Svjesni smo da nam brojke noćenja i dolazaka stranih gostiju ove godine neće biti bajne u odnosu na lani. Turistički djelatnici se na sve način bore kako bi privukli inozemne turiste i ostvarili kakav-takav rezultat. No, zato se uvijek nađu pojedinci koji se svojim ponašanjem pobrinu da malobrojnim gostima prisjedne ljetovanje u Hrvatskoj.
Dolazak u Lijepu našu sigurno je prisjeo paru iz Švedske koji je u četvrtak stigao na Jadran, a prijevoz iz zračne luke Zadar do Splita naplaćen im je čak 3250 kuna!
Parking kao opravdanje
– Žalosna je ova situacija i našim gostima ostavlja ružnu sliku o destinaciji. Čim su izišli iz aviona su ih realno oderali. Prvi kontakt s Hrvatskom im je bio taksist koji im je naplatio uslugu prijevoza 3250 kuna. Nije u redu naplatiti neku uslugu nerealno, samo zato što je riječ o turistima koji dolaze, primjerice iz Švedske, gdje je standard znatno bolji nego kod nas – smatra Milivoj Topić, predsjednik Ceha prijevoznika pri Obrtničkoj komori u Splitu.
Topić objašnjava kako je vozač nevjerojatnu cijenu opravdao plaćanjem parkinga u zračnoj luci.
– Sve ovo što nam se danas događa donijela je liberalizacija taksi-tržišta. Svaka kuća danas ima vozača taksija, a razlike su velike. Nije isto biti profesionalni vozač ili nakon redovitog posla sjesti u auto i obavljati usluge prijevoza kako bi zaradili malo više novca. Najveći problem je što nema kontrole i svatko namješta cijene kako njemu paše. Imamo najneurednije tržište u Europi – objašnjava nam Topić.
Dodaje kako cijena od 3250 kuna odgovara za putovanje od Splita do Zagreba, a ne od Zadra do Splita.
– Prije liberalizacija cijena za prijevoz od Zadra do Splita je bila oko 1300 do 1400 kuna, za jednog do četiri putnika u automobilu. U Splitu smo imali slučajeve da se put od centra grada, Rive, do "Radissona" naplaćivao po 400 kuna, a do hotela "Le Méridien Lav" 700 kuna.
Obrtnička komora cijelo vrijeme od liberalizacije ukazuje na ovo, ali nitko nije imao sluha. Svi su se povodili tezom da će tržište samo regulirati cijene i zato se sada suočavamo s ovakvim primjerima. Konstantno se borimo protiv toga i nadamo se da ćemo u dogovoru s Ministarstvom prometa pronaći nekakvo rješenje – ističe predsjednik Ceha prijevoznika.
Ovjereni taksimetri
Topić upozorava kako taksisti koji voze za određene platforme umjesto klasičnih taksimetara imaju one na mobilnim telefonima koje oni sami mogu podešavati i određivati cijenu te dodaje kako je jedino važno da tu cijenu na istaknu u automobilu.
– Profesionalni taksisti svoje taksimetre ovjeravaju u Državnom zavodu za mjeriteljstvo i oni ga nakon ovjere ne mogu sami mijenjati i podešavati. Ovaj slučaj s parom iz Švedske nije rijetkost. Nažalost, puno je takvih slučajeva koji uopće ne dospiju do javnosti. Mi ćemo se i dalje nastaviti boriti da se tržište uredi kako se ovakve situacije ne bi u budućnosti ponavljale – za kraj nam je kazao Topić.
Na računu koji je platio par iz Švedske ne stoji uopće kilometraža niti ikakav sličan podatak već samo da usluga prijevoza košta 3250 kuna. Riječ je o obrtu registriranom u Zadru. Pokušali smo doći do vlasnika kako bismo saznali kako pravda ovu nevjerojatnu cijenu, ali u tom naumu nismo uspjeli jer nigdje nije objavljen telefonski broj.
Obrt smo pronašli u izvatku iz obrtnog registra gdje piše da je osnovan u travnju 2019. godine te smo kontaktirali i Udruženje obrtnika u Zadru, ali do telefonskog broja nismo uspjeli doći.