Dani prolaze, a nitko iz "Jadrolinije" nije preuzeo odgovornost, ni moralnu, ni zapovjednu, za veliku tragediju na Malom Lošinju. Sad je već očito da to ne kane napraviti ni predsjednik Uprave David Sopta, niti resorni ministar Oleg Butković, a krivca za nesreću traži se u tehničkom inspektoru!
Umjesto da se riba čisti od glave, u Zagrebu i Rijeci odlučili su žrtvovati rep; a na njemu su spomenuti inspektori koje treba baciti morskim psima, posjesti ih na optuženičku klupu.
U zaštitu ih je uzeo Sindikat pomoraca Hrvatske. Vele, ne žele da se sve svede na to "kriv je Pedro tehnički inspektor, i idemo dalje".
– U javnosti se cijelo vrijeme govori o moralnoj i političkoj odgovornosti predsjednika Uprave i ministra, a mi je sindikalisti ne tražimo iz tih razloga. Oni su operativno odgovorni (!), jer kako god okrenete ovu priču, Sopta je zbog dužnosti na kojoj jest znao ili morao znati za ono što se događa u "Jadroliniji". Isto tako, ministar Oleg Butković crno na bijelo obaviješten je od strane sada već bivšeg predsjednika Nadzornog odbora Damira Zeca o svim problemima "Jadrolinije", a tvrtka je u stopostotnom vlasništvu države. Znači, očito su stvari bile dovedene do samog ruba, očito je dogorjelo do nokata kad je profesor Zec tako postupio. Soptu nitko nije birao. On je postavljen od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Da zaključim, Butković i Sopta su sve znali, međutim, njihova je reakcija na probleme na koje se višekratno upozoravalo izostala – kaže Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske, i poručuje javnosti da će svaku novu informaciju koju kao predstavnici radnika dobiju o ovoj nesreći istoga trena proslijediti DORH-u.
Svakog im se dana javljaju pomorci "Jadrolinije" s novim saznanjima koja svjedoče o rasulu u našoj najvećem brodskom prijevozniku, ali ne žele istupati imenom i prezimenom, strahujući za radno mjesto.
Limitirani budžet
Gdje je po Melvanu ključni problem?
– Općepoznato je u "Jadroliniji" da jedan tehnički inspektor koji je zadužen za jedan brod raspolaže određenim budžetom koji je limitiran. Nitko ga ne pita koliko je taj brod stvarno u kvaru i što mu sve nedostaje, već mu je prepušteno da unutar sredstava kojima raspolaže rješava nedostatke na određenom brodu jer je sustav tako postavljen. S vrha mu je naređeno da ne smije probiti budžet, pa se svim silama pokušava uklopiti u njega, a to znači da se zapovjednik broda i on dogovaraju što se može napraviti, a što će se ostaviti za neka bolja vremena. To vam je princip rješavanja tehničkih problema na "Jadrolinijinim" brodovima koji je odavno na djelu – upozorava Melvan.
Tako dolazimo do ključnog pitanja na koje istražitelji moraju dati odgovor: "Je li se znalo za tehnički problem s rampom i je li se njegovo otklanjanje odgađalo zbog nedostatka sredstava?"
Tehnički inspektor prinuđen je birati između toga koji će kvar otkloniti, jer za sve što bi trebalo napraviti u budžetu nema dovoljno novca. Najbitnije je, dakako, da brod plovi, a sve ostalo je na čekanju. Je li po tom principu na popravak čekala i pramčana rampa (pra)starog broda "Lastovo"? I je li to tri nesretna pomorca stajalo života, a njihove obitelji zavilo u crno?
Model otklanjanja tehničkih problema po sistemu limitiranog budžeta za svaki od brodova iz flote očito je manjkav, da ne kažemo opasan za posadu i putnike.
– "Lastovo" je brod star pedeset i pet godina, za njega je na raspolaganju određeni budžet, pa se ti prpaj kako ćeš s tim sredstvima izići na kraj i otkloniti kvarove. Zato su predsjednik i članovi Uprave direktno odgovorni za ovu nesreću. O moralnim i političkim razlozima ne možemo govoriti niti kod ministra Olega Butkovića, jer je i on znao što se događa. Mi ga od 2021. upozoravamo na ove probleme, a on ignorira i nas i predsjednika Nadzornog odbora tvrtke profesora Zeca. Nije problem u "Jadroliniji", nego u sustavu koji nije u stanju omogućiti ljudima siguran i normalan rad te održavanje brodova na kojima obavljaju svoje profesionalne zadaće. A jedan od glavnih razloga su limitirani budžeti. To zna doslovno svaki zaposlenik "Jadrolinije" – veli Melvan, i ističe da se kvarovi rješavaju "na valove", kako koji dospije i kad se za njih nađe novca, a u međuvremenu se pojavljuju novi i novi tehnički nedostaci, pogotovo na brodovima starim poput "Lastova".
– Sustav ne postoji. On počiva na improvizaciji pomoraca. To je najgore od svega – konstatira naš sugovornik.
Iz Uprave "Jadrolinije" pravdaju se da su im polovni brodovi jedini izbor. Dok država pomaže HŽ-u i Croatia Airlenesu proračunskim sredstvima, oni jednostavno nemaju novca za nove trajekte, već se snalaze sa sredstvima koja su im na raspolaganju.
– To je onda opet pitanje za predsjednika Uprave; zašto sam ne odstupi s tog mjesta ako nije sposoban napraviti u organizacijskom smislu ono što se od njega očekuje? Ja bih da sam u toj poziciji sam otišao s te funkcije. Ako te Vlada ignorira ili limitira, koja je svrha biti predsjednik Uprave "Jadrolinije" u tim okolnostima? – pita Melvan.
Krivična odgovornost
O nesreći se vode tri istrage.
– Mene zanima što će o svemu reći DORH jer ovdje, tvrdim to odgovorno, postoji direktna krivična i kaznena odgovornost Uprave. Oni su na vrhu tog lanca i znali su ili trebali znati što se ispod njih događa. To je krivična i kaznena, a ne moralna ili politička odgovornost – ponavlja Melvan.
Osvrnuo se i na javni istup predsjednika Glavnog odbora Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske (NSPPBH) i člana Nadzornog odbora “Jadrolinije” Nediljka Bulića.
– Tu se radi o čistom spinu. On priča o nekakvoj reprezentativnosti sindikata, o drugim relacijama, samo da ne priča o odgovornosti Uprave. Taj sindikat je, možemo ga tako nazvati, partner Uprave, i dobio je zadatak odvući priču u drugom smjeru, od merituma stvari, pa što napravi – napravi. A meritum je da je odgovorna Uprava i da je sve vodilo ovoj tragediji. Zar nije bilo dovoljno da je "Oliver" plutao šest sati, a preko svega se prošlo, kao, ne‘š ti drame?! Uostalom, Bulić je glavni koordinator za zaštitu na radu u "Jadroliniji". Pametnom dosta.