StoryEditorOCM
ForumKUPAC NA MUKAMA

Stižu mu lascivni SMS-ovi, a nitko ne zna njegov broj: tek što je kupio SIM karticu mobitel su mu zatrpale ‘vrele‘ poruke. Evo što mu savjetuju operateri i HAKOM

Piše Marija Vuković
22. ožujka 2021. - 20:33

Na mobitel su mu počele stizati neželjene poruke. Ne, govorimo o onima o duljoj smjeni ili o zagušenim grupama roditelja iz vrtića. Ove poruke u zamjenu za novac su nudile seksualno eksplicitni sadržaj, a naš čitatelj ogorčeno je konstatirao kako je tu poruku moglo dobiti i njegovo dijete.

– Karticu sam uzeo jer mi doma ne radi internet pa je koristim za hotspot, a odlučio sam se za Simpu jer su imali dobar paket s neograničenim internetom – kaže nam muškarac koji ni sam nije siguran kako bi se neželjenih "hotline" poruka riješio. Prilikom kupnje kartice i instalacije nije se registrirao niti unosio podatke poput godina, a zabrinjavajuće je pomisliti da su takve ili slične poruke mogla dobiti i djeca.

image
Neželjene poruke stižu na tek uključeni Simpa broj

Iz Hrvatskog telekoma, vlasnika Simpa mreže, saznali smo kako su oni provjerom brojeva utvrdili da se tu radi od porukama koje na broj našeg sugovornika stižu iz mreže drugog operatora te se mogu okarakterizirati kao spam poruke.

Da su to neželjene poruke koje nemaju mjesta u svakodnevnoj komunikaciji smo već i znali, ali ponude za vrelim porukama nisu prestajale. Bilo da se radilo o "gospodarici" koja traži roba ili prsatoj baki, poruke su i dalje stizale. Pitanje koje se postavljalo bilo je jednostavno – kako je moguće da je tvrtka ili osoba koja ih šalje znala da je taj broj aktivan i tko sve ima pristup takvim podacima?

Bez registracije

I za to pitanje smo se obratili HT-u iz kojeg su poručili kako jednostavnog odgovora nema. Kartica postaje aktivna u trenutku u kojem se počinje koristiti, a budući da se ne radi o pretplati, registracija nije potrebna.

– Nemamo informaciju na koji način je treća strana došla do konkretnog broja, no možemo samo pretpostaviti da se, kao što je i inače slučaj u sličnim situacijama, brojevi telefona na koje stižu ovakve poruke nasumično generiraju od softverskih programa koji potom šalju spam poruke na veliku bazu korisničkih brojeva – odgovorili su nam iz najvećeg hrvatskog teleoperatera, te savjetovali svim korisnicima koji se ubuduće susretnu sa sličnim problemom da od operatora iz čije mreže dolaze poruke traže službeno očitovanje.

Rečeno-učinjeno. Budući da se radilo o brojevima s pozivnim brojem 092, kontaktirali smo Tomato, odnosno A1 od kojih smo doznali kako oni uvid u poruke nemaju, ali su nas uvjerili kako mogu pomoći Splićaninu da prestane dobivati lascivne poruke.

– Niti jedan operator ne može, niti smije kontrolirati dopisivanje i druge sadržaje korisnika na mobilnim uređajima. Navedeni brojevi su blokirani jer su slali neželjene SMS poruke protivno Općim uvjetima poslovanja A1 Hrvatska i Zakona o elektroničkim komunikacijama. Korisnici koji zaprime neželjene SMS poruke, odnosno one na koje se nisu predbilježili, trebaju ih prijaviti svojem operatoru koji će provesti postupak sukladno Zakonu o elektroničkim komunikacijama – poručili su iz A1 i tako lopticu ponovno prebacili Hrvatskom telekomu, čiji je jedini savjet da se korisnik okoristi uslugama HAKOM-a.

– Sugeriramo da se korisnik upiše u Registar "Ne zovi" jer brojeve upisane u Registar trgovci ne smiju zvati ili na te brojeve slati promidžbene ili prodajne poruke. Više informacija o Registru možete pronaći na stranicama HAKOM-a – kazali su nam iz HT-a i tako dali savjet koji, nažalost, u praksi i neće biti koristan ako druga strana do brojeva dolazi tako da softverski program nasumično generira broj.

U ovom slučaju A1 Hrvatska je spriječio daljnje slanje neželjenih SMS poruka, govore nam, te će i ubuduće po prijavi postupiti isto.

Sa sadržajem neželjenih SMS poruka treba posebno oprezno postupati, nikako otvarati linkove ili ostavljati osobne podatke jer mogu generirati trošak.

Već korišteni broj

Nešto drugačije viđenje rješenja ima HAKOM iz kojeg su nam otkrili kako vjeruju da se tu radi o broju koji je već korišten te je nakon određenog vremena ponovno dodijeljen novom korisniku.

– Nakon što se broj ugasi operator ga drži u svojevrsnoj karanteni minimalno šest mjeseci, upravo kako bi se izbjegle situacije u kojima korisnik kojem je dodijeljen već korišteni broj ne bi primao poruke, odnosno bilo koji oblik komunikacije, a koji je upućen prijašnjem korisniku. Nažalost, to nije uvijek tako pa se dogode i ovakve situacije – na naša su pitanja odgovorili iz Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM). Njihov je savjet da naš korisnik od operatora zatraži blokiranje primanja SMS poruka koje mu ionako ne trebaju, ako karticu koristi samo kao hotspot.

Iako su sve tri strane ponudile svoju verziju rješenja, čini se kako uzrok ne mogu točno objasniti, ali ni preuzeti odgovornost.

07. studeni 2024 09:06