Direktora Turističke zajednice grada Zadra Marija Paleku pitali smo na koji se način odvija financiranje TZ grada Zadra s obzirom na proračunsku krizu Grada Zadra?
- Turistička zajednica grada Zadra financira se iz prihoda turističke pristojbe i turističke članarine, te ne ovisi o proračunu Grada Zadra. Turističke zajednice ne pripadaju u kategoriju državnih ili javnih tijela, te im osnivači nisu Republika Hrvatska odnosno jedinice područne ili lokalne samouprave. Riječ je o posebnoj vrsti interesnog udruživanja pravnih i fizičkih osoba (članova) temeljenog na zakonskoj obvezi, a u svrhu ostvarivanja zadaća koje primarno koriste upravo navedenim članovima, a istovremeno radi izrazitog značaja turizma za cjelokupni gospodarski sustav predstavljaju opću korist za cijelo društvo. Vezano za suradnju s Gradom Zadrom, postoje određeni zajednički programi koje koordinirano zajednički usuglašavamo kao npr. Advent u Zadru ili potpora Strateškim projektima, te u tom smislu možemo konstatirati moguće posljedice proračunske krize, no vjerujemo kako će se uskoro situacija stabilizirati u Gradu Zadru, te će se nastaviti normalno provoditi sve planirane aktivnosti.
Koliki iznosi ovogodišnji proračun TZ grada Zadra, hoće li biti u cijelosti realiziran i na koji će se način raspodijeliti sredstva?
- Ovogodišnji program rada planiran je u iznosu 2.574.822,48 eura, a raspoređen je prema grupama aktivnosti po vrstama i projektima. Rashodi Istraživanja i strateškog planiranja planiraju se u iznosu od 37.162,39 eura, a odnose se na izradu strateških dokumenata, analizu i istraživanje tržišta i mjerenje učinkovitosti promotivnih aktivnosti. Rashodi Razvoja turističkog proizvoda planiraju se u iznosu od 971.530,96 eura, a odnose se na podršku razvoju turističkih događanja, turističku infrastrukturu odnosno troškove otplate kredita te podršku turističkoj industriji. Za podršku razvoju turističkih događanja odnosno kulturno zabavne, sportske i ostale manifestacije planira se utrošiti 773.773,97 eura.
Za komunikaciju i oglašavanje planira se utrošiti 759.174,46 eura, a odnosi se oglašavanje destinacijskog branda i ponude, odnose s javnošću, suradnju s organizatorima putovanja, kreiranje promotivnog materijala, internetske stranice, bazu podataka i turističko-informativne aktivnosti. Rashodi destinacijskog menadžmenta planiraju se u iznosu od 82.288,14 eura, a odnose se na sustav eVisitor, upravljanje kvalitetom u destinaciji i očuvanje i uređenje okoliša. Administrativni poslovi odnose se na rashode za zaposlenike, rashode ureda i rad tijela turističke zajednice, a planiraju se u iznosu 477.802,11 eura.
Konkretno, hoće li se i u kojoj mjeri sufinancirati ovogodišnje letove Ryanaira prema Zadru?
- Kao i svake godine, pa tako i ove Hrvatska turističke zajednica objavila je poziv za iskaz interesa za provedbu promotivnih kampanja sa strateškim partnerima na inozemnim tržištima u 2023. godinu u sklopu koje se kandidirao i avioprijevoznik Ryanair. Riječ je o strateškom marketinškom projektu, koji se ugovara od strane HTZ-a, TZ Zadarske županije i TZ grada Zadra. Trenutno smo u fazi ugovoranja mediaplanova vodeći računa o kvaliteti predložene promotivne kampanje, vrsti programa strateškog partnera uključujući programe posebnih interesa, period/sezona i obujam planiranih programa (broj rotacija, kapacitet sjedala) i sl. nakon čega će se i utvrditi ukupan iznos sufinanciranja Ryanair-a.
Grad Zadar je jedan od sudionika u sufinanciranju Strateških projekata te vjerujemo kako će gradski proračun biti izglasan kako bi se mogli neometano nastaviti financirati projekti predviđeni Proračunom za 2023. godinu.
Jesu li ipak otpale neke planirane manifestacije za ovo ljeto?
- Nadamo se izglasavanju gradskog proračuna za ovu godinu. Ako u nekom slučaju ne bude izglasan, naš ured će biti prisiljen uplatiti ostatak traženih sredstava do konačnog iznosa za Ryanair, što će onda vjerojatno značiti kako ćemo nažalost morati odustati od organizacije nekih kvalitetnih događanja koja su bila planirana tijekom predsezone, ljeta i posezone, jer jednostavno nećemo imati potrebna sredstva koja su bila usvojena redovnim financijskim planom i programom rada za ovu godinu. Naime, komunikacija oko organizacije evenata s promotorskim kućama i menadžerima se vrši intenzivno zadnjih šest mjeseci, već od prošlog ljeta.
No, uslijed neizvjesne situacije s budžetom o kojoj pričamo, nismo smjeli niti mogli potvrditi realizaciju već dogovorenih evenata, a promotori i agencije jednostavno ne mogu više čekati i to nas je dovelo u ovu iznimno delikatnu situaciju.
Hoćete li financirati ostale ovogodišnje manifestacije prema usvojenoj odluci?
- Turističko vijeće Turističke zajednice grada Zadra temeljem objavljenog Javnog poziva za potpore turističkim manifestacijama u 2023. godini na svojoj 23. sjednici održanoj 7. veljače 2023. godine donijelo je odluku o dodjeli potpora turističkim manifestacijama i ta su sredstva osigurana u našem planu i programu rada za 2023. godinu.
Zašto je s najvećim iznosom od 100 tisuća eura financiran Sunset Sports Media Festival, što je izazvalo dosta reakcija u gradu, čak i među političkim strukturama. Što će ta manifestacija donijeti zadarskom turizmu?
- U Strategiji razvoja održivog turizma HTZ-a do 2030. godine, sportski turizam je istaknut kao jedan od važnih potencijala za razvoj cjelogodišnjeg i teritorijalno uravnoteženijeg turizma, osobito zbog povoljnih klimatskih preduvjeta. Sportski događaji bivaju katalizatorom razvoja turizma ako se uspješno iskoriste u smislu brendiranja destinacije, razvoja infrastrukture i drugih gospodarskih i društvenih koristi. Mnogi stranci i potencijalni turisti kroz prizmu sporta po prvi put saznaju za našu zemlju i grad te pritom otkriju našu predivnu obalu, bogatu prirodnu i kulturnu baštinu i susretljive ljude.
Simbiozom sporta i promocije Zadar može iznimno puno dobiti na turističkoj vidljivosti, jer ipak je ovo grad Luke Modrića i drugih omiljenih recentnih nogometnih reprezentativaca, Krešimira Ćosića i mnogih drugih olimpijskih i svjetski afirmiranih sportaša. Upravo to je naglasila i Slobodna Dalmacija u članku u svom posebnom izdanju Premium Dalmacija 2022., godišnjaku kojim se predstaviljaju iznimna poslovna dostignuća i uspjesi u Dalmaciji u prošloj godini.
Prošlogodišnji Zadar Sports Media Festival je sadržajno i formom kroz razne panele prvenstveno bio orijentiran na osobe iz poslovnog okruženja, marketinga, sporta i promocije turizma kroz sport. Tijekom dva dana su međunarodne sportske legende, televizijski prezenteri, producenti i novinari analizirali aktualne i zanimljive teme. Gostovao je Pete Radovich, kreativni direktor američkog CBS-a, višestruki dobitnik nagrade Emmy i porijeklom Zadranin, a očekivano najviše pozornosti regionalnih medija izazvala je talijanska sportska medijska senzacija Diletta Leotta. Osim njih, na festivalu su sudjelovale i legende Super Bowla Ray Lewis i Julian Edelman, potom dugovječni danski vratar Peter Schmeichel, Steven Espinosa, predsjednik medijske grupacije Showtime Sports te Michele Cicarese, voditelj prodaje u talijanskoj prvoj nogometnoj ligi Serie A.
Kako je bila riječ o prvoj godini organizacije jednog takvog specijaliziranog događanja, festival se u svojoj početnoj fazi formirao i etablirao, no, uz kontinuiranu podršku koju iskazuju Ministarstva turizma, Hrvatska turistička zajednica, Grad Zadar i Zadarska županija, a od ove godine najvjerojatnije i Hrvatski olimpijski savez, jasno je kako se strateški promišlja o formiranju jednog za Zadar u budućnosti važnog eventa.
Daljnji primjer kako jedan ovakav događaj posredno ili neposredno može biti pokretač drugih sličnih inicijativa jest i najavljeni 2. Svjetski kongres sportskog turizma, koji će u organizaciji Svjetske turističke organizacije (UNWTO) u terminu 26. i 27. travnja okupiti preko 300 sudionika. Taj kongres održava se svake dvije godine, a 2021. godine održan je u španjolskom Lloret de Maru. Osim glavnog tajnika UNWTO-a, nazočit će mu brojni ministri ili zamjenici ministara turizma i/ili sporta zemalja članica Svjetske turističke organizacije, baš kao i mnogi uglednici iz svijeta sporta.
Iduće dvije najviše sufinancirane manifestacije su Adidas Next Generation Tournament (28.000 eura) i Zadar Sunset Festival (27.000 eura). Koje su procjene korisnosti tih manifestacija?
- Zadar je grad košarke, što je brand sam po sebi. Jasno je kako će u svjetlu svega rečenog o važnosti sportskog turizma naš ured podržati organizaciju jednog takvog turnira na najvišem nivou. Što se tiče Zadar Sunset Festivala, radi se o koncertu elektronske glazbe koji će se opet održati na iznimnoj lokaciji kod Pozdrava Suncu, što mu pored visoke produkcije i kvalitetnih izvođača daje posebnu vrijednost. Takva glazba i atraktivni festivali ovakvog tipa imaju svoju vjernu publiku, mlade iz cijele Europe i svijeta, koji pritom koriste i sve ostale turističke usluge i izvrsni su potrošači. Uviđamo da ima i onih koji se protive događanjima na takvoj lokaciji uslijed buke ili gužve koja se neminovno stvara tih dva-tri dana.
Ukoliko festival ubuduće preraste u događanje većeg tipa, u planu je izmještanje jednog njegovog dijela na drugu lokaciju izvan Poluotoka, ali također vrlo atraktivnu.
Monoplay fest (200 eura) i Derivat fest (700 eura) dobili su najmanje, a i tradicionalne manifestacije Noć punog Miseca (2.700 eura) i Millennium jump (1.300 eura) nisu izdašnije financirane, kako to komentirate?
- Odluka o dodjeli sredstava na Javnom pozivu se, kao i sve druge važne odluke, donosi na sjednici Turističkog vijeća koje je izvršno tijelo Skupštine turističke zajednice. Ono među ostalim provodi odluke i zaključke Skupštine, upravlja imovinom Turističke zajednice, te sukladno programu rada donosi opće akte za rad i djelovanje stručne službe Turističke zajednice. Hoću reći, odluke ovakve vrste često su kompromis među gledištima i stavovima svih devet članova Vijeća i teško je komentirati pojedinačne odluke iz osobnog kuta.