Prijašnjih godina u ovo isto vrijeme, mediji bi bili puni tekstova o pripremi turističke sezone. Hrvatska ima najveći udio prihoda od turizma u BDP-u, u Europi koji kod nas dostiže gotovo 20% BDP-a, a zapošljavao je 11% ljudi. Za vrijeme korone država i dalje ima velika očekivanja, jer joj je to važan porezni izvor prihoda, a turistički radnici uglavnom se žale i imaju crne prognoze.
O tome zašto je iluzorno očekivati predsezonu i u gdje leži budućnosti budućnost Hrvatskog turizma te kada je pravo vrijeme za njegovo rekonstrukciju, govori konzultant u turizmu Siniša Topalović za HTV-ovu emisiju Studio 4.
Na pitanje kako komentira službene procjene koje govore da bi ove godine mogli očekivati 60% prihoda od turizma ostvarenog u 2019. Topalović kaže kako vjeruje da je takvo očekivanje po financijskim kriterijima ipak preoptimistično.
- Između 60 i 70 posto fizičkog prometa kojeg smo imali 2019. ostvarivo je ove godine. Mislim da ukoliko bi pričali o 70 posto noćenja i dolazaka da bi svi u ovom trenutku potpisali taj rezultat, međutim kad pričamo realistično o financijskom učinku vjerojatno se radi o 50 do 60 posto prihoda, kaže Siniša Topalović, konzultant u turizmu u Horwath HTL.
Dodao je kako Hrvatsku ne očekuje „ravnomjeran" oporavak turizma već će rezultati varirati geografski.
- Kao što je pokazala prošla godina, što idemo sjevernije, uz obalu, to nam je rezultat bolji. Razlog tome je geografski položaj Hrvatske. Imali smo sreću što Istra, Kvarner i sjeverne dalmatinske županije imaju relativno dobar pristup cestom, i ljudi su to iskoristili. Od Splita na jug, Makarska rivijera i dalje prema Dubrovniku će i ove godine biti teža situacija, zbog toga što se zračna povezanost još uvijek neće oporaviti, objašnjava Topalović.
Siniša Topalović ocijenio je postupanja države za vrijeme pandemije dobrim i pravovremenim.
- U suštini u 2020. država je dobro odreagirala što se tiče očuvanja zaposlenosti u turističkom sektoru. Mjere za očuvanje radnih mjesta su došle relativno brzo, zaustavili su potencijalni val otpuštanja u hotelskoj industriji. Tu se zaštitio i menadžment i osoblje i nije došlo po prevelikih gubitaka. Ukoliko se mjere produlje do travnja one bi trebale biti dostatne da očuvaju stabilnost turističkog sektora, kaže Topalović.
Kaže kako je očekivanje uskršnjeg vala turista kao prijašnjih godina u ovim uvjetima iluzorno. Kaže kako Uskrs dolazi ranije ove godine pa bi tradicionalno predsezona bila slaba, ali s covidom je ove godine uopće ne bi trebalo biti. Prvi val turista očekuje se tijekom svibnja, a intenzivnije od polovine lipnja.
Kod biranja između kvalitete i kvantitete, hrvatski turizam je uvijek do sada išao u smjeru kvantitete i 2020. godine se pokazalo kako je to krivi smjer.
- Prošla godina je demantirala populizam gdje je država kroz porezne sustave i sve ono što je činila ili nije činila, dozvoljavala nekontrolirani prirast privatnog smještaja i to onog srednje i niže kvalitete. Oni koji su razmišljali korak dalje su s kvalitetnim smještajem ove godine poentirali i osigurali svoju stabilnost, kaže Topalović.
Dodao je kako je kvaliteta bez obzira na vrstu smještaja ove godine pobijedila i misli da je to znak onima koji donose odluke i rade zakonodavne okvire, da država treba poticati kvaliteti turizam svim svojim arsenalom te dodaje kako je upravo sada vrijeme za restrukturiranje hrvatskog turizma.
- Nikad po nama nije dobro vrijeme. Kad rastemo onda nećemo ništa mijenjati jer je sve dobro, kad je kriza nećemo ništa mijenjati jer nam treba pomoć. Kriza je ovdje pokazala u kojem smjeru tržište ide. Hrvatski turizam nema budućnost ukoliko se zadrži na konceptu niskobudžetnog masovnog tržišta, koji trenutno imamo, pojašnjava Siniša Topalović za HTV.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....