Kupovina bilo kojeg uređaja - od mobitela i računala do televizora, hladnjaka ili perilice iziskuje više pažnje prilikom traženja odgovarajućih modela, uspoređivanja cijena te uvjeta kupnje.
Jednom kad kupite neki uređaj, postoji mogućnost da se ubrzo pokvari ili da na njemu uočite neki nedostatak.
Zakoni o zaštiti potrošača u pravilu su dobro napisani, nedavno je usvojena i europska direktiva koja olakšava popravak kućanskih uređaja i drugih sličnih proizvoda, ali često u praksi svi ti propisi bivaju mrtvo slovo na papiru, piše N1.
Put do zamjene uređaja ili njegovog popravka, koliko god bio uređen zakonima, zna biti dug i iscrpljujuć, a ne mora značiti da će na koncu biti zadovoljavajuć za potrošača.
Nedostaje zamjenskih dijelova i servisera
Spomenutu EU direktivu o zajedničkim pravilima za promicanje popravka robe koja bi potrošačima trebala omogućiti lakši popravak kućanskih uređaja i drugih proizvoda Europska potrošačka organizacija (BEUC) nazvala je “pobjedom potrošača” tvrdeći da će “nova pravila natjerati proizvođače da proizvode visokokvalitetne proizvode koji se mogu popraviti” te ističući da potrošači mogu birati između popravka ili zamjene pokvarenog proizvoda.
U Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača (HUZP) podosta su skeptični spram provedbe direktive ističući kako u Hrvatskoj često vlada nestašica zamjenskih dijelova, a i premalo je servisera.
Na što posebno obratiti pažnju?
HUZP svakoga tjedna donosi korisne savjete za kupovinu roba i usluga.
Iz mnoštva savjeta izdvojili smo deset upravo o tome na što valja obratiti pažnju prilikom kupovine uređaja.
1. Vidjeli ste da možete povoljno kupiti neki uređaj. Dobro se raspitajte kolika je cijena njegove montaže.
2. Zahtijevajte produženje jamstvenog roka za onoliko dana koliko je uređaj bio na popravku.
3. Nosite li na popravak mobitel, kompjutor ili neki uređaj koji je zaštićen od otvaranja, zatražite od servisera da konstatira da uređaj nije otvaran.
4. Kupili ste nekakav uređaj koji se pokvario u roku tri mjeseca. Odmah, a najkasnije osam dana od dana kvara obratite se trgovini gdje je uređaj kupljen i zatražite zamjenu. Morate im se obratiti pismom, preporučenim po mogućnosti s povratnicom i dajte rok da pogledaju uređaj. Ako vam ne zamijene uređaj, obratite se Državnom inspektoratu.
5. Kupili ste nekakv uređaj. Od trgovca trebate dobiti jamstveni list, uputu za uporabu i popis servisera, sve na hrvatskom jeziku. Ako to niste dobili, također se obratite Državnom inspektoratu.
6. Prodavač je dužan o svom trošku u jamstvenom roku prevesti neispravan uređaj u servis i vratiti ga kupcu.
7. Pazite kakve uređaje kupujete. Potrošači nam javljaju da im poništavaju jamstvo za mobitele nekih marki jer su bili u vlazi ili ih se uvjerava da su razgovarali u kupaonici ili po kiši. Ako uređaji propuštaju vlagu iz zraka i to u jamstvenom roku, razmislite o kupovini!
8. Kupujete nekakav uređaj ili alat. Trgovac Vam mora dati račun, popis servisera i uputu za uporabu koja mora biti prijevod originalnih uputa bez skraćivanja.
9. Raspitajte se kako riješiti problem ako se uređaj pokvari izvan jamstva, a vi ne znate tko je serviser.
10. Želite li kupiti neki manji kućanski aparat svakako se prije kupovine raspitajte o jamstvu, ovlaštenim servisima i uputstvu za uporabu. Nemojte pristati na kupovinu ako vam ne daju popis servisera, nego kažu da će vam u slučaju kvara zamijeniti uređaj ili vratiti novac. Tko će vam uređaj popraviti poslije jamstvenog roka?
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....