Hrvatski će BDP u 2020. sigurno pasti više od 10 posto, možda i do 20 posto, uz istodobno snažan pad turizma te pad izvoza između 10 i 30 posto. Hrvatska će se ekonomija oporavljati dvostruko dulje od svjetske, pri čemu Hrvatska ulazi u razdoblje nagle recesije i dugog oporavka ekonomije.
To su rezultati prvog u nizu kvartalnih istraživanja o očekivanjima poslovne zajednice u 2020. koje su pod nazivom Business Executives’ Quarterly Outlook (BEQO) pokrenuli konzultantska agencija EQUESTRIS i prvi poslovni radio poslovniFM.
Istraživanje je provedeno elektronskim putem na uzorku od 200 poduzetnika, vlasnika i direktora tvrtki, u razdoblju od 30. travnja do 6. svibnja, kako bi se dobili stavovi poslovne zajednice o poslovanju u krizi kao i poduzetničkim procjenama o tome kako će se kriza odraziti na njihovo poslovanje i na gospodarstvo u cjelini.
Među poduzetnicima, iz 18 različitih djelatnosti, koji su sudjelovali u istraživanju njih 55 % prvenstveno je usredotočeno na usluge, 23% na proizvode, a toliko je i onih koji se usmjeravaju i na proizvode i usluge.
Kako je navedeno u objavi, četvrtina poduzetnika ocjenjuje da će pad BDP-a biti 10 posto, dok ih čak 21% smatra da će biti veći od 30 posto. Čak 75% poduzetnika očekuje pad u turizmu veći od 30 posto. Nadalje njih 46% predviđa pad izvoza za 10-30 posto, dok ih 25% predviđa pad izvoza veći od 30%. Također, poduzetnici smatraju da će sve to dovesti do pada cijena nekretnina, industrijske proizvodnje, prosječne neto plaće, stranih ulaganja. Očekuju također kako stopa nezaposlenosti rasti i do 30 posto, te da se indeks korupcije može povećati 20 do 30 posto.
Najveći broj poduzetnika, njih 61%, predviđa za hrvatsku ekonomiju tzv. „U-shaped model recesije”, odnosno da će Hrvatska ući u razdoblje nagle recesije i dugog oporavka. Četvrtina poduzetnika smatra da će do oporavka proći najmanje tri godine, dok je trećina poduzetnika mišljenja da će biti dovoljne dvije godine.
Hrvatski su poduzetnici optimističniji su kad je u pitanju oporavak svjetske ekonomije, koja će se, po stavu 69 % ispitanika, oporaviti već za jednu do dvije godine.
Utjecaj krize
Kod 86% poduzetnika korona-kriza je odmah smanjila prihode, samo je pitanje u kojem postotku. Tako će više od 32% poduzetnika imati u 2020. pad prihoda veći od 30%, uz gotovo siguran pad dobiti. Zanimljivo je da kod 10% poduzetnika ne bi trebalo biti pada prihoda, a 10% poduzetnika očekuje i manji rast.
Poduzetnike zabrinjava i pad novougovorenih poslova – 74% poduzetnika u poslovnoj 2020. osjetit će taj pad, od kojih će njih 32 % imati pad i veći od 30 posto. Što se tiče troškova poslovanja, njih 37% smatra da će doći do smanjenja, 31% da se neće promijeniti, dok ih 35 % smatra da će čak doći do rasta troškova poslovanja.
Kad je riječ o zaposlenima, više od 60% poduzetnika zadržat će sadašnje zaposlenike, kod 9% poduzetnika se može očekivati i rast zapošljavanja, dok će kod više od 30% poduzetnika pasti broj zaposlenih, ali najviše za najmanji postotak – do 10 posto.
Mjere potpore
Gotovo 40% poduzetnika nije zatražilo mjere potpore. No 75% od poduzetnika koji su zatražili potpore jesu te potpore u cijelosti i dobili, njih 18% djelomično, a tek 7% nije dobilo zatražene potpore.
Poduzetnici su u najvećoj mjeri zadovoljni politikom Vlade za pomoć gospodarstvu – njih 14% u potpunosti, 35% djelomično, petina poduzetnika nije ni zadovoljna ni nezadovoljna, dok ih je po 16% donekle odnosno u potpunosti nezadovoljno.
Ulaganja u padu
Istraživanje je pokazalo i pad ulaganja. Kod većine poslovanja pala su sponzorstva i donacije (39 %), ulaganje u marketing i oglašavanje (40%) te ulaganja u postrojenja/opće kapitalne izdatke (38 %). Iako su ulaganja u marketing i oglašavanje pala kod 40% poduzeća, kod njih 21% ulaganja u marketing i oglašavanje bilježe rast.
Najviše tvrtki ulagalo je u digitalnu transformaciju. Taj podatak potvrđuje trend promjene online poslovanju, što je očito tijekom korona-krize, zbog čega su poduzetnici prilagodili svoj poslovni model situaciji na tržištu. Većina poduzetnika također smatra da će se ovakva slična situacija s ulaganjima održati do kraja 2020., s time da bi se, prema rezultatima istraživanja, ulaganja u marketing i oglašavanje mogla povećati kod 28% tvrtki.
Izazovi poslovne zajednice
Poslovnu zajednicu najviše brine mogućnost potencijalne globalne recesije (58 % poduzetnika) i financijskog utjecaja takvog događaja na rezultate poslovanja (52% poduzetnika). Više od polovice poduzetnika posljedično brine i likvidnost (51%).
Također, 57% poduzetnika najvećim izazovima smatra nedostatak potražnje, za 40% poduzetnika to je nemogućnost obavljanja osnovne djelatnosti, dok je za trećinu poduzetnika najveći izazov otežana naplata potraživanja. Za 28% poduzetnika izazov će biti prilagoditi se promijenjenim potrošačkim navikama, a za njih 26 % kako uopće riješiti problem likvidnosti u poslovanju.
Odgovor na korona-krizu
Čak 63 % tvrtki smatra da neće izdržati dulje od šest mjeseci u slučaju pojave drugog vala koronavirusa.
Među pet glavnih poteza koje su poduzetnici povukli čim je počela korona-kriza jesu smanjenje troškova poslovanja, prijava na mjere potpore, zaštita zaposlenika i rad u timovima, digitalizacija te rad od kuće.
Više od 50 % poduzetnika ne očekuje promjene u statusu njihova poslovanja, 6% razmišlja o prodaji udjela, a njih 10% o prodaji cijele tvrtke. Za 11% poduzetnika rješenje je spajanje s drugom tvrtkom, dok ih 27% razmišlja o strateškom partnerstvu s drugim tvrtkama.