Gdje je ugovor za obnovu rive? Tko je potpisao 70 milijuna vrijedan projekt? I zašto nije javan?
Ono što nisu uspjeli gradski vijećnici ni gradonačelnik Branko Dukić na prošloj sjednici Gradskog vijeća, pošlo je za rukom novinarima. "Slobodna" je, naime, dobila na uvid ugovor o rekonstrukciji rive na 126 stranica, potpisan 3. srpnja između Ministarstva mora, prometna i infrastrukture, Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekta Europske unije (SAFU) i Lučke uprave Zadar, gdje se potanko iznose međusobne obveze i prava, ali nije to problem. Problem je što ugovor nije javno dostupan, kao da se nešto u njemu skriva, te hoće li Nova riva stvarno postati luka, jer drukčije ne bi mogla ni ući u financiranje EU projekta lučke infrastrukture?
Kada je u kontekstu obnove rive govorio o luci, možda je gradonačelnik mislio i na dio (Liburnske) obale bivše trajektne luke, s koje polaze putnički brodovi za Preko, jer je i ona sastavni dio „projekta obnove rive”, ali tako nije rekao. Uglavnom, uputio je nejasnu poruku, ispalo je da se gradonačelnik hvali kako je Europskoj uniji uspio "uvaliti" projekt obnove rive kroz projekt obnove lučke infrastrukture, jer za obnovu samo Nove rive novac nisu mogli dobiti. Štoviše, Grad je izradio svu potrebnu dokumentaciju, ali on formalno nije potpisnik ugovora.
Još nejasnije Dukić je pokušao objasniti hoće li se i kako obnovljena riva koristiti za pomorski promet. Nije to jasno ni gradskom vijećniku Juri Zubčiću (SDP), koji je ovu temu načeo na predzadnjoj sjednici dajući nasluti da putnički promet na rivi građani neće lako prihvatiti.
- Prilikom potpisivanja ugovora ravnatelj Lučke uprave Robert Škifić izjavio je kako je moguće da se pomorski promet odvija i na gatu na rivi kako bi se smanjile ljetne gužve u luci. Hoće li se nakon rekonstrukcije odvijati obalni linijski promet na zadarskoj rivi? - upitao je Zubčić i tada zatražio ugovor o rekonstrukciji rive koji do prošle sjednice Gradskog vijeća nije dobio pa je na zadnjem akutalnom satu ponovno postavio pitanja vezana uz rivu.
Zubčić se referirao na Dukićeve izjave koje stvarno nisu zvučale baš suvislo, a dodatnu zabunu unosi činjenica da Grad Zadar uopće nije potpisnik ni nositelj ugovora, nego državna Lučka uprava Zadar i Ministarstvo prometa. Dukić je tu više bio u ulozi statista, ali je na tome htio dobiti političke poene, pod egidom „sve to HDZ radi za Zadar”. Realno, njegova kontrola projekta je minimalna, odnosno pitanje je koliko se njega išta pitalo, jer riva koja ide u rekonstrukciju nije gradski, nego državni “teritorij”.
- Zadarska riva će se obnoviti i to je jedan biser i uspjeh Grada Zadra, Županije, Ministarstva i drugih koji žele pomoći na neki način da riva zasja svojim starim sjajem. Ne vidim ništa sporno, zašto ne bi bila jedna linija Gaženica - Gat. Sve intencije EU-a idu prema zelenim tehnologijama, ne vidim zašto ne bismo stavili brod na električni pogon - kazao je Dukić, a nakon njega je i pročelnik Darko Kasap izrecitirao opće podatke ugovora, ali i sasvim jasno i glasno kazao:
– Ugovor je javno objavljen i na svim ga stranicama ima, a ako je potrebno, mi ćemo ga dodatno dostaviti u pisanom obliku, na što mu je Zubčić uzvratio da se "hvale ugovorom koji nisu ni potpisali".
No, kako je pročelnik Kasap rekao da je ugovor javan, mi smo se dali u potragu ne bismo li doznali što je točno potpisano. Na stranicama Lučke uprave Zadar, koja redovito objavljuje razne vrste ugovora, ugovora o rekonstrukciji Obale Petra Krešimira IV. nije bilo. Nismo ga mogli pronaći ni na stranicama Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kao ni na službenim stranicama Grada Zadra.
Nije nam preostalo ništa drugo nego kontaktirati Lučku upravu Zadar i ravnatelja Škifića. Nakon dva telefonska poziva dokument vrijedan 75 milijuna kuna na 126 stranica brzo se našao u pretincu naše elektroničke pošte.
U ugovoru se jasno navodi kako je „cilj projekta rekonstrukcija i dogradnja Obale kralja Petra Krešimira IV., predmetnoga gata i Liburnske obale te osiguravanje uvjeta za redovito i sigurno održavanje obalnog linijskog pomorskog prometa između Zadra i okolnih otoka”. Dakle, prije Preko nego Gaženica ili Petrčane.
U opisu projekta stoji kako će nakon rekonstrukcije cijeli taj pojas postati „jedinstveno lučko područje” te kako će projekt „direktno utjecati na pristupačnost luke brodovima, prijevoz putnika, smanjenje prometnog zagušenja u luci te poboljšanje usluge prijevoza tijekom cijele godine, bez obzira na pritisak turizma”.
Ono što će vjerojatno biti sporno građanima koji na rivi ne mogu zamisliti putnički promet jest dio ugovora u kojem se navodi da će se nakon rekonstrukcije rive „stvoriti uvjeti za prihvat brzobrodskih i brodskih plovila (...) što će smanjiti zagušenost u luci i širem području”, te da će se „provedbom projekta stvoriti uvjeti za izmještanje brodske linije 409 Zadar – Preko na rekonstruiranu i dograđenu rivu i gat”.
Dodatno, kod svrhe projekta u ugovoru stoji kako je „s obzirom na značenje pomorskog prijevoza za lokalno stanovništvo na otocima u zadarskom okruženju, posebice u obavljanju svakodnevnih aktivnosti koje su vezane uz kopno, predloženi projekt od presudne važnosti za poboljšanje dostupnosti zapošljavanja, obrazovanja, medicinske skrbi i drugih javnih usluga".
Možemo li iz ovoga zaključiti da će Nova riva postati luka? Ili je to samo „nužno zlo” da bi se, kako sugerira Dukić, zavaralo birokrate iz EU-a i osigurao novac za rivu? Nadzor nad provedbom projekta i trošenjem EU novca, poznato je, vrlo je rigorozan, kao i evaluacija ostvarenih ciljeva. A jedan od tih ciljeva je brodska veza s Nove rive do Preka...