U srijedu će biti održana sjednica Skupštine tvrtke Ceste Zadarske županije s rutinskim dnevnim redom iz kojeg „iskače” jedino izmjena Društvenog ugovora u dijelu koji regulira budući broj članova uprave. Unatoč tome, atmosfera oko Cesta Zadarske županije (CZS) već se dugo podgrijava, a posljednjih je dana na neke novinarske adrese stiglo nepotpisano i dramatičnim tonom pisano pismo čiji autor je očigledno netko iz tvrtke tko je jako dobro upoznat ne samo s financijskim stanjem poduzeća nego i radom Nadzornog odbora i direktora Radoslava Gudelja.
Vlasnici CZŽ-a su s 55 posto udjela bivši i sadašnji zaposlenici, Zadarska županija ima 35, a Hrvatske ceste preostalih 10 posto u kojima se krije jedan od razloga dizanja temperature. Naime, HC je po sugestiji Vlade odlučio prodati svojih 10 posto vrijednih dva milijuna kuna.
- CZŽ su izgubile strateški posao od Županijske uprave za ceste, možda namjerno, da se obezvrijedi vrijednost firme i da se jeftino i ispod stola kupe udjeli, „da se nastavi torbarska privatizacija iako je Društvenim ugovorom predviđeno radničko dioničarstvo koje isključuje torbarsko trgovanje”, stoji u dopisu koji nam je dostavljen.
- Prema informacijama kojima raspolažemo, najvjerojatnije će direktor kupiti najveći postotak udjela od HC-a, a dosada je oštetio udjeličare jer je bio dužan obavještavati vlasnike o mogućoj kupnji udjela među vlasnicima, a to godinama nije činio. Ne može se trgovati udjelima udjeličara bez suglasnosti Uprave, a on je to iskoristio da kupi ogroman postotak udjela, za relativno nisku cijenu, ne obavještavajući ostale vlasnike o mogućoj kupnji, stoji u pismu u kojem se tvrdi da je direktor na to upozoren od pravnika i Nadzornog odbora koji je bio dužan pokrenuti njegovu smjenu ako tvrtku ne vodi sukladno odredbama Društvenog ugovora.
Na koncu se zaključuje da direktor Gudelj ima skoro 70 godina i da još uvijek radi da bi uvećao svoj udio od „navodno 20 posto” u poduzeću s preko 19 milijuna kuna zadržane dobiti i velikom vrijednosti imovine.
Međutim, po sugestiji Vlade, odluku o prodaji svojih 10 posto donijele su Hrvatske ceste, procijenile vrijednost svog udjela i raspisale javni natječaj, a na oglasnoj ploči tvrtke je, sukladno Društvenom ugovoru, o tome postavljena i obavijest. Osim toga, unutar tvrtke je rađena analiza i anketa među dioničarima koji imaju pravo prvokupa o njihovom interesu za kupnju. Na kraju, javilo se čak 124 mala dioničara, dok Zadarska županija nije iskazala interes, pa su, koliko je poznato, već pripremljena 32 ugovora o kupnji udjela HC-a. Time će mali dioničari stići do 65 posto udjela.
- Kategorički tvrdim da su Ceste Zadarske županije od svog osnutka 1998. godine uspješno poduzeće koje je svih tih godina poslovalo s dobiti i od „oskudne tvrtke”, pretvorilo se u giganta u poslu održavanja i izgradnje cesta. To potvrđuju poslovni rezultati i možda je dovoljno reći da je od tada iz dobiti u županijski proračun uplaćeno oko dva milijuna eura. To je, u usporedbi s bilo kojim poduzećem u (su)vlasništvu Zadarske županije, impresivan rezultat. CZŽ su i sada svijetli primjer radničkog dioničarstva, poštujući svu predviđenu proceduru oko kupnje ili preuzimanja vlasničkih udjela. O poslovanju tvrtke govori i bezuvjetno mišljenje revizije koja nije našla nikakvu primjedbu, kaže Grgo Batur, dugogodišnji predsjednik Nadzornog odbora.
Taj NO je, tvrdi dalje Batur, sve svoje odluke donosio jednoglasno - osim lanjskog neuspješnog pokušaja da se poveća broj članova Uprave, o čemu će Skupština odluku donijeti u srijedu. Skupština odlučuje hoće li u Društvenom ugovoru stajati da Uprava može imati jednog, dva ili tri člana, ali konačnu odluku o „broju direktora” na kraju donosi Nadzorni odbor. Osim Batura, u njemu su Željko Lončar i Dario Ivankov kao predstavnici Županije, te mali dioničari i zaposlenici Branko Dujić, Mišo Barešić, Marin Gudelj i Jure Fabijan.
Neki od njih s kojima smo razgovarali, ukazuju na činjenicu da su CZŽ ostvarivale dobit čak i nakon skandalozne odluke Županijske uprave za ceste da se na natječaj za održavanje cesta mogu javiti i tvrtke koje nemaju ni dovoljan broj radnika ni strojeva ni potrebnu opremu, nego ih mogu "nabaviti naknadno"! Zahvaljujući tako sročenom javnom natječaju, uz asistenciju lokalne politike i vladajućeg HDZ-a, CZŽ su u nekoliko navrata i gubile posao na održavanju županijskih i lokalnih cesta, pa i na području Grada Zadra kada je i slijepcima bilo jasno da je kvaliteta održavanja gradskih prometnica naglo pala. Ali, Ceste zadarske županije su i dalje uspijevale poslovati s dobiti. Takvi su poslovni rezultati privukli pažnju različitih interesnih i građevinskih lobija potpomognutih lokalnom politikom koji su u CZŽ-u vidjeli „debelog tuljana” kojeg bi se bilo dobro dočepati i staviti ga pod kontrolu. Pogotovo nakon što su Ceste Zadarske županije prije tri godine otvorile vlastitu asfaltnu bazu u Biljanima. U budućnosti to može biti presudan adut CZŽ u eventualnom dobivanju posla na obnovi asfaltnog sloja na obližnjoj autocesti, što je višemilijunski posao kojega se mnogi žele dočepati. Uz postojeću zadržanu dobit i ogromnu vrijednost tvrtke, to je bio dodatni razlog zbog kojega su CZŽ postale atraktivna „udavača”.
Sve se to sada poklopilo i s naraslim „kadrovskim ambicijama” nezadovoljnih pojedinaca iz poduzeća željnih direktorskog mjesta. U takvoj atmosferi je zakazana Skupština tvrtke sa 192 radnika.