Dijeliti potrošače na stare i nove i prema tome im određivati cijenu jedne te iste usluge, miriše na diskriminaciju. Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta ističe da trgovac koji može pružiti uslugu po nižoj cijeni u razdoblju od dvije godine, takve bi uvjete trebao nuditi svim korisnicima, a ne samo novim.
A to smo ministarstvo pitali je u skladu sa Zakonom o potrošačima istu uslugu nuditi po dvjema različitim cijenama korisnicima, razlikujući ih po tome jesu li već korisnici te usluge ili su novi.
Riječ je o operaterima telefonskih, internetskih i TV usluga koje pakiraju u različite pakete i nude ih korisnicima. Primjerice, B.net korisnicima kojima je istekao dvogodišnji ugovorni rok za korištenje njihovog paketa sa sve tri usluge, nudi potpisivanje novog ugovora za takav paket po mjesečnoj cijeni od 255 kuna.
To je cijena koju su plaćali i 2015. i 2016., a ako ne žele obvezu na dvije nove godine i neće potpisati novi ugovor, već ostaju korisnici bez ugovora, opet im je cijena 255 kuna. Novim korisnicima koji ovom operateru stignu iz drugih mreža i potpišu ugovor na dvije godine za isti paket, mjesečna cijena iznosi 199 kuna.
Zašto nije isto za sve?
U dvije godine stari će korisnici ukupno platiti 6120 kune, potpišu li ili ne potpišu dvogodišnji ugovor, čak 1344 kune više od novih korisnika koji kod njihovog operatera prijeđu iz drugih mreža, koji će tijekom dvije godine ukupno platiti isti paket 4776 kuna.
To je slično tome da u dućanu mlijeko vjernim kupcima prodaju po sedam kuna za litru, a novim po pet kuna. Čini se da danas vjernost potrošača i nije na cijeni i da je isplativije mijenjati operatere nakon isteka svakog ugovornog razdoblja i dobiti povoljnije uvjete kod nekog dugog operatera nego biti dugogodišnji vjerni korisnik.
- Zakonom o zaštiti potrošača propisano je da trgovac koji pruža javnu uslugu putem distribucijske mreže mora omogućiti potrošačima priključak na distribucijsku mrežu, uporabu priključka i mreže te pružanje usluga u skladu s posebnim propisima, koncesijskim ugovorima ili općim aktima jedinice lokalne i područne samouprave - pod nediskriminirajućim, unaprijed poznatim i ugovorenim uvjetima.
Mišljenja smo da bi ponuda iz upita mogla biti diskriminirajuća u odnosu na stare korisnike, s obzirom na to da se isti stavljaju u nepovoljniji položaj u odnosu na nove korisnike u pogledu cijene koju će plaćati tijekom ugovornog razdoblja od dvije godine. Ako je trgovac u mogućnosti pružiti uslugu po nižoj cijeni u razdoblju od dvije godine, takvi bi se uvjeti trebali odnositi na sve korisnike, a ne samo na nove – vele iz Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Navode da je također propisano da će se novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 100.000 kuna kazniti za prekršaj trgovac - pravna osoba ako ne omogući priključak na distribucijsku mrežu i uporabu priključka i mreže te pružanje usluga po nediskriminirajućim, unaprijed poznatim i ugovorenim uvjetima.
B.net smo pitali o različitim cijenama za stare i nove korisnike. Odgovorili su nam da promotivne pogodnosti ovise o paketu koji trenutno korisnik koristi, kao i portfoliu kojem paket pripada te da njihovi korisnici ni u kom slučaju nisu u nepovoljnijem položaju nego koriste niz pogodnosti.
B.net: Brinemo se i o postojećim korisnicima
- Od izuzetne nam je važnosti briga za postojeće korisnike, stoga imamo cijelu paletu pogodnosti koje su im dostupni u TV usluzi, kao i u internetskoj i telefonskoj usluzi. Operator je ovlašten formirati ponude za postojeće i nove korisnike uz jasno definirane uvjete navedene u svakoj takvoj ponudi – kazali su nam.
Poslali su niz primjera pogodnosti i povoljnijih cijena za korisnike koji kod njih imaju paket s jednom ili s dvije usluge, te ih proširuju uzimanjem paketa s novom uslugom ili sa sve tri. Cijene su zaista povoljnije. Na naše ponovljeno pitanje o korisnicima koji već imaju paket sa svim uslugama i žele opet sklopiti novi ugovor, a nudi im se cijena kakvu su plaćali u starom ugovornom razdoblju, ukazavši da se to dogodilo novinaru koju im postavlja pitanje, odgovorili su ovako:
- Koristili ste Super 3D paket kojem je mjesečna naknada 255 kuna. Taj paket sadrži Osnovni TV paket, internetske brzine do 20 Mbit/s te neograničene pozive prema fiksnim mrežama korisnica prelaskom na Super+3D paket uz promotivnu mjesečnu naknadu od 255 kuna tijekom 24 mjeseca (redovita mjesečna naknada navedenog paketa iznosi 269 kuna). Novim paketom dodatno je omogućena veća brzina interneta te osim dosadašnjih neograničenih poziva prema fiksnim mrežama ostvarujete i neograničene pozive prema Vip i Tomato mobilnim korisnicima – kažu u B.netu.
Svi to rade
Dakle, cijena je ista, za novi i stari ugovor. Paketi su onakvi kakve je operater složio i dao im naziv te ih nudio kao osnovni model najskupljeg paketa prije malo više od dvije godine i danas. Na to korisnik koji je u mreži i izvan nje imao nikakvog utjecaja.
- Operateri mame nove korisnike. To je u skladu sa zakonom, ali je upakirana diskriminacija korisnika, na štetu starih. To ne radi B.net nego svi. Pitanje je isplati li se čovjeku uopće biti dugo korisnik kod istog operatera, više mu se isplati mijenjati ih svake dvije godine. Više cijene nove korisnike nego stare, što je apsurd, vjerne korisnike koji su kod njih godinama, bilo bi logično nagraditi za toliku vjernost nečim, ali radi se baš suprotno.
Mogu im nuditi različite cijene za istu uslugu budući da joj promijene naziv, to tržišno natjecanje nije zakonska diskriminacija nego dobro upakirana diskriminacija korisnika na nove i stare – ističe Igor Vujović, predsjednik Društva “Potrošač”. Vujović objašnjava da se to događa jer se snaga operatera dokazuje brojem korisnika, oni moraju sakupljati korisnike, bolje imati 100.000 korisnika koji plaćaju po 100 kuna nego 10.000 po 200 kuna.
- Cilj je skupiti što više novih korisnika. Proučili su psihologiju hrvatskih potrošača kojima se ne da provjeravati nove ponude i tarife, seliti od jednog do drugog telekoma. Stariji ostaju vjerni, prime račun i plate. To su operateri proučili i zato pikiraju na mlade... Sve da ih stalno i mijenjate, malo ih je na tržištu i opet ćete im doći za nekoliko godina – poentira predsjednik "Potrošača".
Sve prema zakonu
Iz Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti kazali su nam da nisu nadležni za tumačenje Zakona o zaštiti potrošača, već mogu dati mišljenje samo o Zakonu o elektroničkim komunikacijama po kojem operateri moraju usluge nuditi po mnogim pravilima, ali regulatorni okvir ih ne sprječava da sami kreiraju ponudu po vlastitim uvjetima, dok je god zaštićeno načelo tržišnog natjecanja, a ponuda je javna i javno dostupna.
Tako da s aspekta regulacije tržišta elektroničkih komunikacija i zaštite korisnika elektroničkih komunikacijskih usluga, ponuda B.neta nije u suprotnosti sa Zakonom o elektroničkim komunikacijama i pripadajućim podzakonskim propisima.