U Poličniku je u četvrtak Povjerenstvo za sukob interesa održalo edukaciju za župana, gradonačelnike, općinske načelnike i njihove zamjenike. Pitanje je: hoće li nakon toga i izglasavanja novog Zakona o sukobu interesa njihove kartice biti detaljnije i obrazloženije?
Odgovor se nazire već iz najave predsjednice Povjerenstva Nataše Novaković da će broj dužnosnika obveznih ispunjavati kartice biti uvećan za oko 1.000 jer će među njima ubuduće biti i članovi uprava tvrtki u vlasništvu gradova, županija i općina. Ali, skrenula je pažnju Novaković, novi zakon je i korak unazad jer se neke bitne nadležnosti Povjerenstva – smanjuju!? Tijelo koje je i dosada funkcioniralo kao neka vrsta naknadnog „moralnog suda” s minimalnim financijskim sankcijama za dužnosnike uhvaćene u brljanju s imovinskim karticama, moglo bi izgubiti i dosadašnji intenzitet u stvaranju pritiska prema dužnosničkoj eliti.
Zadarski župan Božidar Longin je podsjetio na „opće mjesto” borbe protiv sukoba interesa podsjećajući da svi koji su se upustili u „javni posao i funkciju moraju biti spremni na punu transparentnost”.
Kako u stvarnosti izgleda rad Povjerenstva za sukob interesa?
Njegova predsjednica Nataša Novaković napisala je 21. svibnja ove godine nešto što se zove „smjernica i uputa” pri donošenju odluka o imenovanju članova upravnih tijela i nadzornih odbora u trgovačkim društvima u kojima županije, gradovi i općine imaju vlasničke udjele. Po njenoj „smjernici i uputi”, članovi upravnih tijela i nadzornih odbora bi trebali biti izabrani na prijedlog skupština, gradskih i općinskih vijeća! Zakonom o lokalnoj samoupravi i Zakonom o trgovačkim društvima predviđeno je da župan, gradonačelnici i načelnici imenuju i razrješavaju svoje predstavnike u „tijelima javnih ustanova i trgovačkih društava”, ali Povjerenstvo traži da osim takvog postupka imenovanja bude poštivana i procedura iz Zakona o sukobu interesa koja prethodi donošenju odluka o imenovanjima. A to znači da prijedlozi za članove nadzornih odbora i uprava dolaze od predstavničkog tijela – Županijske skupštine, te gradskih i općinskih vijeća.
Novaković je tu svoju „uputu i smjernicu” potpisala još 21. svibnja ove godine. Da je ona implementirana u rad lokalnih dužnosnika, bi li zadarski gradonačelnik Branko Dukić uopće bio u poziciji da početkom rujna samostalno i bez „uplitanja” Gradskog vijeća imenuje članove Nadzornog odbora Košarkaškog kluba Zadar? Ne ulazeći u krajnje neobičnu Dukićevu odluku po kojoj Grad Zadar, kao najveći financijer i suvlasnik KK Zadra, u Nadzornom odboru nema niti jednog svog izravnog predstavnika, ispada da je po uputi Nataše Novaković prijedlog sastava Nadzornog odbora KK Zadra trebao stići od Gradskog vijeća.
Trebao je, ali nije i – nikome ništa. A to onda govori ne samo o snazi „smjernica i uputa” Povjerenstva nego i o stvarnom, praktičnom utjecaju Zakona o sukobu interesa na postupak izbora raznih „nadzornika” i „upravljača” županijskim, gradskim i općinskim društvima i ustanovama. Taj postupak je još uvijek u rukama dužnosnika.
Zašto je za predsjednika Nadzornog odbora KK Zadra izabran Luka Kolanović? Zato što je Tankerska plovidba vlasnik 10 posto dionica KK Zadra, pa su, temeljem tog udjela, u zadarskom brodaru odlučili predložiti Kolanovića, a imenovao ga je gradonačelnik Dukić u ime Grada koji je vlasnik neusporedivo većeg udjela u Klubu u kojem, eto, opet odlukom gradonačelnika, Grad Zadar nema niti jednog „nadzornika”.