Dobiti slobodan vez na području Zadarske županije jednako je osvajanju glavnog zgoditka na lotu. Zahtjeva i potreba za slobodnim vezovima je puno, a slobodnih i dostupnih mjesta malo, pa su liste čekanja duge.
Kupite brod, registrirate ga, imate položen ispit za upravljanje i što sad? Negdje ga morate vezati, bez obzira radi li se o brodici od 5, 7 ili 10 metara. Što učiniti – pitamo ravnatelja Županijske lučke uprave, Davora Škibolu.
- Neću okolišati, vrlo teško je doći do veza što se tiče Zadarske županije, mada je situacija različita od luke do luke. Brod od pet metara u uvali Jazine stoji 150 kuna godišnje po dužnom metru, što je 750 kuna, dok je u uvali Maestral u Zadru cijena 30 kuna po dužnom metru što je svega 150 kuna godišnje naknada za vez. Najviša cijena veza unutar Županijske lučke uprave sukladno našem Pravilniku i Pravilniku ministarstva mora, prometa i infrastrukture je 200 kuna po dužnom metru. Za sada smo došli do 6.300 potpisanih ugovora za vezove, ali taj proces još traje u nekim lukama za koje nismo uspjeli obuhvatiti sve klijente ugovorno. Imamo 140 luka, lučica i bazena što nas čini najvećom Lučkom upravom. Na tih 6.300 vezova potražnja je velika. Zadnjih godina pojavilo se dosta iznajmljivača koji imaju po četiri, pet glisera, sve više ljudi koji su kupili nekretnine, bilo da su iz Zadarske županije ili unutrašnjosti i mnogi traže vez jer su mnogi kupili i barem manji brod – kaže Škibola.
Za sve one koji kupe brod, procedura je ista: daje se online zahtjev prema Županijskoj lučkoj upravi koja ga zaprima. Ovisno o želji gdje se želi dobiti vez, mogućnosti su različite. Naravno, može se vez dobiti i u nekoj od privatnih marina na zadarskom području, ali tamo vez treba dobro platiti. Za brod od desetak metara za koji bi vez u ŽLU stajao oko tisuću kuna godišnje, u marini bi trebalo izdvojiti i do 7 do 8 tisuća eura, možda čak i više od toga. Zbog toga svi žele dobiti vez u Županijskoj lučkoj upravi, jer 30 kuna po dužnom metru godišnje stoji kao dva makijata i parking je duplo skuplji u Zadru na dnevnoj razini...
- Trenutno mi nemamo niti jedan slobodan vez. Koliko god novih vezova pravili, uvijek je dva puta više zahtjeva. Vezovi se ne smiju preprodavati, to je ilegalno jer nitko nije vlasnik veza na pomorskom dobru. Vi ste samo korisnik ugovora, ukoliko ga poštujete nitko vam vaš vez neće uskratiti. Ako maknete svoj brod, pa svom gostu naplatite tisuću eura za deset dana i to više nego apartman, doznamo li to raskidamo s takvim klijentima ugovor i gube vez. Ukoliko prodate brod, u roku šest mjeseci dužni ste registrirati novi brod na svoje ime i nastaviti koristiti vez, ukoliko ne, morate vez vratiti. S tim što novi brod može biti najviše deset posto veći od prijašnjeg – kaže Škibola, priznajući kako je prošlih godina znalo biti i svađa oko prava na vez, pritisaka sa svih strana.
- Mi smo zadnjih šest, sedam godina došli na 6.300 ugovora potpisanih na razini čitave Županijske lučke uprave. To je vrlo „zeznut” posao. Kad dođete u neko mjesto, ljudi vas pritiskaju, tu je moj dida imao vez, pripada meni... itd. Sad je već drugačija situacija, procedura se poštuje, uveli smo red i neke se stvari znaju. Nekim ljudima odgovara nered jer u njemu dobro zarađuju. Bez obzira na probleme koje imamo polako se to regulira na propisan način. Ljudi traže vezove, potpisuju se novi ugovori, dosta se investira u nove luke, tako da je svake godina situacija ipak sve bolja – ističe ravnatelj.
Trenutno je završena obnova gata u Privlaci, završava se veliki u Dragama, u Sukošanu, radi se u Salima, Tkonu, za rujan su potpisani novi ugovori za radove u Svetom Filipu i Jakovu gdje treba prvo sanirati komunalne vezove pa ih onda i proširivati. U Pagu će se raditi obalni zid kod Magazina soli jer je postojeći podlokan i dosta oštećen, radit će se i u Rtini...
- Veliki projekti kao što su Tkon i Sali financiraju se iz EU fondova u omjeru 85 posto, 15 posto iz Ministarstva mora, prometa i veza, dok se mali projekti financiraju dijelom iz sredstava Ministarstva, Zadarske županije i Županijske lučke uprave, a i lokalna samouprava participira zajedno uz ŽLU što se pokazalo kao dobar model. Problema ima, pogotovo u zadnje vrijeme, jer su cijene materijala i građevinskih radova strahovito narasle, ima teškoća s izvođačima zbog nedostatka radne snage. Ipak, za sada sve to ipak uspješno funkcionira – kaže Škibola.
Ipak, liste čekanja za novi vez u Zadarskoj županiji „jače” su i od onih za magnetsku rezonancu, priznaje ravnatelj. A i dalje vrijedi ona poznata poslovica za brod da si samo dva puta sretan s njim. Prvi put kad ga kupiš i drugi put kad ga prodaš. Ali bez veza jer je to,m kako smo doznali, kažnjivo.