StoryEditorOCM
4 kantunaSLIJEPI VLASNIK

Kako je zadarska opozicija izbušila gume vlastitom autobusu, pa će klaparati na felgama sve dok "Liburnija" bude isplaćivala plaće?

Piše Predrag Opačić
11. svibnja 2022. - 22:03

 

Pred Gradskim vijećem Zadra našao se zahtjev za davanje suglasnosti i jamstva „Liburniji” za uzimanje kredita od 10 milijuna kuna. Ali, „opozicijska većina” u Gradskom vijeću taj je zahtjev odbila iako time nisu napravili baš ništa jer je sasvim jasno da će se, s obzirom na stanje u kojemu se gradski prijevoznik našao, „Liburnija” sigurno „vratiti” na dnevni red i to vrlo skoro, pa se može zaključiti da su „predstavnici većinskog vlasnika” tom „odbijenicom” problem samo gurnuli pod tepih i produžili agoniju i u gradskom prijevozniku i u Gradskom vijeću.

Zašto je „Liburniji” potreban kredit?

-S obzirom da tijekom 2022. godine više nismo u mogućnosti koristiti potpore Vlade RH za očuvanje radnih mjesta, kako bismo sačuvali likvidnost poslovanja u ovoj godini planiramo financijsko zaduženje u iznosu od oko 10 milijuna kuna. Podsjećamo da nam je u 2020. godini za potpore isplaćen iznos od 10,2 milijuna kuna, a u 2021. godini 8,7 milijuna kuna. Navedena sredstva koristili bismo isključivo za podmirenje tekućih obveza (plaće, gorivo, PDV, doprinosi, obveze prema dobavljačima, ostale kratkoročne i dugoročne obveze), stoji u njihovom zahtjevu.

„Liburnija” je 2021. godinu završila s gubitkom od 727.432 kune i padom prihoda od 12,9 milijuna kuna, što je 31,3 posto u odnosu na 2019. Pad prihoda nastavljen je i ove godine: od siječnja do ožujka – pad od 25,6 posto u odnosu na 2019. je rezultirao tromjesečnim gubitkom od 3,7 milijuna kuna.

Tijekom 2021. cijena goriva porasla je prosječno za 19,9 posto, a povećana je potrošnja goriva za 22,5 posto, pa su troškovi dizelskog goriva u odnosu na 2020. skočili za 41,3 posto ili 2,9 milijuna kuna. Kad je zahtjev za odobrenje kredita pisan, cijena goriva je bila 64,7 posto veća nego u isto vrijeme 2021. Za godišnju potrošnju od 1,5 milijun litara to je 7,1 milijun više za troškove goriva u odnosu na 2020. i za 4,3 milijuna više nego 2021. Sredstva odobrena iz proračuna Grada Zadra za 2022. godinu su u odnosu na prethodnu godinu manja za 2,7 milijuna.

Koliko troše drugi gradovi?

Direktor „Liburnije” Edvin Šimunov vijećnicima je dao i usporedne podatke o tome s kolikim subvencijama neki drugi gradovi „pokrivaju” svoje prijevoznike. U deset godina, „Liburnija” je od Grada Zadra dobila 76 milijuna, a u isto vrijeme Rijeka je „svom” prijevozniku odobrila 452 milijuna, Osijek 246, Dubrovnik 242, Split 406, a Pula 136 milijuna kuna.

Dakako, svi ti prijevoznici su, kao i „Liburnija”, koristili državnu potporu, a Grad Zadar je „Liburniji” umjesto traženih 17,2 milijuna za ovu godinu dodijelio 6,7 milijuna. Uz to im je i kapitalna pomoć srezana za 1,7 milijuna kuna. Odlukama Gradskog vijeća, naravno.

Svi su ti podaci bili pred gradskim vijećnicima. Istina, u trenutku kada je spomenuto da „Liburnija” ima prostora za isplatu još samo dvije plaće, pokazali su brigu za zaposlenike, pa se nakratko razmišljalo i o kratkoročnoj, ali financijski bitno manjoj pomoći „Liburniji”. Ali, na kraju se i od toga – odustalo!

Na čemu se inzistiralo?

Po mišljenju opozicijske većine u Gradskom vijeću problem je u „manjku informacija” o „stvarnom stanju” u „Liburniji”, pa je rečeno da bi stvar mogla izvaditi aplikacija za transparentan proračun, da se zna „kuda ide svaka kuna”. Spomenuto je i to da je opozicija obavila razgovore s nekoliko strana u „Liburniji” (očito uključujući i direktora Edvina Šimunova), ali nije uspjela doći do nekog iz Nadzornog odbora tvrtke. Onda se došlo na ideju da se sačeka 30. svibnja jer tada izlazi mandat Nadzornom odboru, pa bi bilo dobro u njega imenovati neke druge ljude koji bi „kontrolirali” što se to događa u „Liburniji” koja je upala u poslovne probleme zbog nesposobnosti direktora Šimunova. Njemu je, između ostaloga, zamjereno što je u „Liburniji” istekao kolektivni ugovor, a vozači imaju sramotno male plaće.

Šimunov je uzvratio: aplikacija o transparentnom proračunu je ionako u nadležnosti Gradskog vijeća i gradske uprave, a svaki pojedinačni račun „Liburnije” pretresa revizija. Mandat ne istječe cijelom Nadzornom odboru, nego samo jednom njegovom članu i to – predstavniku radnika! Kolektivni ugovor je istekao, ali ga „Liburnija” primjenjuje kao da je „u punoj snazi”, a zaposlenici nisu ničim zakinuti.

Šimunov ovo nije rekao, ali je lako pretpostaviti što bi se dogodilo da je tražio povećanje subvencije kako bi zaposlenicima „Liburnije”, pa i vozačima za koje je opozicija zabrinuta, povećao plaće. I je li uopće moguće zamisliti kako bi reagirali gradski vijećnici kada bi iz „Liburnije” stigao zahtjev za povećanje subvencije za 40 ili 50 milijuna kuna! Toliko bi, naime, po nekim procjenama koštao – besplatni javni prijevoz u Zadru! I, postoji li uopće trenutak u kojemu će taj projekt (ili neki sličan) konačno sijevnuti iz opozicijske većine!

Mogla je ta većina do preksutra dokazivati da su i Šimunov i svi HDZ-ovi direktori nesposobni kriminalci i lopovi, ali to ni za milimetar ne bi popravilo situaciju u „Liburniji” čiji će problemi za mjesec ili dva opet završiti pred Gradskim vijećem i to iz jednostavnog razloga: gradski vijećnici su predstavnici većinskog vlasnika „Liburnije” i kad-tad će morati donijeti odluku!!

Ovako je „vlasnik” izbušio gume vlastitom autobusu i sada će mjesecima klaparati na felgama. Dok u „Liburniji” bude za plaće...

image
Cropix

Edvin Šimunov: Ovo nije smak svijeta, ali plešemo po rubu...

-Više od trenutne situacije, koja se da ublažiti ili zaustaviti, mene brine velika mogućnost daljnjeg rasta cijena goriva. Mi smo zdrava firma, nemamo tehnološkog viška, nismo prezaduženi i nije ovo smak svijeta. Ali, plešemo po rubu i toga treba biti svjestan: nismo u katastrofi, ali ona je moguća, kaže direktor „Liburnije„ Edvin Šimunov.

22. studeni 2024 02:20