Usred žestokih polemika oko dodjele koncesije za luku Gaženica turskoj kompaniji Globar Ports Holding, na razgovor za Slobodnu Dalmaciju pristao je Ivica Surać, nekadašnji direktor "Plodina" i sadašnji vlasnik zadarske trgovačke tvrtke "Sarag" koja je dobila koncesiju za izgradnju hotela i trgovinskog centra u Gaženici. Mada je javnost upoznata da je "Sarag" pobijedio na natječaju Lučke uprave Zadar, Surać dosada nije želio detaljnije govoriti ni o koncesiji ni o svom projektu u srcu zadarske luke.
Zato je na početku ovog razgovora opširno objasnio "kako je sve počelo".
- U proljeće 2016. pročitao sam da se uskoro raspisuje natječaj za gradnju terminala u Gaženici i da se priprema natječaj za koncesiju radi izgradnje poslovnog centra. Dotada nisam posvećivao pažnju Gaženici, čak sam mislio da se radi o proširenju postojeće teretne luke i smetalo mi je što se trajekti premještaju iz grada zbog pada prometa u trgovinama u gradu. Tada sam se zainteresirao kako napraviti nekakvu montažnu prodavaonicu za trajekte. Obišao sam gradilište i detaljno proučio svu dokumentaciju i shvatio o kakvom se veličanstvenom programu radi. I proradio je poduzetnički instinkt. Više sam puta pokazao da to znam raditi, a financije su mi struka. Htio sam dokazati da i mi u Zadru imamo znanja i sposobnosti s kapitalom domaćih banaka i domaćih građevinara izgraditi poslovni centar.
Odmah sam započeo pripremu dokumentacije – idejni projekt, studiju opravdanosti i još više od 20 drugih dokumenata. Kad je Lučka uprava u kolovozu 2016. raspisala natječaj, podnio sam zahtjev. Svi su bili zatečeni kvalitetom ponude, a posebno zato jer se javila zadarska tvrtka, kaže Surać.
Što ste sve dobili u koncesiju i uz koje uvjete?
- Predmet koncesije je sjeveroistočni prostor luke Gaženica površine 9.942 kvadrata. Preko puta je terminal koji se upravo dovršava. Prema zahtjevima koncesije, izgradit ćemo multiunkcionalnu zgradu u kojoj će biti hotel s četiri zvjezdice od 100 soba na 5.921 kvadrat, garažu za 450 automobila od 13.257 kvadrata i poslovni prostor od 2.525 kvadrata, što je ukupno 21.703 kvadrata. Ukupno ulaganje je veće od 16 milijuna eura, a hotel čini 67 posto ukupne investicije. Projekt dobiva na važnosti i svoj puni smisao onog trena kad je raspisan natječaj za koncesionara koji će upravljati Gaženicom. Za to moram odati priznanje Upravnom vijeću i Upravi Lučke uprave, ali i na izboru vodeće svjetske firme Global Ports Holding. Kada Gaženica postane matična luka kruzerima, na ukrcaj će dolaziti brojni putnici, najčešće avionom, ali će više tisuća njih stići svojim autima, direktno s auto ceste u naš hotel i garažu, čime "Kalmetina" dobiva svoj puni smisao.
Mediji su objavili da iza Vaše ponude stoje Sarag, Exportdrvo, Turist hotel, Falkensteiner i Konzum. Je li to još tako?
- Tražilo se partnere za podršku našem zahtjevu i oni su nam tu podršku i dali. Mi ćemo graditi, a vjerojatno ćemo nekome ponuditi da vodi hotel jer naš temeljni biznis je trgovina.
Tada je objavljeno i da se radi o iznosu od 150 milijuna kuna, a najavljivao se i kraj gradnje u 2018. godini?
- Riječ je o 15 milijuna eura. Što se roka tiče, na žalost su se pojavile neočekivane poteškoće oko pripreme dokumentacije vezane uz zemljište jer se radi o nasutom pomorskom dobru. A kad smo saznali za raspisivanje natječaja za koncesionara, nije nam se žurilo jer bez home porta ovaj je projekt besmislen. Neće u njemu spavati naši boduli!
Je li projekt od tada nadopunjavan?
- Da, planirano je 80 soba i 350 parkirnih mjesta, a sada je to 100 soba i 490 parkirnih mjesta, a ukupna površina je s 15000 kvadrata otišla na 21.703 kvadrata.
Zašto ste pristali izaći u javnost s detaljima projekta baš sada, kada je priča o koncesionaru i Gaženici dovedena do usijanja? Pratite li javne političke polemike oko toga?
- Svjesno sam to uradio. Ovih je dana napisano bezbroj članaka "za" i "protiv". Nikada nisam bio miljenik ove vlasti koja je imala svog udjela u mom odlasku iz "Plodina" u vrijeme kada sam bio u naponu snage. Dakle, nisam ja miljenik vlasti, ali vrijedi i obrnuto. Međutim, nije u tome sve.
O GBH smo doznali sve, pa nije potrebno da posebno izražavam svoje zadovoljstvo, nesporno je odrađen vrhunski posao. Ne poznajem ni jednog od glavnih kritičara, a kad je tako, onda sigurno nikada nisu bili ni blizu kakvom biznisu i nije čudo da ne mogu shvatiti o čemu se radi. Ili shvaćaju, ali smatraju da je opozicija za to da se kritizira sve, i dobro i loše. U ovom slučaju možda postoji i pozadina, jer nije svima drago što se ovakav projekt realizira baš u Zadru. Moram reći i ovo: iznos koncesije je nebitan, bitni su efekti koncesije jer samo tri broda kojima će Gaženica biti home port vrijedi više od ukupne koncesije.
Kakvi su uvjeti Vašeg koncesijskog ugovora? Je li sličan koncesiji turske kompanije?
- Začudo, osporavteljima je promakla moja koncesija, koja ima nekih sličnosti s ovom za koncesionara. I mi smo bili jedini ponuđač, fiksna koncesija je svega 200.000 kuna godišnje plus dva posto od prihoda. Prihod će biti veći od 70 milijuna kuna, što donosi dodatnih 1,5 milijun, a prije početka gradnje ćemo platiti 7 milijuna kuna doprinosa i zaposlit ćemo stotinjak radnika. Usput, i mi smo kao i GPH morali osnovati posebnu firmu jer se to uvjetima natječaja i tražilo od nas. Nismo to radili zbog bilo kakvog pogodovanja, to je bio uvjet. A bili smo jedini ponuđač vjerojatno zato što je bilo ljeto, pa konkurencija nije očekivala da će se netko javiti. Što se tiče GPH, nitko se nije javio jer konkurencija procjenjuje da protiv njih nisu imali šanse.
Na koliko ste dobili koncesiju?
- Na 20 godina. Ali, vjerujem da će ta koncesija i prije njena isteka biti produžena, jer u Hrvatskoj nema ovakve koncesije kraće od 40 godina. A ima ih i na 99 godina.
"Nije ovo moj spomenik – dogodit će se nešto i u Murvici!"
Pred kraj ste karijere, 75 godina Vam je. Je li ovaj projekt Vaš spomenik na kraju karijere?
- Nije. Nije još! Spomenik će tek biti napravljen jer pripremam novu investiciju na zemljištu od 75.000 kvadrata u mojoj rodnoj Murvici. I tamo će se nešto dogoditi, ponuda ima, varijanti je više. Ovo u Gaženici radim i iz obiteljskih razloga: sin mi je 25 godina živio i radio u Splitu, a on ima i tri visoko obrazovane kćeri i sada se vrćaju u Zadar. Praktično, okupljam obitelj, kaže Ivica Surać.
U Gaženicu stiže i trezor FINA-e
- U okviru poslovnog prostora nalazi se i 800 kvadrata namijenjenih za trezor FINA-e jer je to prometno najpogodnija lokacija na koju kamioni stižu izravno s auto ceste. Razgovori s FINA-om su obavljeni, pa je projekt i napravljen u skladu s njihovim idejama i potrebama, kaže Surać.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....