Zalutate li nekim slučajem u Centar za gospodarenje otpadom u Biljanima Donjim, jako teško možete doći do zaključka da bi taj veliki, strateški projekt uskoro trebao biti završen, a ogroman pogon pušten u funkciju. Što se trenutno događa i kako izgleda područje CGO-a?
Za dvadesetak dana bi trebala biti završena montaža pogona za mikrobiološku obradu. Radi se o postrojenju s uglavnom talijanskom i djelomično turskom tehnologijom, na gradilištu su trenutno izvođači radova iz Turske i od njih stiže najava da bi MBO pogon, kao srce CGO-a trebao biti završen za dvadesetak dana. Ako bi se ogromno postrojenje moglo nazvati strojem, bio bi to najskuplji stroj u Zadarskoj županiji, jer na njega otpada oko pola cjelokupne investicije, dakle tridesetak milijuna eura.
Slovenski ‘Riko‘, izvođač radova, najavio je da u studenom, kada montaža konačno bude završena, slijedi pokusni rad od osam tjedana, ali je tih osam tjedana unutar šestomjesečnog probnog rada cijelog CGO-a. Tek nakon isteka tih šest mjeseci počinje teći dvogodišnji rok za uočavanje i ispravljanje svih eventualno uočenih poteškoća u radu.
Dakle, bude li sve u redu i počne li probni rad u studenom, do svibnja bi sve trebalo biti završeno. Očekuje se da će interne prometnice kroz Centar biti asfaltirane i zelenilo uređeno u sljedećih mjesec dana, ali to je najmanji problem: da bi silni kamioni zadarske Čistoće stigli do CGO-a morat će voziti postojećom prometnicom od Jadranske magistrale u Poličniku do Centra ili s istočne strane, s ceste Zemunik-Smilčić.
Te su prometnice već sada u katastrofalnom stanju, a građevinske dozvole čekaju da se županijske službe usuglase s Ministarstvom i osiguraju sredstva za sanaciju postojeće ceste, ali i za probijanje potpuno nove prometnice od Visočana, preko Zone Grabi, pa ispod Suhovara do CGO-a. Dakle, da su sredstva osigurana još jučer i da je natječaj za izvođača radova već završen, nema šanse da sve budu gotovo do svibnja!
U tvrtki ‘Eko‘ trenutno je zaposleno 27 ljudi, a po sistematizaciji, u trenutku kada CGO bude u punom opterećenju, predviđeno je između 80 i 90 zaposlenika. Natječaji se objavljuju, a trenutno se čeka izbor budućeg rukovoditelja MBO pogona. „Eko” je potpisao sporazum s „Čistoćom”, po kojemu će „Eko” preuzeti dio radnika „Čistoće” koji rade na sadašnjem deponiju kod Dikla, a suglasnost za to stigla je i iz Grada Zadra. „Eko” bi preuzeo dio radnika koji bi zbog zatvaranja deponija dobili poslovno uvjetovani otkaz. Tko ne pristane na prelazak iz „Čistoće” u „Eko” ima pravo na otpremninu i sva radna prava u „Čistoći”.
Problem bi se mogao pojaviti i s dovozom otpada iz pretovarnih stanica. Naime, iako su kamioni, bageri, utovarivači i sva oprema za dovoz otpada iz pretovarnih stanica u Gračacu, Biogradu i Pagu već nabavljeni, mogao bi se pojaviti problem s izgradnjom pretovarne stanice na području Gospića koja još nije započela.
Tu je potom i glavobolja komunalaca s Vira koji bi trebali otpad sa svog područja prevoziti izravno do Biljana Donjih, što jako podiže troškove. Kada je o troškovima riječ, sadašnje procjene pokazuju da bi „Eko” po toni dovezenog otpada trebao naplaćivati oko 150 eura, a to onda znači da će većina općinskih i gradskih komunalaca bitno povećati svoje sadašnje cijene za odvoz komunalnog otpada.