Napori eurozastupnice Biljane Borzan (SDP) u borbi za položaj hrvatskih potrošača kakav imaju kupci iz drugih zemalja tijekom online kupovine, urodili su plodom.
Hrvatski potrošači više neće biti diskriminirani. U četvrtak je u Europskom parlamentu izglasana uredba o prekograničnoj dostavi, a glavna autorica te uredbe u Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača je upravo hrvatska zastupnica Biljana Borzan, piše Slobodna Dalmacija.
Cilj njezine uredbe je ostvariti veću transparentnost cijena dostave i bolji regulatorni nadzor nad pružateljima usluge dostave, kako bi u konačnici cijene dostave za krajnjeg potrošača ili mala i srednja poduzeća bile niže.
- Pravila koja su izglasana hvataju se u koštac s nelogičnostima poput činjenice da je dostava u jednom smjeru tri puta skuplja nego dostava za istu udaljenost u drugom smjeru. Uredba želi olakšati malim i srednjim poduzetnicima proboj na tržište. Dakle, cilj je omogućiti da svoje proizvode mogu prodavati na puno većem tržištu od svoga grada ili države - izjavila je Biljana Borzan.
Koliko je značajan sektor online kupovine, koji stalno raste, pokazuje i podatak da je na godišnjoj razini vrijedan oko 400 milijardi eura, a prema istraživanjima Europske komisije, povećanje online trgovine s trenutačnih 5 posto na 15 posto značilo bi siguran rast BDP-a na razini Unije za 1,7 posto.
Preduvjet za povećanje online trgovine je jeftinija dostava paketa u EU-u jer su kupci upravo dostavu ocijenili jednim od najvećih razloga zašto ne kupuju.
Manji i veći
- Prekogranična dostava je tri do pet puta skuplja od dostave unutar države članice, a što je posebno loše za Hrvatsku, prekogranična dostava u manje država članice je u pravilu bar dvostruko skuplja nego u veće. Više od 30 posto hrvatskih građana kupuje online, i to više nego jednom mjesečno.
Hrvatski građani koji kupuju preko interneta nisu ravnopravni s drugim kupcima u EU-u. Žale mi se na razlike u cijeni dostave iz druge zemlje EU-a, ili pak na situacije kada uopće nema dostave za našu zemlju - kaže Biljana Borzan.
Hrvatski potrošači su kao građani iz manje i novije države članice nerijetko bili diskriminirani. Najčešće se događa da je dostava skuplja ili da web trgovina odbija nešto prodati ili dostaviti, a u pojedinim slučajevima kupce se automatski prebacuje na lokalnu stranicu s drugim proizvodima i cijenama. Svjedoče o tome pisma Biljani Borzan.
Nema smisla
- Problem cijena dostava vezan je na uvjete koje globalne dostavne službe nude tvrtkama u "velikim" EU državama i nama u malim. Navodim vam primjer: ista trvtka, ista usluga – nama dobavljač iz Njemačke za paketdimenzija u cm 59x33x40 i stvarne težine 12,45kg (obračunska 15,5 kg) naplaćuje dostavu po posebnoj cijeni 11 eura (redovna cijena 70 eura) - stajalo je u pismu jednog velikog internetskog trgovca koji mjesečno šalje oko 3000 paketa unutar Hrvatske.
"Obraćam vam se ovim putem kao našoj europskoj zastupnici. Problem je u tome što se iz te trgovine može naručivati u sve zemlje EU-a s besplatnom dostavom, ali ne može samo u Bugarsku i Hrvatsku. Trenutno moram naručivati tako da mi račun dođe u Hrvatsku, ali dostava stiže najbliže u Sloveniju, piše Slobodna Dalmacija.
To nema nikakva smisla jer dostavljaju putem DHL-a, a tarifa je identična za Sloveniju i Hrvatsku. Stvar je samo nepoštivanja", piše jedan kupac govoreći o jednoj internetskoj trgovini.
Lošoj praksi sada je kraj.
Zemlje zadnjeg reda
Treći kupac je napisao: 'Imam pitanje o cijeni dostave online narudžbi unutar EU-a, pa me zanima možete li mi pomoći. Naime, u jednoj online trgovini sam prilikom kupnje shvatio da je dostava u sve EU zemlje ispod 10 eura, dok je jedino za Hrvatsku 28,80 eura. Zanima me postoji li neka regulativa oko toga ili je to jednostavno odluka prodavatelja?'
Nadalje, jedan građanin javlja kako su prilikom kupovine u online trgovini iz Njemačke troškovi dostave 5,95 eura za standardnu dostavu u Njemačku, a u Austriju, Belgiju i još neke članice EU-a 9,50 eura, dok je u Hrvatsku, Bugarsku, Mađarsku, Češku i još neke 29 eura.
Ako pretpostavimo da je niža cijena za Njemačku rezultat činjenice da im se distributivni centar nalazi u Njemačkoj, nije jasno zašto je dostava u Hrvatsku ili Češku tri puta skuplja od dostave u Grčku ili Finsku?' - pita taj hrvatski potrošač.