Prve javne kvartovske garaže Zadar bi trebao dobiti 2024. godine na području Voštarnice, a nakon toga i na području Bilog briga, najavljuje Darko Kasap, gradski pročelnik za graditeljstvo. U njegovom odjelu već se nekoliko mjeseci priprema dokumentacija za izgradnju garaža, a najdalje se otišlo na dvije lokacije na području Voštarnice.
- Jedna lokacija je prostor ispod trga ispred bivšeg hotela Iž, a druga je nekoliko desetaka metara iza bivšeg hotela, na javnoj površini između stambenih objekata. Prva garaža je u projektiranju, a za drugu ćemo uskoro raspisati natječaj za projektiranje – kaže Kasap.
Prvu garažu ispod trga kod nekadašnjeg vojnog hotela projektira arhitekt Srđan Šegvić iz tvrtke Arhing Split. Posao je vrijedan oko 200 tisuća kuna, a projekt bi trebao biti gotov do kraja godine. Projektiranje druge lokacije također bi trebalo biti ispod 200 tisuća kuna, a kada bude dovršeno, znat će se točni kapaciteti budućih garaža.
- Grad Zadar je ozbiljno pristupio problemu prometa u mirovanju na području cijelog grada. Svjesni smo da je nedostatak parkirnog prostora jedan od gorućih problema i da moramo tražiti optimalna rješenja u skladu s prostornim i financijskim mogućnostima. Zato smo krenuli od analize prostora. Tehno-analizu prostora Voštarnice izradila je tvrtka Tissa iz Poreča. Oni su predložili šest mogućih lokacija za buduće garaže, tri sjeverno od ulice bana Josipa Jelačića te tri južno od te prometnice. Analizom svake lokacije pojedinačno dobili su tri lokacije na kojima je gradnja garaža uistinu moguća. Sve tri se nalaze južno od Ulice bana Josipa Jelačića, a tri gornje lokaciju su otpale jer nemaju odgovarajuće pristupne puteve – objašnjava Kasap.
Uz prostor trga ispred i iza hotela Iža, treća lokacija koja je zadovoljila analizu je veliki trokut preko puta trgovačkog centra Kaufland. Na sve tri lokacije garažni i parkirni smještaj moglo bi naći oko 600 automobila.
Konkretno, na parceli površine 7000 četvornih metara nedaleko sjedišta PU zadarske moguća je gradnja tri podzemna i tri nadzemna kata. Takav garažni objekt imao bio između 400 i 500 parkirnih mjesta, više nego dovoljno da ”usiše” automobile od križanja s Tuđmanovom do Pet nebodera.
Površina trga ispred bivšeg hotela Iž ima 1465 kvadratnih metara, a garaža bi imala jedna kat ispod zemlje s 34 parkirna mjesta, dok bi se iza bivšeg hotela, na zemljištu od 2050 kvadrata, gradila dva podzemna kata s 73 parkirna mjesta, dok bi dio površine s nekih 40-ak parkirnih mjesta ostao u slobodnom režimu parkinga kao i do sada. Sve odabrane lokacije su na gradskom zemljištu i sve garaže bi bile u javnom korištenju.
- Izbor lokacija je samo prvi korak, sada intenzivno radimo na poslovnom modelu za gradnju i upravljanje. Naime, razmatramo nekoliko opcija i vidjet ćemo koja je najpovoljnija – govori Kasap.
O čemu se konkretno radi? Grad Zadar još uvijek nije donio odluku hoće li izgradnju i gospodarenje garažama povjeriti Obalama i lučicama kao gradskoj tvrtki ili će projekt ponuditi zainteresiranim privatnim investitorima koji bi financiranje izgradnje kasnije naplatili koncesioniranjem garaža na određeni vremenski rok. Moguće je da Grad bude tražio jedan model za sve tri garaže, a moguće je i da se o svakoj lokaciji bude odvojeno odlučivalo. Bez obzira na konačnu odluku, sva garažna mjesta moraju biti svim dostupna pod jednakim uvjetima te ih nitko neće moći ”privatizirati”. Iako i ta opcija postoji...
- Lokacija iza hotela Iž zapravo izravno privlači automobile stanara okolnih zgrada. Mi sada imamo slobodno parkiranje na dijelu javne površine, ali ako se ide u gradnju jednog ili dva kata ispod zemlje, tada će se taj podzemni dio garaže morati naplaćivati. Koliko, sada je to teško reći. Također razmatramo i mogućnost da takve garaže, koje su zapravo najviše od koristi okolnim stanovnicima, ponudimo stanarima na otkup. Oni bi tako zapravo sufinancirali njihovu izgradnju i dobili bi parkirno mjestu u svom trajnom vlasništvu. Takav model nije nešto novo, ali je dosta složeniji od prva dva modela, u kojem bi cijeli posao i kasnije korištenje odradile Obale i lučice, odnosno privatni investitor. U svakom slučaju o tim ćemo modelima još razgovarati tijekom iduće godine – objašnjava Kasap.
Nakon Voštarnice sljedeći kvart za gradnju garaža je Bili brig. Na tom su području mapirane tri velike zone ukupne površine od gotovo 19.000 kvadratnih metara. Na njima se može podići garaža s oko 2000 parkirnih mjesta. Problem međutim predstavlja činjenica da je nešto manje od polovine parcela u vlasništvu Republike Hrvatske, dok je tek manji dio u privatnom vlasništvu.
- Grada Zadar je vlasnik većeg dijela zemljišta, dok bi se ostalo zemljište trebalo riješiti u pregovorima s državom, odnosno otkupom od privatnih vlasnika. Nakon Bilog briga radimo i analizu prostora Bulevara. Naime, Grad Zadar je namjerno krenuo s rješavanjem problema parkinga u davno urbaniziranim dijelovima grada. Kada su oni nastajali uvjeti za obvezna parkirna mjesta bili su drukčiji nego danas. Broj automobila se u međuvremenu višestruko povećao, a parking je postao biznis. Nama je cilj naći optimalna rješenje s kojima će građani biti zadovoljni, a Grad neće trpjeti nikakvu štetu. Naprotiv, Grad bi mogao brzo isplatiti svoju investiciju – kaže pročelnik Kasap.
U cilju dugoročnog rješavanja problema parkinga u urbaniziranim dijelovima grada Kasap najavljuje da će kroz izmjene Prostornog plana Grada Zadra biti predložena obveza gradnje najmanje dva parkirna mjesta u zonama više gustoće, te povećanje postotka zelenila na čestici s 20 na 30 posto. To bi značilo da će novogradnja imati više podzemnih garaža i više zelenila na površini parcele, što će zasigurno dovesti do proporcionalne promjene odnosa drugih volumena, kao što je visina građevine.
- Još iduću godinu ćemo iskoristiti za projektiranje i traženje modela za gradnju i upravljanje garažama tako da je početak izgradnje prvih kvartovskih garaža realno očekivati u 2024. godini – poručuje Kasap.