Zadarsko se područje oduvijek smatralo vodećom destinacijom za nautički turizam na Jadranu, pa čak i "kolijevkom" tog oblika turizma kod nas, ali Luka Šangulin, vlasnik i direktor čarter-tvrtke "Angelina Tours" iz Biograda, svojim je istupom na zadnjoj Skupštini Turističke zajednice Zadarske županije "otvorio oči" svima i povikao "car je gol". Istina glasi: u nautičkom turizmu uvelike nas "šiša" Splitsko-dalmatinska županija, a zadnjih godina pretekla nas je čak i Šibensko-kninska županija!
– I ne samo da u nautičkom turizmu nismo vodeća destinacija, nego nismo ni blizu vodećima, a razloge za takvo što treba tražiti upravo u (ne)organiziranosti turističkih institucija na razini Zadarske županije, koje nisu bile kadre izraditi ni nautičke karte za potencijalne goste, što konkurencija iz obližnjih županija redovito čini, a kamoli više uložiti u taj vrlo isplativi segment turizma – upozorio je Šangulin, koji svoje tvrdnje temelji na činjenici da nautičke baze ima u Biogradu, Šibeniku, Trogiru i Sukošanu/Bibinju, pa može dobro uspoređivati rezultate u Zadru i okolnim destinacijama. A oni su za zadarsko područje zapravo – pogubni.
– To je trend koji traje već desetak godina. Jug koji se veže uz zračnu luku Resnik i blizinu Hvara, Visa i drugih nautičkih destinacija, svake nas godine sve više i više ostavlja u zaostatku. Jedan od razloga je upravo taj što smo, uz malu privatnu marinu koju imamo u Biogradu, odlučili otvoriti drugu čarter-bazu na jugu jer smo počeli gubiti goste. I to sam napravio prije pet godina. Nažalost, to se pokazalo ispravnim rješenjem jer sve naše marketinške akcije usmjeravanja i objašnjavanja gostima zašto je ovaj naš arhipelag idealan, a stvarno je za nautički turizam, pokazale su se nedovoljne s obzirom da čovjek sam ne može napraviti ništa. Sve je to loše prezentirano, mali broj letova kod nas, razvikane destinacije kod njih, uz to i nautičke karte na kojima se ne vidi ništa dalje od Splitsko-dalmatinske županije, zadržava i motivira goste da ostaju kod njih. Kad se mi borimo da dovedemo ljude u Biograd ili Sukošan i zadržimo ih u Zadru na Kornatima, to ispadne nemoguća misija. To se osjeti i u bukingu i svake je godine to sve više i više očito. Stupanj popunjenosti prvog vala je sve više na strani Splita – ističe Šangulin.
To je, dodaje, najlakše provjeriti s vezovima. Ni u jednoj od marina na splitskom području – ACI marina Split, marina Kaštela i tri marine na trogirskom području – nema ni jednog slobodnog mjesta već godinama, nego se mora prijaviti na liste čekanja. Kod nas se u bilo kojoj marini može naći slobodno mjesto bilo kad. Marina Kornati ima dvadesetak slobodnih vezova, marina Sukošan 30 do 40, kaže Šangulin, dodajući kako ipak ne želi odustati od svoga područja.
– Razlog njihova uspjeha su veliki broj letova na jug, ali i promotivne akcije njihove županije, koja na velikom broju sajmova vlastitim štandovima gura svoje destinacije, uz poslovne subjekte koji to žele popratiti. Naši se ljudi ovdje dosta uzdaju u povećanje nautičkog turizma od sedam posto, međutim povećanja su na državnoj razini još i veća, a i nije toliko važan broj brodova, koliko broj noćenja, koliko su ti ljudi proveli vremena na našem području, tako da to nije naročito utješno. Gore od nas se pune jedino na Kvarneru, gdje su nautičari svjesni opasnosti jake bure, i Dubrovnik djelomično. Nas u predsezoni donekle drži relativno velik broj automobilskih gostiju, koji dođu tu i jedre bliže za ne toliko veliki novac, tako da mi dobro otvaramo i zatvaramo sezonu, ali u glavnom dijelu gubimo utrku. U nautičkom turizmu, kad ne prodate u tom razdoblju aranžmane, novac je izgubljen i ne možete ga vratiti i nadoknaditi. Cijena najma već godinama pada, prodaje se u "last minute" aranžmanima i još ostaje neprodan – ističe Šangulin.
Prvi bi korak mogao biti upravo u izradi nautičkih karata, što nije preskup projekt, a goste bismo mogli s njima informirati već za iduću sezonu. Možda bi se to čak moglo napraviti i zajedno sa Šibensko-kninskom županijom, s kojom se zadarsko područje zajedno naslanja na Kornate. Uz to se mogu privući restorani i svi ostali zainteresirani da nađu svoje mjesto na takvoj karti na kojima bi bile ucrtane glavne nautičke rute i potrebne informacije za takve goste kao što su marine, pumpne stanice, servisi itd.
– Moja tvrtka izlaže na šest sajmova s vlastitim štandom, te još negdje na zajedničkim štandovima, a obiđemo još petnaestak sajmova. U Düsseldorfu imamo štand veći i od HTZ-a... Najlakši način predstavljanja upravo bi bila takva nautička karta kojom potencijalnog nautičara možete doslovno dovesti ljeti na svoje područje – zaključuje Šangulin.
Već se godinama ne prati nautika onako kako bi trebala po zakonu o boravišnoj pristojbi koji je još uvijek na snazi. Pedeset posto iznosa boravišne pristojbe od nautike zadržava glavni ured HTZ-a i trebao bi taj novac refinancirati u promociju nautike. Ni 30 posto se ne refinancira od toga, a i kad se radi, onda je to na nacionalnoj bazi gdje opet destinacija Splitsko-dalmatinske županije kupi još veći dio šlaga. Naše udruženje čarteraša pri Gospodarskoj komori nije se okupilo već godinama, splitsko funkcionira barem tri-četiri puta godišnje. Kod nas svatko gura svoj brod, a zajedničke promocije destinacije nema...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....