se zaštitili vozači i drugi sudionici u prometu - kaže psihologinja Juranić.
Prema Naputku, vozač ili kandidat za vozača moći će se, nakon provedenog postupka, ocijeniti jednom od šest ocjena. Prva je "sposoban za vožnju" tražene kategorije vozila, a posljednja "trajno nesposoban". Između njih nalaze se kategorije "sposoban uz vremensko ograničenje", "sposoban uz ograničenje vožnje", "sposoban uz vremensko ograničenje i ograničenje vožnje" te "privremeno nesposoban".
- Ocjene su definirane na temelju Pravilnika o zdravstvenim pregledima te prilagođene specifičnim potrebama psihološke struke. Treba naglasiti da većinu kandidata čine mlade osobe koje prvi put dolaze po vozačku dozvolu i da velika većina njih dobiva ocjenu "sposoban" jer je riječ o mladim osobama kod kojih nema potrebe ni za kakvim ograničenjima - tumači Juranić.
Dobar dio ograničenja - poput onih koja propisuju dozvolu samo u točno određenom radijusu kretanja, uz zabranu kretanja iznad određene brzine ili zabranu vožnje na autocesti - odnosi se prije svega na starije osobe.
- Dio starijih osoba, osobito u ruralnim krajevima, u kojima nemaju dostupne mogućnosti javnog prijevoza, ovisan je o vožnji autom jer bez toga ne mogu podmiriti ni osnovne životne potrebe. Najbliži dućan im je, na primjer, udaljen tri kilometara: pješice ne mogu prevaliti tu udaljenost, a javnog prijevoza nema. Psihološka procjena ukazuje da je riječ o osobi koja ne može odvoziti dulji put niti je za nju i za ostale u prometu sigurno da vozi velikom brzinom ili po autocesti, ali i da može sigurno i bez ugroze polako odvoziti kratke, poznate relacije koje su joj nužne za svakodnevno funkcioniranje - tumači Juranić.
U tim situacijama, nastavlja, osobi se izda dozvola za vožnju samo u radijusu od, recimo, pet kilometara od njezina doma, uz zabranu vožnje brzinom većom od 50 km/h. To odgovara potrebama te osobe, a minimizira rizik. Ako se osoba pak ogluši o ograničenja, zna da će, ako je policija zaustavi izvan dozvoljenog radijusa ili pri većoj brzini, trajno ostati bez vozačke dozvole, što si ne želi dozvoliti.
Mladi vozači
- Na drugom su kraju spektra jako mladi vozači. Ako psihološka procjena pokaže da je riječ o ekstremno impulzivnoj osobi, može joj se dozvoliti vožnja samo uz pratnju iskusnijeg vozača, na primjer roditelja. Cilj je da u samom početku mladi vozač ima nadzor i nekoga tko će kontrolirati njegovu eventualnu impulzivnost u vožnji - tumači psihologinja.
Takva se ograničenja, kaže, daju na određeni vremenski period od jedne ili dvije godine, ovisno o procjeni psihologa. Nakon isteka ograničenja osoba mora opet doći na pregled u medicinu rada kako bi stručnjak procijenio može li se vozačka dozvola produljiti ili je vrijeme da osoba prestane voziti. Kod mlade osobe će pak procjenjivati treba li produljiti ograničenje ili su se stekli uvjeti za njihovo ukidanje.
- Ograničenje koje podrazumijeva potpunu zabranu alkohola odnosi se na liječene alkoholičare, kod kojih je to ograničenje obavezno i trajno - kaže psihologinja Juranić.
Prema Naputku, psihološko testiranje vozača i kandidata za vozače sastoji se od psihologijskog intervjua te psihologijskog testiranja psihičkih sposobnosti, i to kognitivnih, osobina ličnosti (emocionalna stabilnost, anksioznost i agresivnost) te senzomotoričkih i psihomotoričkih sposobnosti. U području kognitivnih sposobnosti, svi oblici smanjene intelektualne učinkovitosti te smanjenja pažnje, koncentracije, opažanja ili sposobnosti rasuđivanja razlog su za ocjenu privremene ili trajne nesposobnosti za upravljanje vozilom. Za to su razlog i patološke osobine ličnosti, poput ometajuće razine anksioznosti, rigidnosti i agresivnosti, kao i organski mentalni poremećaji i ostala narušenja psihičkog zdravlja koja nisu regulirana ili se ne mogu uspješno regulirati terapijom.
Vozači pod terapijom
- "Privremeno nesposoban" je ocjena za vozača za kojeg procjenjujemo da trenutačno ne može upravljati vozilom, ali bi moglo doći do poboljšanja. Na primjer, osoba je hospitalizirana i očekuju se dobri ishodi. Ako se pokaže da je liječenje bilo uspješno, obično se ukida privremena nesposobnost te se daje dozvola uz vremensko ograničenje na godinu-dvije. Nakon toga provjeravamo je li stanje i dalje dobro, uzima li vozač redovno terapiju, odlazi li psihijatru i slično - tumači psihologinja rada Ida Juranić.
"Trajno nesposoban za upravljanje vozilom" ocjena je koja se daje osobama kod kojih nije vjerojatno da će doći do poboljšanja. Riječ je prije svega o intelektualnim teškoćama te stanjima trajnih mentalnih oštećenja nakon, primjerice, moždanog udara.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....