StoryEditorOCM
ForumSVJETSKO, A NAŠE

Dvojica su Hrvata stvorila mega uspješan biznis, a sada preko najjače svjetske nogometne lige šire poslovanje i dodatno jačaju brend

Piše Zoran Šagolj/SD
22. kolovoza 2021. - 08:13

Priča o Aircashu, hrvatskom fintechu koji je prvi na tržište izbacio vlastiti digitalni novčanik i s njime krenuo u osvajanje Europe, nije tipična za uobičajene koje prate pokretanje i rast startupova, s mladim zanesenjacima iz kakve garaže u prvom planu.

Kada je Hrvoje Ćosić, FER-ovac s MBA-diplomom iz financija, prije 15-ak godina napustio posao u jednoj od naših većih banaka, mnogi su ga gledali u čudu. On je, međutim, osjetio da dolaze neka nova, posve drukčija vremena u upravljanju i raspolaganju novcem.

- U te tri godine početkom 2000-tih radio sam – priča nam – na financijskim poslovima u riznici, upravljanju rizicima i likvidnošću, na tržištu novca, trgovini valutama i imamo sam priliku osjetiti moderne financije iz jednog tehnološkog kuta gledanja, taj danas famozni fintech i vidjeti koliko tehnologija mijenja bankarstvo, koliko mu pomaže unaprijediti se. Krenuo sam u privatni biznis s jednom malom sotverskom kompanijom, ali sam nastavio suradnju s novčarskim sektorom.

S pripremama za Aircash on i partneri krenuli su još 2013.-2014. godine i godinu poslije ishodovali prvu licencu kod Hrvatske narodne banke. U tim počecima posao se svodio na primanje i slanje novca, a prepoznali su ih za partnera veliki igrači poput Ine, Tiska, Hrvatske Lutrije, HT-a, HAC-a,... Mnoge bi to zadovoljilo, ali Hrvoju i ekipi vrag nije dao mira.

- Mi smo 2018. godine, nakon nepune godine poslovanja primjetili tržišnu potražnju u Hrvatskoj, ali i na globalnoj razini, za plaćanjem usluga i roba preko mobitela. Bio je to novi proces u nas i zato se tada prijavljujemo kao institucija za elektronični novac kod HNB-a. Nakon godinu i pol dobili smo licencu središnje banke, a paralelno širili i pripremali tim za ono što dolazi. Na čelu našeg razvojnog odjela našao se kolega Branimir Petrušić. U listopadu iste godine smo imali prvi hrvatski digitalni novčanik – priča Ćosić.

Od tada kreće streloviti uspon Aircasha. Promet je u kratko vrijeme udvostručen i samo u Hrvatskoj iznosio 50 milijuna kuna mjesečno.

- Ključno je bilo što smo čitavi set usluga učinili dostupnima na jedan brz i jednostavan način, pogotovo onu isplate novca iz digitalnog novčanika na bankomatima PBZ-a. Revolucija je bila u tome što je krajnji korisnik mogao podići novac i bez toga da je bančin klijent. Usluga je jako digla transfer novca i iz inozemstva prema Hrvatskoj, jer je netko recimo iz Muenchena mogao u sekundi poslati novac svome u Slavoniji. Bila je to prva suradnja jedne velike banke i s nekom novom fintech kompanijom u Hrvatskoj. Mi smo im zahvalni na ukazanoj prilici – veli Hrvoje.

Danas se Aircashov promet s 200 tisuća korisnika u Hrvatskoj već popeo na oko 200 milijuna kuna, a isto toliko i na europskom tržištu. Prvo su izišli u Njemačku, Austriju i Sloveniju, a sada jurišaju na Španjolsku, gdje su za marketinški kanal odabrali njihov najveći globalni brend – La Ligu. Gledatelji u Hrvatskoj tako su njihove reklame na stadionu mogli vidjeti dok su gledali utakmicu Deportivo Alavesa i Real Madrida. Svjetsko, a naše.

- Radi se o jednom partnerstvu gdje ćemo im razvijati i sustav za prodaju ulaznica, i to ne samo za nogomet, već i košarku. Vidjela je to i njihova konkurencija, pa smo već imali upite iz drugog velikog baskijskog kluba, Athletic Bilbaoa, a javila se i Valencia. Ciljamo generalno na južna EU-tržišta, koja su mentalitetom slična našem. Hrvatska je, inače, zbog dobre infrastrukture i digitalne pismenosti naših ljudi, pogotovo mlađih generacija, jako dobra za testiranje i razvoj novih proizvoda – veli jedan od dvojice vlasnika Aircasha.

Drugi suvlasnik, Jakov Pinjuh je više od dva desetljeća u industriji softvera za zabavu i online igara i većinom živi u inozemstvu, pa je zato Hrvoje u ulozi frontmena. Upravlja i ekipom zaposlenika i suradnika kojih je već oko 40. Mnogi od njih pridružili se se nakon godina rada u našim velikim kompanijama.

- Privlačni smo im jer radimo nešto novo u jednom tradicionalnom biznisu. Kako nam bude raslo tržište, tako će se širiti i naš tim. Želimo višekratno replicirati brojke koje imamo u Hrvatskoj, a to možemo samo širenjem na tržišta s većim brojem stanovnika i naravno inovatvnim uslugama kao i do sada – reći će za kraj Hrvoje Ćosić iz Aircasha.

Nikad nije kasno

- Ni jedan uspjeh nije konačan, ni jedan neuspjeh fatalan – životni je i poslovni moto Hrvoja Ćosića.

Iako u biznisu skoro dva desetljela, frca od poleta i elana, kao da je tek na poslovnom početku.

- Svako vrijeme je dobro za pokretanje posla, i za vrijeme falulteta, ali i kasnije, jer statistika kaže da su većinu uspješnih startupova u Americi i cijelom svijetu pokrenuli 30-40-godišnjaci i naviše. Oni imaju najbolje životno i poslovno iskustvo za radite takve stvari. Dobar je Mark Zuckerberg, no realno Steve Jobes je Apple podigao s 50 godina – reći će naš sugovornik.

08. prosinac 2024 17:10