U zadarskim "Adriatic propelerima" je zazvonio telefon, a s druge strane žice bio je jedan belgijski brodovlasnik čiji se ogromni remorker našao u silnim problemima u – Senegalu! Belgijance je mučio trometarski propeler od prokroma, bio je oštećen, proizvodio je velike vibracije i nikako nije mogao dosegnuti propisani broj okretaja. A onda je zadarski tim otputovao u Afriku i u roku od sedam dana otklonio poteškoće, a da ni danas ne znaju kako su Belgijanci saznali za "Adriatic propelere"!
- Nije nam ni važno, važno je da su čuli za nas! Mi smo 2006. godine pokrenuli obiteljski biznis i danas smo jedina ovakva tvrtka u Europi koja radi optimizaciju i modifikaciju brodskih propelera. Jedini u Europi klijentima uz jamstvo dajemo grafičke i pisane izvještaje sa savršeno preciznim mjerenjima prije i poslije obrade propelera, da bi se vidjeli efekti našeg rada, kaže Ante Boris Martinović koji je sa sinovima Lovrom i Jurom doveo "Adriatic propelere" od obrta do vjerojatnog prerastanja u d.o.o. na početku sljedeće godine. Već godinama s njima je i nezaobilazni Lovre Maričić, čovjek koji vodi radionicu kao srce "Adriatic propelera".
Jedini ste u Europi?
- Da, koliko znam neki su Francuzi 2006. godine imali ovakvu tvrtku, ali su odustali jer nisu mogli pronaći osposobljenu i stručnu radnu snagu. Tržište je ogromno, ali su veliki i problemi – treba vam znanje, softver, osposobljeni ljudi, odgovarajući alat. Mi smo, na primjer, sav naš alat nabavili u SAD-u, kaže Martinović.
Godinama su "Adriatic propeleri" radili u prostorima Poduzetničkog inkubatora na Novom Bokanjcu, a zahvaljujući investiciji od 6,7 milijuna kuna nedavno su uselili u novoizgrađene vlastite prostore u Gospodarskoj zoni Lonići u Bibinjama. Radi se o zemljištu od 6.150 četvornih metara te 1.000 kvadrata poslovnog prostora na dvije razine u kojima će biti nastavljena osnovna djelatnost popravaka, modifikacije i optimizacije brodskih propelera.
- Cijeli smo projekt preko Ministarstva gospodarstva aplicirali za europske fondove namijenjene regionalnom razvoju. Tako smo dobili 3,3 milijuna kuna nepovratnih sredstava, što je za našu obiteljsku tvrtku bilo itekako značajno, kaže Ante Boris Martinović.
U čemu je tajna "Adriatic propelera"?
- Valjda otkako je izmišljen, propeler je velika misterija. Najveći problem su vibracije koje proizvodi, a mi to stopostotno rješavamo. Radimo popravke, ali skoro svatko može obrusiti i zavariti propeler, naša velika vrijednost je to što radimo modifikaciju i optimizaciju propelera. Čak 95 posto propelera ne odgovara brodu na kojemu se nalaze, pa mu mi omogućavamo maksimalni broj radnih okretaja, što nije lako "pogoditi", to je fino podešavanje u dvije stotinke milimetra. Kada se vidi koliko se u svijetu troši goriva, nezamisliva je količina goriva koja se uštedi jer bez "podešenog" propelera motor je ili premalo ili previše opterećen, pa troši više goriva i zagađuje okolinu, objašnjava Martinović dodajući da se u jednoj obradi propelera napravi 50, 60, pa i 70 snimanja dok softver ne izbaci novi dizajn, odredi kut propelera i sve one detalje koji propeler čine gotovo savršenim.
Neobična je i priča o načinu na koji su Zadrani dobili softver kojim rade: njegov "otac" i izumitelj, ali i prvi čovjek ovog biznisa u svijetu je Australac Terry Ryan kojega je Martinović upoznao i na koncu sa sinovima otišao u Australiju na obuku. Obuka i softver koštali su 70.000 dolara, ali od tada "propscan" radi i u "Adriatic propelerima", a Martinoviću su u učestalim i prisnim kontaktima s Ryanom.
Zasada 80 tržišta "Adriatic propelera" čine domaći vlasnici trajekata, ribarskih i turističkih brodova s propelerima do dva metra, a dosta rade i na policijskim gliserima. Problem je u tome što su vlasnici brodova još malo skeptični o krajnjem učinku "obrade" svojih propelera, pa treba dočekati punu "osviještenost" o važnosti obrade propelera i za vlasnike kojima bitno pojeftinjuje
- Zanimljivo je što imamo dosta klijenaka iz Krila Jasenica gdje su ljudi shvatili što radimo i mnogi nam se vraćaju, a dolaze i novi, kaže Ante Boris Martinović navodeći da iz inozemstva imaju dosta posla s brodovima iz Crne Gore i Italije, ali su problem preskup prijevoz i dugotrajna carinska administracija (koja često zna potrajati koliko i popravak propelera!?), pa u "Adriatic propelerima" najavljuju da će oni "riješiti prijevoz" jer za to postoji interes domaćih prijevoznika.
Linija profita je u konstantnom usponu, ali u Lonićima planiraju nove iskorake.
- Naručili smo "univerzalni propscan" vrijedan 120.000 eura koji će nam omogućiti rad i s propelerima od tri do pet metara veličine, ali i rad bez skidanja propelera s osovine. Tako ćemo raditi i za kudikamo veće brodove nego sada, kaže Ante Boris Martinović, a njegov prezimenjak Dubravko dodatno diže ljestvicu:
- Kandidirat ćemo za sredstva EU fondova namijenjena istraživanju i razvoju čime bismo razvili projekt svjetskih razmjera i Zadar pretvoriti u centar ovog biznisa ne samo u Europi! Cilj je nabavka softvera za postavljanje svjetskog standarda za brodove i propelere koji bi pokazao što se dobije optimizacijom propelera za svaku pojedinačnu grupu brodova. Oko toga smo dogovorili suradnju s Pomorskim fakultetom iz Rijeke, a bit će uključeno i jedno hrvatsko brodogradilište, navodi Dubravko Martinović.
Što se planova tiče – nije to kraj: "Adriatic propeleri" na jesen otvaraju suhu marinu koja će na svojih 4.000 kvadratnih metara moći primiti oko stotinjak brodova, a u njenom se zatvorenom dijelu već nalazi jedan spektakularno skup gliser vrijedan oko 250.000 dolara. Zbog toga će, uz sedam sada zaposlenih, biti otvoreno još desetak novih radnih mjesta.
- To mi je oduvijek bila želja, jer je riječ o komplementarnoj i profitabilnoj djelatnosti. Zahvaljujući tome, vlasnici brodova i naši klijenti će ovdje moći dobiti kompletan servis svojih brodova. Sve će to biti spremno na kraju ovogodišnje turističke sezone, oko toga je preostalo samo obaviti male zahvate na zemljištu u Gospodarskoj zoni "Lonići" u Bibinjama, zaključuje Ante Boris Martinović.
"Kovački posao" radi – zrakoplovni tehničar Lovre Maričić!
Radionicu u "Adriatic propelerima" od početka vodi Lovre Maričić. Kad prođe brušenje i poliranje, što je završni posao "na dvije stotinke milimetra", "kovački posao" odradi Lovre koji kaže da mu je trebalo dvije godine prakse za dobivanje osjećaja pri udarcu čekićem.
- Po zanimanju sam zrakoplovni tehničar, ali ovo mi je puno zanimljivije. A ako pogriješiš - nitko neće pasti s neba, šali se Lovre bez kojega se "Adriatic propeleri" ne mogu zamisliti.
Energetske neovisnost – fotonaponska elektrana od 30 KW
Dakako, nije moglo bez "natezanja" s HEP-om koji će na koncu preko vikenda, kada "Adriatic propeleri" ne rade, struju dobivati – besplatno.