StoryEditorOCM
KalelargaPRIJE 30 GODINA

Dana 18. srpnja 1993. godine u promet je pušten pontonski most u Novskom ždrilu! Time je nakon 20 mjeseci kopnom povezana sjeverna i južna Hrvatska

Piše Zadarski.hr
17. srpnja 2023. - 21:12
Zadar, 210113. Obiljezavanje 20. obljetnice vojno redarstvene operacije Maslenica. U 9h je sa Branimirove obale krenuo mimohod postrojbi s 148 ratnih zastava postrojbi koje su sudjelovale u Domovinskom ratu uz pratnju orkestra HV-a. Mimohod je isao preko mosta pa kroz poluotok do crkve sv. Sime gdje je u 10h odrzana misa. Na fotografiji: detalj s mimohoda.Luka Gerlanc/Cropix

U povodu obilježavanja 30. godišnjice izgradnje pontonskog mosta u Masleničkom ždrilu i povezivanja sjevera i juga Hrvatske,

pripadnici ratne postrojbe Diviziona pomorskih i kopnenih diverzanata "A" HRM-a uputili su priopćenje javnosti. 

"U čast sjećanja na nedjelju, 18. srpnja 1993. godine, kada je prvi hrvatski predsjednik dr. Franjo Tuđman u 18.45 sati pustio u promet pontonski most u Novskom ždrilu prešavši pješice, s jedne na drugu stranu, tim činom je nakon 20 mjeseci kopnom povezana sjeverna i južna Hrvatska. Prije toga otvoren je aerodrom Zemunik.

Povodom toga događaja ponosni pripadnici Diviziona pomorskih i kopnenih diverzanata „A“ HRM-a kao alumni i dio učesnika u izgradnji, a potom i osiguranju pontonskog mosta do okončanja VRO OLUJA, želimo se prisjetiti tih slavnih dana.

Što je predhodilo tom svečanom činu. Akcijom VRO Maslenica oslobođeni su dijelovi okupiranih naselja u Ravnim kotarimatim gdje su odbačene neprijateljske snage od magistrale Karlobag – Zadar i omogućeno povezivanje kopnenim putem sjevera i juga Hrvatske. Unatoč uspjesima hrvatske vojske i policije, prostor Masleničkog mosta ostao je i dalje na dometu krajinske dalekometne artiljerije sve do oslobodilačke operacije Oluja.

Dana 21.02.1993. godine postrojba dobija zapovjed da se uključi u izgradnju pontonskog mosta i osiguranje nesmetanog odvijanja prometa trajektima. Zadaću osiguranja trebalo je izvršiti kontrolom morskog prostora i sprečavanjem djelovanja neprijateljskih diverzantskih i terorističkih grupa sa mora. Djelovanje koordinirati sa snagama I i II sektora, a naročito sa snagama u dodiru koje će pored ostalih izvršavati zadaće osiguranja sa kopna.

Djelatnici Brodospasa, Brodosplita, Brodotrogira i Brodogradilišta Vranjic su u samo tjedan dana preradili pet teglenica koje će se montirati i usidriti pontonski most dug 279 metara i širine 7,6 metara. Istovremeno su djelatnici Konstruktora u suradnji s Hrvatskim cestama radili prilazne ceste s obiju strana Novskog ždrila na koje će biti naslonjen pontonski most.

Početkom izgradnje pontonskog mosta Divizion pomorskih i kopnenih diverzanata „A“ HRM-a sudjeluje u pripremnim radovima. Noću na gradilište uvode ljude i opremu Brodospasa – poduzeća iz Splita koje je postavljalo pontonski most. U razdoblju izgradnje pontonskog mosta postrojba provodi protudiverzantsko osiguranje izgradnje, a nakon toga i protudiverzantsko osiguranje mosta. Temeljem zapovjedi zapovjednika ZP Split IZM

Zadar za zapovjednika protudiverzantskog osiguranja mosta određuje se zapovjednik postrojbe Diviziona pomorskih i kopnenih diverzanata „A“ HRM-a.

Prostor Novskog ždrila je svakodnevno granatiran i pokušavano je spriječiti spajanje sjevera i juga Hrvatske. Neprijatelji su Novsko ždrilo imali kao na dlanu, pa je tako došlo do ranjavanja jednog pripadnika postrojbe, a često je dolazilo do oštećenja borbenih sredstava postrojbe.

U nedjelju navečer 01.08.1993. godine prva teglenica s juže strane mosta pogođena je granatom, teško je oštećena i potonula. Sutradan na mjesto događaja dolaze i vojni promatrači iz UMPOFOR-a, ali se granatiranje i u njihovoj nazočnosti nastavlja i pokušava da se onemogući popravak mosta i nastavak normalnog prometovanja. Teglenica koja je potonula zamjenjena je novom koja je u rekordnom vremenu opremljena u brodogradilištu „Uljanik“ (Kleopatra), dotegljena i montirana na mjestu potonuća stradale teglenice..

Temeljem zapovjedi zapovjednika ZP Split IZM – Zadar od 04.08.1993. godine pripadnici postrojbe određeni su kao pripomoć radnicima „Brodospasa“ u svezi sa poslovima popravke pontonskog mosta na Maslenici u okvirima svojih mogućnosti. Pripadnici postrojbe svo vrijeme sudjeluju danonoćno s radnicima Brodospasa na ugradnji dotegljene teglenice.

Promet je ponovo uspostavljen za tjedan dana.

Postrojba je do okončanja OA „Oluja“ intenzivno uključena u protudiverzantsku obranu privremenog pontonskog mosta preko Novskog ždrila s kontinuiranim nadzorom ispravnosti i zaštite podvodnog dijela pontonskog mosta, tj. maona od kojih je most spojen.

Pontomskim mostom se prometovalo do izgradnje novog Masleničkog mosta koji je završen 1997. godine.

Za uspješno provođenje borbenih zadaća te požrtvovnost i hrabrost u VRO Maslenica pripadnici postrojbe Divizijuna pomorskih i kopnenih diverzanata „A“ HRM-a su 8. veljače 1993. godine pohvaljeni od Predsjednika RH dr Franje Tuđmana (pohvaljeno je 16 pripadnika postrojbe).

Za uspješno obavljanje bojnih zadaća, iskazanu hrabrost, samopožrtvovanje prilikom izgradnje pontonskog mosta Maslenica Načelnik GS HV nagradio je ranjenog pištoljem i pohvalio 11 pripadnika postrojbe.

Da bi odali zahvalnost i poštovanje poginulim i umrlim hrvatskim braniteljima, pripadnici postrojbe kao alumni položit će cvijeće i zapaliti svijeće na spomen ploču postrojbama HRM-a na rivi u Posedarju u 09.30 sati 18.07.2023. godin i za kraj jedna izreka „TRADICIJA NIJE ČUVANJE PEPELA, NEGO PRENOŠENJE PLAMENA“ Kruno Quien.

Kako tradicija nije čuvanje pepela, nego prenošenje plamena, cvijeće i svijeće će položiti djeca i unučad hrvatskih branitelja- poručuju diverzanti HRM-a. 

06. listopad 2024 23:22