Tihomir Tomčić, ravnatelj Strukovne škole Vice Vlatković i donedavni član Upravnog vijeća Nacionalnog centra koji provodi državnu maturu, odlučio je za Jutarnji progovoriti o spornom slučaju dodjele bodova maturantima nakon jesenskog roka mature.
Tomčić se nije slagao s odlukom o dodjeli dodatnih bodova maturantima, smatrajući da je zbog spornog postupka za koji je odgovorna ravnateljica Centra Ivana Katavić dovedena u pitanje vjerodostojnost i objektivnost državne mature. Iz tog je razloga podnio ostavku, zajedno s drugim članom Upravnoga vijeća Nacionalnog centra, Ninoslavom Šćukancem. Njihove je ostavke prihvatila Vlada prošloga tjedna, nakon čega Tomčić nije želio davati izjave, piše Jutarnji.hr.
Podsjetimo, devet maturanata uspjelo je položiti državnu maturu u žalbenom postupku jesenskog roka zahvaljujući naknadno unesenim bodovima u elektroničku aplikaciju "Postani student". Bod ili dva dodijeljeni su im mimo konzultacija sa stručnim radnim skupinama koje su prethodno odbile iste žalbe maturanata. Ukupno je naknadne bodove dobilo 13 maturanata. Četvero su svejedno pali ispit, dok ih je devet prošlo upravo zbog nadodanih bodova.
Pritom, bodovi su im dodijeljeni za netočne odgovore na testovima mature. Sporni slučaj ravnateljica Centra pravda pravno-proceduralnom greškom koju je napravio netko u Centru, a zbog koje je donijeta odluka da se maturantima izađe u susret dodavanjem boda ili dva.
Tomčić navodi dva razloga zbog kojih izjavu ravnateljice Centra Ivane Katavić o pravno-proceduralnoj grešci smatra neistinitom.
- S obzirom na to da se iz Centra u javnost plasira teza kako je pravno-proceduralna greška razlog zašto je Povjerenstvo dodijelilo bodove za 13 pristupnika i to neopravdano, za netočne odgovore na testu, odlučio sam argumentirati neistinitost takve tvrdnje, kaže Tomčić.
Naime, teza o pravno-proceduralnoj greški zasniva se na odgovoru Centra pojedinim pristupnicima nakon prvog žalbenog roka, a koji je glasio „odluka je konačna“, kojim je stručna radna skupina završila svoje obrazloženje prvog prigovora te time navodno zbunila pristupnike u njihovoj namjeri da se žale povjerenstvu u drugom stupnju, piše Jutarnji.hr.
Tomčić navodi dva argumenta za koje smatra da jasno ukazuju na neistinitost navoda ravnateljice Katavić.
– Od 13 pristupnika testu iz engleskog i njemačkog jezika koji su od povjerenstva dobili jedan ili dva boda, za njih troje u odgovoru stručne radne skupine nije pisalo „odluka je konačna“. To jasno govori da to nije i ne može biti razlog za dodavanje bodova, objašnjava Tomčić, koji za svoj drugi argument tvrdi da je rezultat zdravog razuma i logike:
- Ako je izraz „odgovor je konačan“ razlog davanja bodova, onda su bodove dali „krivima“ pošto su bodove dali upravo onima koji su uložili prigovor, dakle onima koji nisu bili zbunjeni. Po toj logici, gledajući podatke o broju prihvaćenih i neprihvaćenih prigovora, bod-dva trebalo je dobiti 156 polaznika koji nisu uložili prigovor povjerenstvu i samo za njih bi se moglo reći da su bili zbunjeni, ali naravno da to nisu bili. Bit svega je da nitko nije trebao dobiti bodove za netočan odgovor, ističe Tihomir Tomčić.
Naime, prema podacima Centra, jesenskom roku državne mature pristupilo je 8705 maturanata, od kojih je nakon dobivenih rezultata ispita prigovore dalo njih 270. Od toga, Centar je prihvatio 77 prigovora, odnosno 30 posto. Drugostupanjskom Povjerenstvu za praćenje državne mature pristiglo je pak 37 prigovora, od kojih je 16 prihvaćen. Prema tvrdnji ravnateljice Katavić, povjerenstvo je prihvatilo prigovor onih pristupnika koji su se žalili povjerenstvu na odluku Centra, a kod kojih je uočeno da je došlo do proceduralne greške.
– Teza o 'pravno-proceduralnoj grešci' usmjerava krivicu prema odgovornim ljudima iz Centra koji su ukazali na činjenicu da su neki pristupnici dobili bodove za netočne odgovore, što se nikako ne bi smjelo dogoditi na ispitima državne mature, poručuje Tomčić.
S njim se slaže i Ninoslav Šćukanec Schmidt.
- Državna matura postoji da provjeri znanja učenika stečena u srednjoškolskom obrazovanju putem davanja odgovora na ispite državne mature. Zato je smisao državne mature usko vezan uz sadržaj ispita i sadržaj odgovora na ispitna pitanja. O ispravnosti rezultata ispita državne mature ovise daljnji karijerni putovi pristupnika s jedne strane, te unapređivanje kvalitete rada srednjih škola s druge strane. Zbog toga smatram da ne smije postojati mogućnost da se dodjeljuju bodovi na ispitima državne mature bez da se ulazi u ocjenu sadržaja odgovora na ispitna pitanja ili bez da se ulazi u sadržaj prigovora na ocjenu ispita državne mature. Za sve dodijeljene bodove na državnoj maturi moraju postojati stručni argumenti koji obrazlažu dodijeljene bodove, izjavio je Schmidt.
Upravno vijeće NCVVO-a održat će 6. travnja izvanrednu sjednicu na kojoj se od ravnateljice Centra Ivane Katavić očekuje detaljno pojašnjenje sporne situacije, piše Jutarnji.hr.