Nakon dugog puta i naporne vožnje odlučili su malo odmoriti. Parkirat će u centru grada, malo ga razgledati, pojesti što god jer su čuli da je lipa spiza, a možda na kraju i koji suvenir ponesu sa sobom. Sve ovo zvuči kao idealan dan turista u Zadru, ništa čudno, a ni novo, da nije riječ o dvadeset kuća na kotačima, kampera, koji su zauzeli gotovo pola parkirališta na Liburnskoj obali. Neki su pak svoje mjesto pod suncem pronašli i na Obali kralja Tomislava.
- Pa što, uredno su platili parking i potrošili novac u gradu! Po vama bi bilo najbolje da turisti lipo ni ne dođu, al' da uredno pošalju novce – komentirao je jedan sugrađanin kad smo ga upitali smetaju li mu ove moderne grdosije na četiri kotača usred grada.
Kad je riječ o parkiranju, ima pravo: ako ne postoji znak zabrane, kamperima je dozvoljeno parkiranje. Plaćaju onoliko mjesta koliko i zauzmu. Tvrtka koja je u nadležnosti u tom dijelu grada, ”Obale i lučice”, jedino im može izdati dnevnu kartu ukoliko plate samo jedno mjesto, a zauzeli su ih više.
Ovo što zakon u Hrvatskoj zabranjuje jest noćenje, što znači da vozači i njihove pratnje ne smiju prespavati na parkiralištu van kampa.
- Što je iznimno glupo – komentirala je jedna Zadranka koja od 2010. godine kampira duž Europe.
- U mnogim je gradovima to jako dobro regulirano: na nekim je parkiralištima određen broj mjesta rezerviran baš za kampere koji mogu ostati jednu noć. Oni plaćaju nešto višu tarifu, no opet manju nego u kampovima i odmaralištima. Da, i odmarališta su posebna kategorija, no ona im, za razliku od običnog parkirališta, nude i vodu te šaht za sive vode iz sudopera i kupaonice – pojasnila je te naglasila kako bi bilo dobro mijenjati zakon na razini države jer bi onda i svaka lokalna samouprava zasigurno mogla ubirati lijepe novce od kampista.
- Bolje na taj način nego kaznama – zaključila je.
S njom se složio i Dario Maroši, tajnik Udruge kampista Hrvatske, koji tvrdi kako u Italiji postoje čak posebna mjesta za noćenje kampista unutar velikih gradova.
- Zovu se 'soste' i sadrže sanitarni blok s tuševima. Najvažnije u ovoj priči je naglasiti kako se radi o noćenju, a ne o kampiranju. Pod ovo zadnje se misli da osobe 'izbace' stol, sjedalice, možda i roštilj i slične uobičajene stvari za kampiranje. Znači, takvo se ponašanje tolerira jedino i isključivo u kampovima. Ako netko to prekrši, u Hrvatskoj ga može kazniti Turistička inspekcija u čijoj je nadležnosti nadgledanje kampiranja na površinama koje se ne smatraju kampom. Imali smo slučajeve kad su to kampisti radili na našim plažama, što oštro osuđujemo – jasan je Maroši.
Kad smo mu rekli da se vjerojatno dežurni kritičari s njim ne bi složili jer takvi gosti ne plaćaju turističke pristojbe, kratko je komentirao:
- Taj turist je svakako u našoj zemlji i do kraja putovanja svoj će novac potrošiti na druge načine – rekao je.
Kako nam je dodatno pojasnio, na zapadu je u nekim gradovima kompletno zabranjeno ulaziti u centre, no onda postoje alternative.
- Ako se nešto zabrani, treba se ponuditi opcija B. Tako su kampistima u SAD-u ponuđeni veliki parkinzi na ulazu u grad u blizini autobusnih stanica s kojih onda lako mogu do centra grada – istaknuo je Maroši.
Nakon ove epizode s nepreglednom linijom kampera usred grada, Komunalno redarstvo kontaktiralo je Hrvatske ceste jer se radi o državnoj cesti, ali i policiju s ciljem postavljanja dodatne vertikalne signalizacije iako, tvrde, i same dimenzije horizontalne signalizacije onemogućavaju parkiranje unutar regulative.
- Postavljenjem dodatne signalizacije i zajedničkom brzom akcijom moramo zaustaviti ovo odmah u početku. Kako je riječ o parkiranju uz lučka područja, kontaktirat ćemo i Županijsku odnosno Državnu lučku upravu. No, nema odgode reakcija nadležnih službi kad je riječ o kampiranju te smo organizirani i u noćnim i ranojutarnjim satima kako bi utvrdili jesu li odlučili noćili ili pak kampirali te po tome postupali – zaključili su iz Komunalnog odjela Grada Zadra.