Putniku koji je na Jadrolinijinom trajektu Sis prošle nedjelje putovao iz Iža do Zadra pozlilo je tijekom plovidbe. Kako je za Forbes Hrvatska rekao svjedok događaja (podaci poznati redakciji), osoba koja je bila u automobilu s muškarcem kojem je pozlilo alarmirala je druge putnike i posadu, nakon čega je član posade putem zvučnika pitao – ima li liječnika ili medicinskih radnika na brodu.
Javile su se dvije ženske osobe koje su mu krenule pružati pomoć. Kako se radilo o zastoju srca, reanimirale su ga, i zatražile – defibrilator, no od posade su dobile odgovor da ga trajekt nema.
Srećom, trajekt je već bio blizu Zadra, putnik kojeg su oživljavale druge dvije putnice dočekala je hitna pomoć i preuzela brigu o njemu.
Putnika u Gaženici preuzela hitna pomoć
S obzirom na navedeni događaj, postavlja se pitanje i osposobljenosti posade za pružanje prve pomoći, ali i opreme za prvu pomoć koju imaju na trajektima i brodovima od kojih neki plove i na dužim linijama. Konkretno, što bi se dogodilo da među putnicima nije bilo osoba s medicinskim znanjem?
Jadrolinija je potvrdila događaj i rekla kako se on dogodio tijekom približavanja luci zbog čega posada nije mogla napustiti most. Obavijestili su centar 112 i Lučku kapetaniju Zadar kako bi hitna pomoć odmah dočekala putnika u luci Gaženica. Kažu kako su putniku su prvu pomoć pružale putnice iz vozila, a po dolasku u luku Gaženica, putnika je preuzela hitna pomoć. Prema njihovim informacijama putnik je uspješno reanimiran defibrilatorom. Sve je određeno po proceduri za ovakve situacije.
Na pitanje o osposobljenosti posade, kažu kako su obučeni za pružanje osnovne medicinske pomoći te imaju ovlaštenja medicinske skrbi i pružanja prve pomoći, piše Forbes Hrvatska.
Podaci o defibrilatorima objavljeni 2014., u kakvom su stanju danas?
U odgovoru na prvi upit ignorirali su pitanje o defibrilatorima. Prema člancima na portalima iz 2014. godine, 27 Jadrolinijinih trajekata i brodova tada je opremljeno defibrilatorima. Tada se pisalo kako su jednostavni za uporabu jer daju glasovne i tekstualne upute o načinu na koji se trebaju korisititi te sami prepoznaju srčani ritam koji zahtijeva defibrilaciju.
Trajekti koji su tada njime opremljeni su Marko Polo, Dubrovnik (prodan u međuvremenu), Zadar, Petar Hektorović, Korčula, Tin Ujević, Biokovo, Jadran, Hrvat, Marjan, Lastovo, Brestova, Ilovik, Mate Balota, Cres, Lubenice, Sv. Juraj, Vladimir Nazor, Bartol Kašić, Hanibal Lucić, Supetar, Sveti Krševan, Laslovo, Ston i Šoltanka te na putnički brodovi Postira i Premuda. Trajekt Sis na kjojem se događaj odvijao nije na popisu.
Na ponovljeno pitanje Jadroliniji u kojem smo pitali i u kakvom su stanju navedeni defibrilatori kratko su odgovorili da su oni prisutni na određenim trajektima. Prema informacijama s Interneta rok trajanja vanjskog defibrilatora je 10 do 15 godina. Bitno je i pravilno održavanje. Jastučići i baterija moraju se mijenjati svake dvije do pet godina, ovisno o proizvođaču.
U Hrvatskoj 592 automatska vanjska defibrilatora
Kako je Jadrolinija na pitanje o defibrilatorima odgovorila vrlo sažeto i tek iz drugog pokušaja, nismo dobili potvrdu jesu li njihovi defibrilatori redovno održavani i kontrolirani.
Kako bi se što brže pomoglo ljudima koji imaju srčani zastoj, dobro je da su dostupni na mjestima kao što su trgovi, plaže, javne garaže i slično. Na internetu je moguće pronaći brojne članke o lokacijama defibrilatora, no najbolji pregled vjerojatno je na stranicama Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu. Na njima su navedene lokacije 592 automatskih vanjskih defibrilatora u Hrvatskoj.
Najviše ih je očekivano u Zagrebu gdje ih je nešto manje od 200. Karta prikazuje i defibrilatore na trajektima i brodovima. Prema podacima s Interneta cijene jednog automatskog vanjskog defibrilatora s troškovima iznosi uglavnom se kreću od 2000 do 4000 eura. Profesionalni defibrilatori koje koriste medicinski djelatnici znatno su skuplji.
No, s obzirom na moguće zdravstvene probleme putnika na trajektima, zabrinjavajuće je da nam iz Jadrolinije nisu mogli ili htjeli precizno odgovoriti koliko defibrilatora, i u kakvom stanju – imaju na trajektima u ovom trenutku. Pitali smo također ima li Jadrolinija podatke koliko je ukupno bilo prijavljenih zdravstvenih tegoba kod putnika tijekom ove godine, no nije nam odgovoreno, zaključuje Forbes Hrvatska.