Tko pronađe Ravne kotare u najnovijem video uratku TZ Zadarske županije, častimo ga bačvom vrhunskog vina. Sretno svima! - poručili su prije nekoliko dana iz Turističke zajednice Benkovca sa svojih službenih facebook stranica, kao svojevrsni komentar novoga video spota i turističkog slogana Turističke zajednice Zadarske županije "Regija ZaDAr - Recite DA! Svemu".
Benkovčani su "užgali" internet i društvene mreže komentarima kako se, ne samo u novome spotu već i godinama, ruralni turizam i benkovački kraj sustavno zapostavljaju, pitajući se gdje su Asseria, Kličevica, Maškovića han, benkovački sajam, odlična ravnokotarska vina...? U tome nisu jedini, reakcije stižu i iz drugih turističkih zajednica. Jesu li dijelovi zadarske turističke regije zapostavljeni u novom spotu - pitali smo direktoricu Turističke zajednice Zadarske županije Mihaelu Kadiju.
- Očekivali smo takve komentare da nije zastupljena ova ili ona turistička zajednica. Mi u tako malom obimu kao što je kratki video spot ne možemo obuhvatiti sve što zadarska turistička regija nudi, već smo se usmjerili na reprezentativne stvari. Što se tiče ruralnog turizma, istaknuli smo Maškovića han, a Ravni kotari zastupljeni su i prizorima u kojima se jedu specijaliteti ispod peke, pije vino... E sad, da smo išli po svakom mjestu snimati, to je nemoguće. Mi puno radimo na promociji ruralnog turizma zadarske regije i takvu smo prezentaciju nedavno pripremali za američko tržište. Ali iskreno, bez suradnje s lokalnom turističkom zajednicom i lokalnom inicijativom, mi smo u tome "lijevom rukom". Kad se rade ovakvi promotivni materijali kao što je video i fotografiranje, nije na nama da prolazimo cijelu županiju. Mi imamo jednu bazu koja se onda nadopunjava s lokalnim turističkim zajednicama, a one moraju (od)raditi svoj dio posla – kazala je direktorica Turističke zajednice Zadarske županije Mihaela Kadija, dodajući, što se tiče ruralnog turizma, da je Turističkoj zajednici Zadarske županije izuzetno stalno do toga jer je autentična ponuda i prikaz tradicije na današnjem tržištu vrlo cijenjena, a TZZŽ se time redovito hvali dostupnim kanalima.
Županijska Turistička zajednica godinama upućuje niz studijskih putovanja novinara i agenata na područja ruralnog turizma, a posebno na subjekte koji nude ponudu izvan ponude „sunce i plaža“. Novinari i agenti redovito obilaze vodeće subjekte i atrakcije ruralnog predjela: idu na rafting na Zrmanju, posjećuju Mićanove dvore, kušaju vino u vinariji Škaulj, istražuju Velebit i Paklenicu, posjećuju Vransko jezero i Maškovića han, MasVin kušaonicu, Ražnjevića dvore...
- No, da bismo krenuli u promidžbu bilo kojeg segmenta specifične ponude, moramo znati imamo li dovoljan broj ponuđača takve ponude, tj. postoji li to na terenu. Napravili smo 2016. godine analizu jer su brojni popisi i baze sadržavali nepotpune ili netočne podatke tko se točno od poljoprivrednika registriranih za turističke usluge i bavi konkretno turizmom. Bili smo sretni da smo detektirali dovoljan broj onih koji svojim pristupom poslu, uređenjem i ponudom koja je tradicionalna i rustikalna, djeluju na terenu. Krenuli smo u poziv subjektima, a putem turističkih zajednica, da se prijave za prezentaciju na našim web stranicama. Poziv je proveden dva puta, no zaključeno je kako nije prikupljen dovoljan broj subjekata – ističe Kadija dodajući kako iz TZ Benkovca, gdje je najveća koncentracija takve ponude, nije stigla niti jedna prijava. Štoviše, TZZŽ je nudila edukaciju za ruralni turizam za što je TZ Benkovca zaključila da nema interesa te preporučila - neodržavanje.
Slično je i s projektom Welcome, gdje imamo čak podbrand Rural, a u kojem nažalost od 300-injak iznajmljivača nemamo niti jednog subjekta s područja TZ Benkovca. Naglašavam kako su Turističke zajednice, iako svaka samostalni pravni subjekt, dio sustava čija uspješnost ovisi o suradnji koja se očituje u gotovo svim aktivnostima. Tako je provedba svih akcija nacionalne i županijske TZ i zakonska zadaća lokalnih turističkih zajednica. No, isto tako realno i jedina mogućnost za uspješnu promidžbu proizvoda jer svaka Županijska TZ ovisi o povezanosti lokalne TZ s ponudom i subjektima destinacije za koju je osnovana, te dostavi informacija o toj ponudi, što je također zakonska zadaća – kaže Kadija.
Što se tiče pitanja o prisustvu Ravnih kotara u video materijalu, kaže kako je brand strategija definirala šest doživljajnih subregija u Zadarskoj županiji od kojih je jedna „RURAL“, prepoznajući važnost i potrebu na današnjem tržištu. Definirani su glavni motivi za sve subregije, pa tako i ruralni prostor.
- Reći da nema Ravnih kotara u videu od 2,70 minute ocjenjujemo deplasiranim. On nije rađen po dokumentarnom principu, niti po administrativnom već proizvodnom, te su prezentirani motivi za sve proizvode od čega su gastro-motivi i motivi destinacija izvan obalnog područja, koji su takoreći zaštitni znakovi „ruralnog“ proizvoda, snažno zastupljeni. Mnoga bi mjesta mogla reći „da ih nema“, no cilj i svrha nije bila prikazati svaku pojedinačnu turističku zajednicu – to je nemoguće i kontraproduktivno - već proizvode i doživljaje koji bude emociju i pozivaju na aktivan doživljaj destinacije u svakom pogledu. Na lokalnim turističkim zajednicama je da u sklopu svojih budžeta izrađuju materijale – foto, video, tiskane, web – koji će prikazati detaljno destinaciju, a takve materijale mi pozdravljamo, pa i trebamo. Ponavljam, svaka TZ osnovana je za određeno područje i dužnost joj je da se brine o tome području na način da razvija proizvode i potiče razvoj ponude. Možemo samo dodati kako će u tiskanim i digitalnim materijalima TZZŽ koji se rade prema novoj strategiji svim destinacijama biti pruženo puno više prostora, informacija, materijala nego do sada, a tako će i „ruralna“ ponuda biti prezentirana u zasebnoj brošuri i pod-stranici na www.zadar.hr, no taj opsežan dio posla je tek pred nama, radimo na tome – zaključuje Mihaela Kadija.
Objavom novog spota TZ Zadarske županije, primorani smo reagirati i upitati se, spadamo li i mi u Zadarsku županiju i je li ono što spot prikazuje uistinu sve što Zadarska županija ima za ponuditi. Gledajući spot nameće se mnoštvo pitanja, a spomenut ćemo samo neka. Pitamo se je li riječ o namjernom isključivanju nekih dijelova županije ili o neznanju. Kako je moguće u spotu ne spomenuti dva milenija maslinarstva na ovim prostorima i najstarije ostatke uljare na Mediteranu te repliku iste u prirodnoj veličini u Mulinama? Kako je moguće ne prikazati tvrđavu. Sv Mihovila iznad Preka, s kojeg puca pogled na Zadar, na zadarsko zaleđe i na otoke Zadarskog arhipelaga, a najbliži je otočni vrh gradu Zadru? Kako je moguće ne spomenuti Kali kao najribarskije mjesto na Jadranu i kaljske ribare koji su se dokazali na svjetskim morima? Zar ribarski proizvodi koji se proizvode u Kalima nisu vrhunski specijaliteti koje turisti obožavaju? Zar je mnoštvo proizvoda OPG-ova s Pašmana dobilo oznaku HOP bez razloga i zar to također ne spada u gastro ponudu županije? Zar scene aktivnog turizma nisu mogle biti snimane diljem cijele županije? Zar penjanje nije moguće i na penjalištu Željina kod Preka? Zar trčanje i biciklizam nisu mogući i na stazama Avanture otok koje se protežu cijelim otokom Ugljanom? Zar jedan Škraping ne spada u aktivni turizam, Škraping kao jedinstvena manifestacija i disciplina uopće, a koja je prepoznata na međunarodnoj razini? Zar Olive Island Marina u Sutomišćici, koja je okrunjena priznanjima za najbolju malu marinu na Jadranu već godinama, nije zaslužila jednu sekundu u spotu? Zašto se neki kadrovi i scene u spotu ponavljaju više puta i neke lokacije više puta, a neke nijednom? Smatramo da je minutaža u spotu mogla biti raspoređena tako da obuhvati svaki kutak županije i da prikaže sve ono što imamo za ponuditi, a ne segmentirano i selektivno, da ne kažemo pogodovano.
S obzirom na činjenicu da spot traje 168 sekundi, a da u Zadarskoj županiji postoji 6 gradova i 28 općina, svatko je mogao naći svoje mjesto pod suncem tj. pod objektivom kamere koja je snimala spot. A budući da je objektiv te kamere očito jako skup, zašto nema opciju širokokutnog snimanja? Očito je da nema kad ne može snimiti cijelu županiju. Ako za Ryanair svoj udio može plaćati svaki grad i općina te svaka TZ grada, općine i mjesta, zašto svatko od njih nije zastupljen u županijskom promotivnom spotu? Već godinama smatramo da je otok Ugljan zapostavljen od strane TZ Zadarske županije, a ovaj spot samo je još jedna potvrda toga. Pitamo se do kad ćemo trpjeti taj ignorantski odnos TZ Zadarske županije prema nama – stoji u priopćenju općinskog načelnika Jure Brižića.
Poštovani načelniče i kolege iz TZ Preko i Ugljana, iskreno žalim što se osjećate zanemareno jer Turistička zajednica Zadarske županije takvo blago kao što su naši otoci ne zanemaruje niti u jednom segmentu. U sva priopćenja, u tematska putovanja, u svakoj prezentaciji koju držimo upravo naše otoke ističemo kao glavnu konkurentnu prednost. Upravo je to i jaka osnova naše brand-strategije i ne dolazi u obzir da bude išta manje. Tako i što se tiče trenutne brošure – od 35 stranica 12 stranica izravno je posvećeno otocima Zadarske županije, ako već idemo brojati, iako je nezahvalno isticati ovu činjenicu jer je moguće da će se sad opet netko osjećati time oštećen.
Promidžba i marketing ne dijele se na način kako predlažete. Ako bismo tako, možda bi najpravednije bilo podijeliti našu brošuru i video spot u male „parcele“ prema udjelu u broju noćenja. No, šalu na stranu, stručan i realan odgovor na vaše zamjerke je u činjenici da video-uradak nije rađen po dokumentarnom principu, niti po administrativnom već proizvodnom, te su prezentirani motivi za sve proizvode od čega su nautički i otočni motivi snažno zastupljeni. Mnoga bi mjesta mogla reći „da ih nema“, no cilj i svrha nije bila prikazati svaku pojedinačnu TZ – to je nemoguće i kontraproduktivno - već proizvode i doživljaje koji bude emociju i pozivaju na aktivan doživljaj destinacije u svakom pogledu. Na lokalnim TZ-ima je da u sklopu svojih budžeta izrađuju materijale – foto, video, tiskane, web – koji će prikazati detaljno destinaciju, a takve materijale mi pozdravljamo, pa i trebamo.
Ponavljam, svaka TZ osnovana je za određeno područje i dužnost joj je da se brine o tome području na način da razvija proizvode i potiče razvoj ponude. Možemo samo dodati kako će u tiskanim i digitalnim materijalima TZZŽ koji se rade prema novoj strategiji svim destinacijama biti pruženo puno više prostora, informacija, materijala nego do sada, a ponuda otoka bit će prezentirana u zasebnoj brošuri i pod-stranici na www.zadar.hr, no taj opsežan dio posla je tek pred nama, radimo na tome i sigurno ćemo vas konzultirati u tome.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....