Kako provoditi epidemiološke mjere protiv koronavirusa u gradskim i prigradskim autobusima? Ovaj nimalo lak zadatak pao je na leđa pripadnicima Civilne zaštite Grada Zadra koji zadnja dva tjedna na sve moguće načine pokušavaju uvesti reda među brojne tinejdžere koji u ranim jutarnjim satima iz prigradskih i drugih naselja dolaze u školu u Zadar. Većina ne poštuje protuepidemijske mjere, ne nose maske, ne održavaju distancu, a kako su na istim linijama voze mnogi umirovljenici, jutarnje gužve u autobusima postale su prava žarišta za širenje virusa.
Civilna zaštita Grada Zadra prošli je ponedjeljak dobila bezbroj poziva zabrinutih roditelja i građana koji upozoravaju na velike gužve na Liburnijinim linijama, te na krajnje bezobrazno ponašanje pojedinih tinejdžera koji, kažu, zastrašuju svoje kolegice u autobusu prijeteći im da će ih „polizati po licu kako bi dobile koronu”.
Što se točno događa u javnom prijevozu, upitali smo Matu Lukića, voditelja postrojbe Civilne zaštite Grada Zadra čiji pripadnici zbog gužvi i nedoličnog ponašanja maloljetnika od početka škole patroliraju po autobusima kako bi se natjerali građane da poštuju epidemiološke mjere na linijama gradskog i prigradskog javnog prijevoza..
- Početkom prošlog tjedna primili smo više dojava kako je stanje u autobusima neprimjereno te da se stvaraju velike gužva u ono vrijeme kada djeca idu i kad se vraćaju iz škole. Također smo dobili dojave o tome da se tinejdžeri, pomalo dokazuju, pa zastrašivanju svoje kolegice i kolege iz škole. Moram priznati kako je uvođenje reda u gradski prijevoz bio pomalo izazovan. Usudio bih se reći da je to čak jedan od najvećih problema kojih smo imali, objašnjava Lukić dodajući kako problem gužvi u autobusima nastaje zbog učenika koji se 'natrpaju' u jedan autobus.
- Vozač ne može otići bez djece, a niti ima ovlasti da u autobusu glumi policajca koji će rastjerivati djecu ili pak nekoga neće pustiti u vozilo. Imali smo i problema jer nisu nosili maske. Stavili bi ih kad bi prošli pored vozača, a onda kad bi se maknuli u stražnji dio busa bi ih skinuli, govori Lukić napominjući i kako umirovljenici ne odustaju od ranojutarnjih odlazaka u grad pa se zajedno sa srednjoškolcima guraju u autobus.
Kako bi uveli reda u gradskim autobusima Civilna zaštita grada Zadra uvela je ukupno šest patrola, odnosno 12 pripadnika civilne zaštite koji reguliraju gužvu u javnim autobusima.
- Odmah drugi dan po dojavi građana o gužvi poslali smo tri patrole kako bi prekontrolirali autobuse i priskočili u pomoć vozačima. No početne tri kontrole nisu bile dovoljne pa smo u srijedu poslali još tri, tako da sada, u vrijeme odlaska srednjoškolaca u školu i pri njihovom povratku u autobusima dežura Civilna zaštita. Zbog uvođenja pripadnika CZ unutar autobusa od građana smo krajem tjedna počeli primati pozitivne reakcije, istaknuo je Lukić dodajući kako pripadnici CZ već dvjesto dana rade u tri smjene i kontroliraju provedbu odluka Nacionalnog stožera civilne zaštite.
Na koji način Liburnija rješava problem gužve u vlastitim autobusima, objasnio nam je Slobodan Erslan, voditelj prometno operativnog odjela u ovoj gradskoj tvrtki.
- Znali smo da će početkom školske godine doći do problema gužve prilikom prijevoza djece u školu. Nemoguće je uvesti po jedan autobus za svaki razred a svi se djelatnici trude da raspored što više prilagodimo učenicima kako bi rasteretili gužve. U javnom prijevozu je gotovo nemoguće ispoštivati fizičku distancu, ne samo u Zadru već i u drugim većim gradovima, jer bi poštivanje svih mjera značilo da autobus može voziti samo s deset posto kapaciteta, objašnjava Erslan dodajući kako su početkom školske godine maksimalno pojačane sve linije koje vode do srednjih škola. Tako su linije koje prometuju prema Boriku, Bilom brigu, Dračevcu i Diklu svaka dobile po još jedan autobus, a stanje na prigradskim prometnicama se pojačalo za čak desetak autobusa.
- Početkom školske godine najveći problem smo imali na linijama koje voze iz Vira, Privlake, Nina i Vrsi gdje umjesto dosadašnja dva autobusa sada prometuju tri. Također smo uveli i to da prigradski autobusi sada ne ostavljaju djecu na kolodvoru već ih voze u školu, ističe Erslan dodajući kako autobusi iz Vrane, Biograda i Pridrage, nakon što učenike koji trebaju ići na Poluotok ostave na stanici, nastavljaju svoje prometovanje prema novoj tehničkoj školi i Boriku.
- Ovim putem bih molio sve one koji nužno ne moraju, da se ne voze autobusima kada su vršna opterećenja, a to je ujutro između 7.20 i 7.40 sati te popodne između 13 i 14 sati, apelirao je Erslan.