StoryEditorOCM
4 kantunaZADAR POSTAJE MATIČNA LUKA ZA KRUZERE

Božidar Longin: Nismo mogli pronaći boljeg operatera za Gaženicu! Evo po kojim uvjetima će turska kompanija 20 godina upravljati najvažnijim zadarskim projektom...

Piše IN
17. ožujka 2018. - 21:58
nin_potpisivanje12-030118

- Presretni smo i zadovoljni. Ovome se nitko nije nadao – prvi je komentar Božidara Longina, predsjednika Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar i župana Zadarske županije, nakon što je Upravno vijeće Lučke uprave Zadar na sjednici u petak donijelo odluku da se koncesija za Novu luku Zadar u Gaženici na rok od 20 godina dodijeli tvrtki Zadar International Port Operations (ZIPO) iz Zagreba.

Riječ je o projektnoj tvtki koju je osnovao Global Ports Netherlands B.V., iz Nizozemske, u vlasništvu turskog Global Ports Holdinga, najvećeg lučkog operatera na svijetu. Global ports Holding trenutno upravlja s 18 luka diljem svijeta te kontrolira 25 posto kruzerskog prometa na Mediteranu. Njihova je ponuda jedina pristigla na javnom natječaju zaključenom sredinom veljače.

- Nismo mogli ni sanjati boljeg operatera. Oni su najveći lučki operateri i Europi i među dvije najveće kompanije za takve poslove na svijetu. GPH upravlja lukama kao što su Rotterdam, Singapur, Lisabon, Malaga, Ravenna, La Valetta, Havana, Barcelona... Upravo su nam Barcelona i La Valetta na Malti važne jer su to najače kruzerske kluke na Mediteranu, uz Veneciju kojom upravlja Venezia Terminal Passangeri, a čijih 30 posto vlasništva je u rukama GPH. GPH na Mediteranu upravlja s 13 luka za kruzere i Zadar će se sada, nadam se, priključiti tom elitnom društvu – ističe župan Longin dodajući da ugovor s ZIPOM još nije potpisan, ali oko toga ne bi trebalo biti problema jer je njihova pounda, iako jedina, bila puno bolja od onoga što se uvjetima tražilo na međunarodnom natječaju. Među ostalim, od budućeg operatera Gaženice tražilo se da ima godišnje prihode veće od 250 milijuna dolara i to najmanje zadnje četiri godine.

- Sve natječajne uvjete ZIPO je zadovoljio, štoviše, ponudili su i puno više od toga. Osim stalne godišnje naknade za koju su ponudili milijun i 628 tisuća kuna, ponudili su i 12 posto od brutu prihoda putničkog prometa (po putniku) i 6 posto od bruto prihoda teretnog i drugog gospodarskog prometa luke. Dakle, više nego što je bilo postavljeno u uvjetima natječaja. S obzirom na očekivani razvoj putničkog i transportnog prometa u Gaženici Lučka uprava će ostvarivati godišnje prihode od desetak milijuna kuna.

Ipak najvažniji dobitak je što se operater obvezao Gaženicu učiniti matičnom lukom za kruzere. GPH je za to ponudio i bankarsku garanciju koja nam jamči da će najmanje tri kruzera tjedno dolaziti u Gaženicu i da će neke od kompanija s kojima oni imaju poslovnu suradnju, a to su najveće i najbolje kompanije na svijetu u kruzing industriji, u Gaženici imati home port, tj. ukrcajnu iliti matičnu luku. Svatko tko je u tom poslu dobro zna što to znači, ne samo za Zadar i županiju, nego za Hrvatsku. Jer opskrba tih plovećih hotela generira brojne prateće biznise, od prozvodnje hrane, transporta roba i trgovine do raznoraznih uslužnih djelatnosti.

Dugo smo čekali, ali sam siguran da smo konačno dobili ono što Zadar svojim prometnim položajem zaslužuje. Bit ćemo prva matična luka za kruzere u Hrvatskoj, a Gaženica će postati generator razvoja cijele regije – optimističan je predsjednik Upravnog vijeća LUZ-a i zadarski župan Božidar Longin.

Ravnatelj Lučke uprave Zadar Robert Škifić ugovor s novim koncesionarom trebao bi potpisati deset dana od izvršnosti odluke koju je Upravno vijeće LUZ-a donijelo nakon što je sedmočlano povjerenstvo ponudu ZIPO-a ocijenilo valjanom.

Budući koncesionar upravljat će s novom zgradom putničkog terminala vrijednom preko 220 milijuna kuna, svim obalnim terminalima i operativnom obalom za pristanak međunarodnih putničkih linija, morskim akvatorijem uz operativnu zgradu terminala, parkiralištem sa 400 mjesta, prodajom karata, ugostiteljskim uslugama, iznajmljivanjem sobnih automobila, motocikla, skutera i bicikla, uslugama turističkih agancija, osim usluga prihvata i transfera putnika autobusima, uslogom bežičnog interneta te ostalim uslugama prodaje roba i pružanja usluga, kao što su suvenirnice, pošta i sl.

 

GPH nije prošao u Dubrovniku

Tvrtka Global Ports Holding je prije dvije godine osnovala tvrtku Dubrovnik Internatonal Cruise Port Investment (DICPI), koja je konkurirala za koncesiju putničkog terminala u luci Gruž. Od tog se posla na kraju odustalo nakon što je Upravno vijeće Lučke uprave Dubrovnik odlučilo kako nisu ostvareni formalno-pravni uvjeti za sklapanje ugovora o koncesiji s tursko-francuskim konzorcijem. Kompaniju koja se javila na zadarski natječaj, ZIPO, s tom duboravčkom kompanijom povezuje ime Arpaka Demircana. U sudskom registru, on se u tvrtki DICPI navodio kao predsjednik uprave, dok je u tvrtki koja želi zadarski terminal naveden kao član uprave.

26. studeni 2024 02:52