Nismo bilo, nismo vidjeli, nismo čuli. Ali ljudi pričaju. Govore, zovu, ljute se... Na don Tomislava Vlahovića, župnika u Salima na Dugom otoku. Čuli ste za njega, sigurno. I prije nego što je postao poznat kao negator korone, gostovao je na stranicama crne kronike kad je prije četiri godine, kao policijski kapelan i župnik u Perušiću kod Benkovca, glumio prometnog policajca šibensko-kninske Policijske uprave. Naš tadašnji tekst „osigurao” mu je kaznenu prijavu i suđenje koje je završeno u prosincu prošle godine. Prema nepravomoćnoj presudi, don Tomislav je kriv za lažno predstavljanje i zlouporabu ovlasti, ali nije dobio kaznu nego - moralnu osudu!?
- U ovom slučaju, moralna osuda je puno veća od one koju propisuje zakon. Tomislav Vlahović nije obična osoba nego svećenik kojega sluša veliki broj ljudi i kao takav bi posebno trebao voditi računa da njegovo ponašanje bude besprijekorno - kazala je među ostalim sutkinja Ana Zrilić prilikom izricanja presude i dodala da „ovo kazneno djelo nema oštećenike, odnosno žrtve, a posljedice su moralne naravi”.
Dobro, a što ćemo onda s koronom? S tom smrtonosnom pošasti s kojom se čovječanstvo već drugu godinu (ne)uspješno bori, i koja iza sebe ostavlja višemilijunske i oštećenike i žrtve? Je li moralna bukvica sutkinje Zrilić dovoljna da dopre do don Tomislava i kada je u pitanju pandemija, njene strahovite posljedice i uloga svećenika „kojega sluša veliki broj ljudi i kao takav bi posebno trebao voditi računa da njegovo ponašanje bude besprijekorno”?
Očito nije, jer Saljani opet zovu. Kulminiralo je u Velikom tjednu, pred Uskrs. Župljani Uznesenja Blažene Djevice Marije jako dobro znaju da je don Tomislavu do epidemiološkim mjera stalo koliko Zdravku Mamiću do pravne države. Maske, socijalna distanca, sredstava za dezinfekciju, sve je to suvišno i nepotrebno jer korone za njega nema. Don Tomislav o tome otvoreno propovijeda na misama i na jednoj takvoj, na Veliki četvrtak, dogodio se incident.
Don Tomislav govori protiv korone, kako je to zlo, sotona i slične priče, a vjernici slušaju. Dio ih po običaju negoduje sebi u bradu, ali jedan među njima nije to više mogao trpjeti. Kad je don Tomislav počeo o koroni, on je, kao član zbora, počeo pjevati.
- Evo vidite, iz njega progovara sotona!
- A iz tebe tri sotone!
- Morat ćemo se pomoliti za našeg B...
- Ki će se za tebe pomoliti!?
Kažemo, nismo bili, nismo vidjeli, nismo čuli, ali ovaj se dijalog, govore nam, odigrao spontano, između don Tomislava za propovjedaonicom i jednog vjernika isprovociranog župnikovim stavovima. Nedavno je teško prebolio koronu i naprosto više nije mogao slušati to trabunjanje, kako kažu, pa je udario kontru i zapjevao.
Događaj se odmah pronio Salima. Ništa nova, kažu jedni, ovo je nečuveno, komentiraju drugi. I možda bi se sve brzo zaboravilo da na vratima crkve ubrzo nije osvanuo raspored misa za drugu vazmenu nedjelju. U ponedjeljak i utorak služe se mise za pokojne, u srijedu mise nema, u četvrtak su opet mise za duše umrlih, a u petak „za zdravlje A i D”. Za žive mještane! Koliko smo doznali, za bračni par Saljana koji je prebolio koronu i koji misle, kao i mnogi drugi, da don Tomislav govori obične gluposti. I da takvim neodgovornim ponašanjem ugrožava svoje i tuđe zdravlje. Imena namjerno ne ispisujemo, ali gospodina D. smo nazvali. Možda pravog, možda krivog, jer s istim imenima u Salima postoji još jedan bračni par.
- Idem na svaku misu i ne slažem se s onim što govori don Tomislav. Ali ne želim o tome govoriti za novine – kazao nam je gospodin D.
Zovemo prvog čovjeka općine, Zorana Morovića.
- Kao član lokalnog stožera i kao načelnik nebrojeno puta smo dosad reagirali prema Zadarskoj nadbiskupiji, Županijskom stožeru i prema don Tomislavu, ali pomaka nema – kaže načelnik tonom duboke frustriranosti.
Što su vam rekli u Nadbiskupiji?
- Da će na njega apelirati i pokušati utjecati, ali on ne uvažava mjere. Jednostavno ih se ne pridržava.
Kakvo je stanje s koronom u Salima?
- U prvom smo valu imali 60-ak zaraženih, ukupno ih je sada oko 120. Većina ih je preboljela, a umrle su tri osobe. Stanje je dobro zbog stečenog imuniteta i procijepljenosti, imamo samo tri aktivna slučaja...
Što će biti s don Tomislavom? Atmosfera u mjestu nije dobra...
- Tražili smo drugog svećenika, slali smo zahtjeve njegovim pretpostavljenima u Zagreb, ali oni su nas vratili na Zadarsku nadbiskupiju. Pokušali smo s njim razgovarati, no on jednostavno ne priznaje pandemiju. Ne nosi masku, u crkvi nema socijalne distance, ima svoje mišljenje koje se kosi sa svim što preporučuju Stožer i nadbiskupija. Tjera po svome...
Nazvali smo i don Tomislava Vlahovića, javio nam se iz prve. Nakon što smo se predstavili i prenijeli zamjerke Saljana te incident na Veliki Četvrtak, odmah nas je pitao jesmo li vjernici.
Zašto je to važno?
- Jer vam ne mogu objasniti ako niste vjernik.
Nakon toga smo malo zamijenili uloge. Don Tomislav je sam počeo postavljati (retorička) pitanja i sam davati (teološke) odgovore.
- Je li korona za vas dobro ili zlo?
Dobro sigurno nije.
- Isus je na Veliki Petak umro i tako uništio smrt, sve grijehe, sve zlo. Ako ste vjernik onda tako gledate, i to postaje za vas unutarnji stav, a tako se sigurno raspršuje strah koji je uvijek početni uzrok za svaku bolest i za svako zlo koje nas zadesi. Strah može nestati jedino kad se čovjek gledanjem sjedini s Isusom, umrlim i uskrslim. To je unutarnji stav, to je prava vjera i ako ste vjernik ne bojite se korone.
Ali vjernici nam kažu da se ne držite epidemioloških mjera, da negirate postojanje koronavirusa i da na propovijedima napadate one koji se s vama ne slažu?
- Oni nisu pravi vjernici. Oni se nisu zagledali u Isusa. Ako se netko osjeća prozvanim, meni je žao, jer nikoga nisam prozivao niti napadao. Gledaj, prijatelju, ja polazim od Evanđelja. U njemu su svi odgovori, u tom smislu tumačim i propovijedam. Isus je pobijedio svako zlo, Isus je pobijedio smrt. Ako prihvatiš da zlo postoji, da postoji korona, ljudi se počinju bojati jer misle da će im se nešto dogoditi. To nisu vjernici i čim prihvatimo strah Isus ne može djelovati. Bitno je nadati se i očekivati dobro.
Drugim riječima kažete da brojni vaši župljani, brojni svećenici koji su imali koronu ili su nažalost preminuli od nje, nisu bili vjernici?
- Da. Ti se svećenici nažalost nisu zagledali u Isusa raspetog i uskrslog, nisu se zapitali što je grijeh. Ako vjerujete da korona postoji, ona će vas i stići. Ja i svi vjernici koji vjerujemo u Isusa nismo dobili niti možemo dobiti koronu. Ako gledate na stvari samo negativno, negativne vam se stvari događaju, ako se putem medija informirate o samo negativnim stvarima, to vas uvlači u negativne misli, u zlo. Vjera je osobna stvar, a Evanđelje je vrhunac.
Ljudi se dakle inficiraju i umiru od korone jer ne vjeruju u Isusa?
- On je Uskrsnuli i Pobjednik nad svakim zlom i smrću. Da ga možemo gledati svaki dan 15 minuta, svi bi pobijedili smrt. Najveća je laž da smrt postoji. Mi ne umiremo nego prelazimo u Vječni Život, iz grijeha u vječnost, iz ovog svijeta u zagrljaj vječnog Oca.
Razumijem, ali zašto ne poštujete epidemiološke mjere Nacionalnog stožera i preporuke Nadbiskupije?
- Sve te mjere treba dokinuti jer se protiv korone možete boriti jedino pozitivnim gledanjem na stvari, kao što sam prethodno objasnio. Nikada se nisam pazio, nikada nisam nosio masku i nikada se nisam zarazio. Ni neki moji vjernici koji dolaze na misu ne nose maske i nitko se nije zarazio. Evanđelje nas tako uči. Misa, prijatelju, nije politički skup ili sportski događaj, nego sjedinjenje sa živim Isusom. Ako vjernici dolaze na Misu i očekuju da će biti bolesni, da će biti loše, to najviše uništava čovjeka. To je nepriznavanje da je Isus apsolutna dobrota i zdravlje, a kako bilo kakvo zlo može biti jače od toga? Nemoguće je da budemo gubitnici ako smo se sjedinili s apsolutnom dobrotom. To tvrdi suvremena psihologija i suvremena neuroznanost. Danas je dokazano da 70 posto tjelesnih bolesti proizlazi iz nezdravog duha, iz zlog pogleda, odnosno načina na koji gledamo na stvari i svijet oko nas. Isus je vrhunski znanstvenik! On je izvor znanosti, zdravlja i dobrote. On je donio novi svijet, Die Neue Welt. Ako mislimo da ćemo se zaraziti, nismo prihvatili Isusa, u sebi nosimo starog Adama i njegov grijeh kojeg je Isus pobijedio. Isus pobjeđuje svako zlo, Isus je jači od svake bolesti pa i korone
Na kraju nadahnutog razgovora don Tomislav nam se zahvalio što smo mu dali priliku da iznese i objasni svoje stavove. Nazvao je to „povratkom vjere u pravo novinarstvo”.
Aleluja!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....