Hodate ulicama Poluotoka, kad odjednom – zoooooom... Nešto brzo projuri pored vas. Nije skuter, čuo bi se brijanje motora, nije niti bicikl, začulo bi se zvonce ili barem zvuk okretanja pedala. Koji je to "vrag"?
Odgovor je – romobil! Ali ne onaj "dječji", na guranje jednom nogom, dok se drugom oslanjate na njega, već – električni. Vrlo brz i vrlo nečujan. Odnedavno električni su romobili preplavili zadarske kale i trgove, a mogu se i iznajmiti na lokaciji pored Gradskog mosta, baš na ulazu na Poluotok. Kreću se i do 40 kilometara na sat, što je u pješačkoj zoni ravno brzini od 120 kilometara na sat vozila na kolniku. Brzi, nečujni i – opasni.
Jure među pješacima prilično bezobzirno i već su u prvim tjednima primjene postali opasnija pošast od bicikala kojima je uostalom u pješačkoj zoni zabranjena vožnja. Ne i električnim romobilima kojima je – zamislite – zabranjen pristup kolniku, ali slobodan u pješačkoj zoni. Niti policija, niti komunalni redari vozačima električnog romobila ne mogu ništa, jer ih hrvatsko prometno zakonodavstvo smatra zapravo – dječjim igračkama. Zašto je biciklima na električni pogon zabranjen promet pješačkom zonom, a električnim romobilima dozvoljen, to samo znaju oni pametnjakovići koji su zakone pisali, ali i Ustavni sud nedavno je presudio da je električnim romobilima mjesto u pješačkoj zoni, pa se pješaci mogu lagano "žaliti upravi vodovoda". Do kojega mogu slobodno – električnim romobilom.
Preplavili su i glavni grad Hrvatske, Zagreb, gdje su već zabilježeni slučajevi sudara s pješacima, pa i slijepim osobama. Električni romobili, kao i druga sredstva poput sagwaya i sličnoih, su regulirani na način da ih smatramo sredstvima kojima se koriste pješaci, a namijenjeni su za kretanje nogostupima i pješačkim zonama, odnosno prometnim površinama kojima se kreću pješaci", kazao je za RTL Krešimir Mišić iz službe za sigurnost cestovnog prometa PU Zagrebačke.
Zašto je Zadar kao turističko odredište izabran za pilot projekt ponude javnih e-romobila kao dopune sustavu e-bicikala, objašnjava gradski pročelnik za EU fondove Šime Erlić:
- Sporazumom o suradnji izmedju Grada Zadra i tvrtke “MyRide” pokrenut je pilot projekt uspostave sustava javnih električnih romobila na području grada Zadra u trajanju od 1. lipnja do 31. prosinca ove godine. Ovim projektom u Zadru se po prvi puta u Hrvatskoj testira funkcionalnost sustava javnih električnih romobila sa fiksnim stanicama u praktičnoj upotrebi. Premda su sustavi javnih električnih romobila već nekoliko godina prisutni u mnogim gradovima u EU i svijetu, slični sustavi tek su od nedavno prisutni i u Hrvatskoj, uglavnom u Zagrebu.
Budući se radi o novom načinu mobilnosti, koji je dio globalnog trenda “mikromobilnosti” u urbanim središtima (el. romobili, segwayi, mini skuteri, itd.), namjera projekta je ispitati primjenjivost ovakve prakse unutar naših specifičnih okvira u Zadru. Zadar je posebice zanimljiv kao grad srednje veličine i turistička destinacija kod kojega je kao i kod većine primorskih gradova u sezoni izražen prometni pritisak na centar grada.
Realizacijom pilot projekta dobit će se vrijedne povratne informacije o funkcionalnosti ovakvog sustava u Zadru, te će se slijedom navedenoga predložiti optimalan sustav javnih električnih romobila za buduće vrijeme. U tom smislu, svi prijedlozi, primjedbe i sugestije su dobrodošli – kaže Erlić.
U vezi s primjedbama o ugrozi pješaka zbog najezde romobila u pješačkoj zoni, Erlić navodi kako su svjesni činjenice kako sustav električnih romobila ima svoje prednosti i nedostatke, posebno koji se tiču sigurnosti i pravne reguliranosti, s kojima se suočavaju i brojni drugi EU gradovi, međutim brojne su koristi od uspostave ovakvih sustava koje se očituju prvenstveno u smanjivanju upotrebe automobila u centrima gradova pa samim time i smanjivanju CO2, te jednostavnoj primjeni i većoj efikasnosti prometovanja posebno kod prelaženja kraćih visoko frekventnih udaljenosti.
- U kontekstu turističke ponude, električni romobili predstavljaju atraktivan, moderan i ekološki način prometovanja koji turisti rado koriste. Grad Zadar kao urbano središte sa izraženim pritiskom na promet u turističkoj sezoni, donio je nekoliko strateških dokumenata u području prometa i održivog razvoja koji su usklađeni sa EU razvojnim strategijama (poput Masterplana prometnog razvoja, SEAP-a, Programa energetske efikasnosti u prometu, idr.), kojima se obvezao provoditi mjere kojima se potiče veće korištenje javnog prijevoza i alternativnih vidova prometovanja sa ciljem smanjenja CO2 u prometu. U tom smjeru od ove godine se uz pomoć EU sredstava obnavlja vozni park Liburnije, unaprijeđen je sustav javnih bicikli sa ponudom električnih bicikli, kontinuirano se ulaže u postavljanje električnih punionica, a sustavom električnih romobila dodatno se povećava ponuda alternativnih načina prometovanja.
Ovdje također napominjemo kako Grad Zadar osiguravanjem lokacija za potrebe provedbe pilot projekta ne odgovara za nepropisno korištenje električnih romobila od strane korisnika, baš kao što je to slučaj i sa sustavom javnih bicikala i svim drugim prometalima. Isto tako, pitanje prometovanja električnih romobila i njihovo pozicioniranje u prometu predmet je analiza na nacionalnoj razini. Grad Zadar je u tom djelu novom izmjenom Odluke o prometovanju u pješačkoj zoni Poluotoka isključio mogućnost prometovanja električnih romobila unutar pješačke zone Poluotoka, izuzev dječjih romobila (maksimalne brzine hoda pješaka), čime su napravljeni zakonski preduvjeti za osiguravanje sigurnost pješaka u gradskoj jezgri – zaključuje Šime Erlić.
- U Ulici Knezova Šubića Bibirskih, kod restorana Hedonist, jedno je malo dijete pretrčavalo kalu između dva restorana. U tom trenutku naletio je jedan momak na električnom romobilu, prilično brzo. U trenutku je izgledalo da će sigurno pogoditi dijete koje mu se našlo poprečno na putanji vožnje... Vremena za kočenje nije bilo, pa se momak jednostavno bacio s romobila koji je odletio sa strane, tako da je dijete na sreću ostalo neokrznjeno – kaže svjedok.
Eto koliko su električni romobili opasni kad se njima juri među pješacima...