Njemačka je gotovo paralizirana štrajkom poljoprivrednika i vlakovođa, a jemenski Hutisti i somalski pirati napadaju trgovačke brodove. Kakve veze imaju te vijesti? Itekako imaju, jer upravo bi nas ovi događaji mogli uvesti u novu svjetsku recesiju.
Jasno je da kad zakašlje Njemačka, povišenu temperaturu ima cijela Europa. Najjaču ekonomiju EU-a već dulje vrijeme muče kronični problemi: visoka stopa inflacije i nedostatak radne snage. Znači, kako je u Njemačkoj, tako je manje-više i u ostalim EU članicama, zato se ovdje s pozornošću prati svaka vijest iz te zemlje.
Sad se na sve to nakalemila još i kriza koju izazivaju pobunjenici iz plemena Huti, solidarizirajući se s Palestincima, i pirati koji su ponovno zaposjeli glavne plovidbene putove, a znamo da se više od osamdeset posto svjetske trgovine odvija morem.
Rat protiv Hamasa
Trgovački brodovi koji izbjegavaju ključne rute kako ne bi bili metom piratskih napada enormno su povećali troškove naručiteljima njihovih usluga. Sve će se to preliti na cijene robe koju prevoze. Naravno, najviše utjecaja na globalnu ekonomiju imat će poskupljenje nafte i plina.
Budu li energenti ponovno išli gore, a očito će se to dogoditi, inflacija, koja je pokazivala znakove smirivanja, nanovo će podivljati, a Njemačka, kao vodeće gospodarstvo EU-a, utonuti u recesiju. Kad stane lokomotiva i njezini vagoni, a Hrvatska je na repu kompozicije, ostat ćemo na slijepom kolosijeku.
Ima li šanse da Hutisti popuste, a trgovački brodovi nesmetano počnu ploviti vodama Crvenog mora i Adenskim zaljevom? Hoće li se odustati i od presretanja brodova koji plove Sueskim kanalom? Teško.
"Naš stav se neće promijeniti u vezi s palestinskim pitanjem, bez obzira na to uspostavi li se pomorski savez ili ne. Naša podrška Palestini i Pojasu Gaze ostat će do kraja opsade, ulaska hrane i lijekova, naša podrška potlačenom palestinskom narodu ostat će kontinuirana", rekao je dužnosnik Hutista Mohammed Abdulsalam za Reuters.
A kani li Izrael okončati rat protiv Hamasa? Nema šanse. Najavili su da će se vojne operacije s ciljem potpunog uništenja terorista odvijati do kraja 2024. godine.
Nakon napada jemenskih Hutista, prihod Sueskog kanala od početka godine pao je za 40 posto u odnosu na isto razdoblje 2023. godine, što znači da se plovidba tim važnim pomorskim pravcem gotovo prepolovila. Tek se rijetki odlučuju putovati oko Rta dobre nade.
Domino-efekt
Kako se u globaliziranom svijetu većina robe proizvodi na Dalekom istoku, jasno je da će, potraje li ova situacija, dostava proizvoda iz Kine i Indije ozbiljno kasniti, a trgovci podizati cijene robe u nebo zbog njezina nedostatka na legeru. I to je taj domino-efekt koji će se osjetiti u cijelom zapadnom svijetu: prvo će bez potrebnih sirovina ostati Njemačka, koja jedina u Europi još ima industriju većih kapaciteta, a onda i svi ostali koji je opslužuju.
Pirati koji su stvarali probleme pomorcima na ključnim plovnim putovima od 2008. do 2018. iskoristili su kaos izazvan napadima na brodove od strane pobunjenih Hutista, koji su na strani Irana koji se posredno upleće u rat u Gazi. Dapače, Iran otvoreno naoružava Hutiste.
Sinergijom somalskih pirata, čiji je cilj gola ekonomska korist, jasnije – pljačka, i Hutista, koji kod Irana ubiru političke bodove i jačaju savazeništvo s tom velikom i moćnom državom islamskog svijeta, došlo je do gadne situacije koju može, čini se, riješiti jedino Ujak Sam.
No bude li SAD zveckao oružjem, a s druge strane ima Iran kao nuklearnu silu, svijet bi mogao zadesiti rat prema kojemu će onaj rusko-ukrajinski biti obična kamilica.
Zato su moguća ekonomska kriza i nedostatak sirovina i robe koja morima putuje s istoka još najmanje zlo koje nam se može dogoditi.
►Želite znati tko su Huti? To možete pročitati OVDJE.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....