StoryEditorOCM
ForumTUŽNA VIJEST

Nakon teške bolesti, u 73. godini umrla Zoja Odak: nacionalna dramska prvakinja iza sebe je ostavila veličanstvene uloge

Piše PSD
23. kolovoza 2020. - 18:33
'Zoja Odak je letvicu podizala visoko, sebi i drugima...', kazuju u njezinom matičnom kazalištuVojko Bašić/Hanza Media

Noćas, 23 kolovoza, u splitskoj bolnici nakon teške bolesti, u 73. godini života, preminula je Zoja Odak, dugogodišnja glumica Hrvatskog narodnog kazališta Split i nacionalna dramska prvakinja.

U matičnom je kazalištu odigrala čitav niz velikih uloga dramskog repertoara koje su je svrstale u  sam vrh hrvatskog glumišta i za koje je dobila niz uglednih kazališnih nagrada.

"Zoja Odak svojim se glumačkim opusom upisala među one izuzetne umjetnike koji pomiču, pa kad treba i brišu granice davno prije ovog tužnog dana, a sad je zauzela svoje mjesto među karijatidama na kojima počiva strop Hrvatskog narodnog kazališta Split" - naveli su iz HNK Split, odakle je i stigla tužna vijest. 

Rođena u Splitu 1947., Zoja je u rodnom gradu završila osnovno i srednjoškolsko obrazovanje. Teatrologiju i književnost diplomirala je u Sarajevu, a prve dramske uloge, kao i brojna druga poznata glumačka imena, ostvaruje u kazalištu Titovi mornari (današnje Gradsko kazalište mladih) u Splitu.

Puna afirmacija i nagrade u 80-ima i 90-ima

Kao talentiranu mladu glumicu HNK Split je angažirao 1972. godine, a njen brz glumački uspon započinje s obnovom kazališne zgrade 1979. godine.

Vrijeme pune afirmacije dolazi osamdesetih i devedesetih, kad Zoja Odak ostvaruje niz antologijskih uloga.

To je ujedno i razdoblje njenih značajnih nagrada.

Tako je, za ulogu Truse u "Bljesku zlatnog zuba", Mate Matišića (1987.), u režiji Marina Carića, Zoja Odak nagrađena Majskom nagradom Društva dramskih umjetnika Hrvatske. Slijedi potom jedna od najznačajnijih, uloga Klitemnestre u Euripidovoj Elektri (1988.), u režiji Paola Magellija.

image
'Ellektra'


Za tu je ulogu nagrađena Zlatnim lovor vijencem na Sarajevskom MES-u, a ista uloga donosi joj i prestižnu hrvatsku nagradu Dubravko Dujšin, nakon koje i publika i kritika Zoju Odak svrstavaju u sam vrh hrvatskog glumišta. 

Laura u ‘Dundu Maroju‘, Uršula u ‘Ribarskim svađama‘

U nepreglednoj nisci kreacija iz tog perioda ističu se i ona Laure u Dundu Maroju Marina Držića (1985.) u režiji Marina Carića; Dol Common u ‘Alkemičaru‘ Bena Jonsona (1987.) u režiji Želimira Mesarića; Uršule u ‘Ribarskim svađama‘ Carla Goldonija (1991) i režiji Vanče Kljakovića.

image
U 'Šjora Fili' uz Borisa Dvornika


Vanča Kljaković režira i ‘Šjoru Filu‘ Eduarda de Filippa (1992), u kojoj Zoja Odak igra naslovnu ulogu Filomene Luštrine i s njome gostuje na Međunarodnom festivalu o Eduardu de Filippu.

Slijedi potom nagrada Marul na Marulićevim danima (1994.) za ulogu Melite u ‘Ledi‘ Miroslava Krleže i režiji Želimira Oreškovića.  

‘Judite‘ i ‘Maruli‘ u njenim rukama

Kao dramska glumica kojoj je blizak klasičan repertoar, Zoja Odak ostvarila je niz vrlo zapaženih kreacija poput uloge Elmire u Moliereovu ‘Tartuffeu‘ (1996.) u režiji Eduarda Milera, Katerine Kohlakove u ‘Braći Karamazovima‘, F. M. Dostojevskoga, (1998.) u režiji Ozrena Prohića ili Irine N. Arkadine u Čehovljevom ‘Galebu‘ (1998.), u režiji Georgija Para, za koju na 44. Splitskom ljetu po prvi put dobiva nagradu Judita za najbolje glumačko ostvarenje.

image
Maestralna u 'Antigoni'


Pet godina kasnije, na 49. Splitskom ljetu, za naslovnu ulogu u predstavi ‘Antigona‘, još jednom osvaja tu prestižnu nagradu. Svog drugog Marula Zoja Odak dobiva 2002. na 12. Marulićevim danima, za ulogu Laure Lenbach u Krležinoj drami ‘U agoniji‘.  

image
U 'Ćelavaoj pjevačici'


Od brojnih uloga koje je u HNK Split i na Splitskom ljetu Zoja Odak tumačila samo posljednjih dvadesetak godina vrijedi istaknuti: Buzdo (1998.), M. Duras Vera Baxter (1999.), M. Matišić, Svećenikova djeca (1999.), B. M. Koltes, Povratak u pustinju (2000.), Sofoklo, Antigona (2000.), J. Pavičić, Trovačica (2001.), M. Krleža, U agoniji (2001.), V. Stulli, Kate Kapuralica (2002.), Euripid, Alkestida (2003.), T. P. Marović, Antigona, kraljica u Tebi (2004.), I. Zovko, Francuzica (2005.), A. Dorfman/T. Kushner, Udovice (2006.), E. Ionesco, Ćelava pjevačica (2007.), Držić, Skup (2008.), Euripid, Bakhe (2008.), Prije sna Lade Kaštelan (2009.), Smij i suze starega Splita, Ivana Kovačića (2010.), Sirkku Peltola, Konj (2010.), Euripid Hekuba  - glavna uloga (2011.), Olja Savičević Ivančević, Adio kauboju (2012.), Milan Begović, Amerikanska jahta u splitskoj luci (2013), Joel Pommerat, To dijete (2013.), Bertolt Brecht, Majka Courage i njezina djeca – glavna uloga (2013.).

Posljednja izvedba

Posljednji se put na sceni HNK Split pojavila u ulozi Rebecce Nurse u Kušnji Arthura Millera, u režiji Nenni Delmestre.

image
Uloga u Kušnji' bila joj je posljednja na sceni HNK
 

U travnju 2003. Ministarstvo kulture RH dodijelilo je Zoji Odak status nacionalne prvakinje. 

Uz prvenstvenu posvećenost kazalištu, Zoja Odak ostvarila je i zapaženu televizijsku i filmsku karijeru.

U jednoj od najgledanijih TV serija Kreše Golika, Inspektor Vinko, igrala je ulogu Blanke. U filmu Krste Papića, ‘Priča iz Hrvatske‘ (1992.) Zoja Odak je za ulogu Marije dobila Zlatnu arenu.

Naslovnom ulogom u sarajevskom filmu Ada, M. Kosovca, i na Međunarodnom festivalu u Sanremu, Zoja Odak osvaja Posebnu nagradu žirija. 

image
"Slobodna Dalmacija" nagradila ju je 2013. godine za životno djelo u području umjetnosti (na pozornici u društvu Špira Guberine
Jadran Babić/Hanza Media


"Odlazak velikih ljudi uvijek osvijetli put kojim sami kročimo, podsjeti nas, zabavljene vlastitim koračanjem, da su tim putem prije nas kročili ljudi koji su nam ostavili znakove koje ponekad ne znamo odmah pročitati, koji nas čuvaju od stranputica.

image
Paun Paunović/Hanza Media


Zoja Odak je ostavila mnoge velike i važne znakove na tom putu, neke sasvim otvorene, a neke skrivene u tišinama, ostavila nam je upute o ukusu, o čistoći glumačkog izraza, o jednostavnosti kao najubojitijem scenskom oružju, o disciplini kojom se kuje glumačka kreacija, ostavila nam je ideju glumca, uzvišenu viziju renesansnog, obrazovanog, društveno odgovornog pojedinca, osobu digniteta, ideju veću od života, kojoj je uvijek težila i koju je kao letvicu podizala visoko i sebi i drugima, ne priznajući ništa manje od tog veličanstvenog skoka.

image


 
Paun Paunović/Hanza Media


Beskompromisna i drska uvijek je tražila najviše i uvijek je znala da se može bolje, još bolje od boljega. Bio je to Zojin način da popravlja i sebe i druge. 

Smrt Zoje Odak nenadoknadiv je gubitak za hrvatsko glumište. U sjećanju kolega iz Hrvatskog narodnog kazališta Split i kazališne publike ostat će zapamćena kao glumica jedinstvene energije, snažnog i autentičnog glumačkog izraza, istinska zaljubljenica u umjetnost glume i kazalište, kao vrijedna kolegica i draga prijateljica" - poručuju iz Zojine splitske kazališne kuće.

28. prosinac 2024 05:10