Na međunarodni javni natječaj za upravljanje zadarskim megaprojektom stigla je tek jedna ponuda: 20-godišnju koncesiju na luku Gaženica želi samo tvrtka Zadar Internacional Port Operations d.o.o. (ZIPO), ciljano osnovana u Zagrebu prošle godine, s 20 tisuća kuna temeljenog kapitala. Prema podacima iz sudskog registra, osnivač te tvrtke je Global Ports Netherlands B.V., iz Nizozemske, no, riječ je zapravo o turskom kapitalu jer je kao osoba ovlaštene za zastupanje naveden Arpak Demircan, iza kojeg stoji najveći lučki operater Global Ports Holding.
Je li njihova ponuda valjana, u sljedećih dva mjeseca odlučivat će Lučka uprava Zadar odnosno Upravno vijeće na čelu sa zadarskim županom Božidarom Longinom koje će donijeti odluku o davanju koncesije ili o neprihvaćanju ponude i poništenju postupka. Svoju odluku temeljit će na ocjeni stručnog povjerenstva sastavljenog od sedam članova.
Međunarodni javni natječaj, čiju je dokumentaciju izradio tim Pomorskog fakulteta u Rijeci, raspisan je krajem studenog prošle godine. Sama koncesija, koja bi trebala dati smisao novoj luci Gaženica, podrazumijeva pružanje usluga putnicima, uz korištenje i održavanje objekata lučke podgradnje i nadgradnje na području luke otvorene za javni promet osobitog (međunarodnoga) gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku. To, zapravo, znači da će koncesionar upravljati putničkim prometom i infrastrukturom, uključujući i zgradu terminala vrijednu 180 milijuna kuna koja je trenutno pred dovrštekom i u funkciji bi trebala biti do kraja ove godine. Zadar je, po broju putnika, trenutno treća luka u Hrvatskoj, nakon Dubrovnika i Splita.
Zato je, nakon zatvaranja natječaja i otvaranja ponuda, veliko iznenađenje da se javio samo jedan ponuditelj. Pogotovo ako se zna da su tijekom natječajnog postupka bila tri ozbiljna kandidata, od kojih je jedan u dva navrata tražio prologniranje zaključenja natječaja na dodatni rok od 15 dana. Isto tako, nije tajna da je među potencijalnim koncesionarima Gaženice bila tvrtka Venezia Terminal Passeggeri (VTP,) koja je od 2014. godine pokazivala vrlo ozbiljan interes za zadarsku luku.
Na pitanje zašto su odustali od Gaženice, ravnatelj Lučke uprave Zadar Robert Škifić, odgovara kako razlog vidi u strogim i teškim uvjetima natječaja. Naime, jedan od temeljenih uvjeta bio je da putnička luka Gaženica postane i matična luka za brodove na kružnim putovanjima, takozvani homeport.
- To znači da je riječ o ukrcajnoj luci za putnike i teret, a ne samo za dnevni tranzit brodova za kružna putovanja, što donosi novu vrijednost za čitavu destinaciju. Kada govorimo o matičnoj luci, onda mislim na kruzerskog gosta koji koristi domaću prometnu infrastrukturu i lokalni smještaj umjesto da samo oblazi destinaciju na par sati. Riječ je o projektu koji konkretno i direktno utječe na vanpansionsku potrošnju gostiju i koji omogućuje da po prvi put neka hrvatska luka ima potrebnu infra i suprastrukturu za postati matičnom lukom za brodove na kružnim putovanjima. Zadar trenutno ima najpotentniji terminal na Meditaranu i zato smo tenderom od budućeg koncesionara, kao uvjet, tražili upravljanje s najmanje tri terminala te povezanost ugovorom s najmanje dvije brodarske kompanije. Pretpostavljam da su drugi konzorciji odustali jer nisu mogli zadovoljiti ove uvjete- kaže Škifić koji nije želio iznositi nikakva podatke o pristigloj ponudi niti ponuditelju dok stručno pojerenstvo ne obavi provjeru dokumentacije na sve zadane uvjete.
Neslužbeno se, međutim, doznaje kako iza ove ponude stoji Global Ports Holding(GPH) najveća tvrtka za razvoj i upravljanje lukama za kružna putovanja na svijetu, s više od sedam milijuna putnika godišnje i godišnjim udjelom od 25 posto na Mediteranu. Upravljaju portfeljem od 13 luka za kružna putovanja, uključujući i najveću takvu luku Barcelonu. Kao koncesionar, GPH također upravlja lukama u Malagi, Lisabonu, La Valetti, Cagliariju, Ravenni, Singapuru, Antalyji, Kuşadasıju i drugima.
Hoće li se tom popisu priljučiti i Gaženica, znat će se za dva mjeseca.
Turska grupacija Global Ports Holding prije dvije je godine osnovala tvrtku Dubrovnik Internatonal Cruise Port Investment (DICPI), koja je konkurirala za koncesiju putničkog terminala u gruškoj luci. Od tog se posla na kraju odustalo nakon što je Upravno vijeće Lučke uprave Dubrovnik odlučilo kako nisu ostvareni formalno-pravni uvjeti za sklapanje ugovora o koncesiji s tursko-francuskim konzorcijem.
Kompaniju koja se javila na zadarski natječaj, Zadar Internacional Port Operations, s tom duboravčkom kompanijom povezuje ime Arpaka Demircana. U sudskom registru, on se u tvrtki DICPI navodio kao predsjednik uprave, dok je u tvrtki koja želi zadarski terminal naveden kao član uprave.