U Vranjicu, na predjelu kolokvijalno zvanom Ribič, ovog je tjedna postavljena postaja za mjerenje kvalitete zraka koja je postala temom lokalne inicijative na Facebooku.
Članovi grupe su upozorili kako su "od Grada, Županije ili države to dobili nakon tri godine, pogotovo zato što je iduća godina superizborna" te se nadaju kako će "uređaj otkriti uzrok onečišćenja zraka".
Na sjednici Gradskog vijeća Solina održanoj 3. veljače 2021. donesen je zaključak povodom rasprave o ekološkom stanju u Mjesnom odboru Vranjic. Neki od zaključaka bili su da se "izvidi mogućnost nabave i postavljanja stanice za mjerenje kakvoće zraka u Vranjicu", kao i "osnivanje Povjerenstva za praćenje zaključaka", a to tijelo bi bilo sastavljeno od dva predstavnika Grada, po jednog Mjesnog odbora Vranjic i građanske inicijative "Mjesto koje hoće živjeti", te dva predstavnika Gradskog vijeća, po jednog iz redova vladajućih i oporbe.
Gradonačelnik Dalibor Ninčević (HDZ) bio je zadužen u osam dana sastaviti Povjerenstvo, a oporba u roku od osam dana nije usuglasila imenovanje svojeg predstavnika, što je bila tema rasprave na idućoj sjednici solinskog parlamenta, održanoj 22. veljače 2021. godine.
Spomenuta inicijativa koja okuplja Vranjičane i tadašnje i današnje aktivnosti predizbornom kampanjom:
- Tri godine se nabava mjerne postaje izbjegavala bez obzira što se radi o zdravlju građana, jer je kao bila preveliki financijski zalogaj. Sve se događa upravo nekako u vrijeme predizborne godine, kao što je i Povjerenstvo iz 2021. bilo osnovano baš uoči lokalnih izbora i trajalo je sve do - izbora.
U rebalansu ovogodišnjeg solinskog proračuna je za ispitivanje onečišćenja zraka u Vranjicu namijenjeno 16.200 eura. "Uređaj je stajao 15.000 eura, dok će uzorkovanje zraka obavljati Nastavni zavod za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije", napisao je tada gradonačelnik Ninčević na Facebooku.
O tome je li zrak u Vranjicu, mjestu koje administrativno pripada Solinu, a nalazi se praktički "na metar" od Splita, onečišćen ili ne, odnosno, spada li u kategoriju "jedan" ili "dva" znat će se nakon uzorkovanja zraka tijekom godinu dana, što se već zna na primjeru splitskih Brda, što je Nenad Periš, stručnjak iz Nastavnog zavoda, u više navrata pojašnjavao.
Rezultati bi trebali biti poznati krajem 2024. kada će mandat aktualne i solinske i splitske gradske vlasti ući u posljednjih šest mjeseci, ali i još uvijek u tijeku iduće godine koja nosi atribut superizborne.
Iz vranjičke građanske inicijative na naša pitanja odgovaraju i stavom da "mjerna stanica nije postavljena isključivo radi zdravlja građana nego i zbog projekta Lučke uprave Split o proširenju Sjeverne luke na Vranjički bazen", čemu se protive od početaka.
- Kratkoročni plan s Lučkom upravom je odavno mogao biti napravljen, jer su oni odgovorni za veliki broj onečišćivača našeg mjesta. U pripremi izgradnje terminala, Lučka uprava prema studiji zaštite okoliša ima obvezu pratiti stanje kvalitete zraka.
Vjerujemo da je mjerna postaja instalirana u Vranjicu i iz tog razloga, a ne samo zbog "brige" za naše zdravlje – odgovaraju mještani.
Projekt rekonstrukcije i proširenja splitske Sjeverne luke na području Vranjičko-solinskog bazena je Plenkovićeva Vlada u kolovzu 2021. proglasila strateškim državnim projektom. Previđena vrijednost je 44,5 milijuna eura.
Studiju utjecaja projekta na okoliš je u rujnu 2020. izradio splitski Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije po narudžbi (državne) Lučke uprave na čijem je čelu Vice Mihanović, ne tako davno predsjednik splitskog HDZ-a. U studiji je navedeno kako će "korištenje nove obale dovesti do povećanja prometa i posredno će utjecati na kvalitetu zraka okolnog područja".
Izvor onečišćenja će biti motorna vozila koja će u ispušnim plinovima emitirati stakleničke plinove, a najveći zagađivači bit će - brodovi. Prisutnost lebdećih čestica u zraku izravno je povezana sa sumporom u gorivu brodskih strojeva, navodi se u dokumentu.
- Povećani intenzitet brodova u području zahvata pridonijet će većoj količini emisije štetnih tvari nastalih izgaranjem brodskih dizelskih goriva i promjeni u kvaliteti zraka, ali se pridržavanjem međunarodnih i nacionalnih pravnih propisa i preporuka utjecaj na kvalitetu zraka može smanjiti – zaključuje se u studiji.
Rješenjem Ministarstva zaštite okoliša od 29. svibnja 2019. utvrđeno je kako se zahvat namjerava napraviti izvan službenih zaštićenih područja rijeke Jadro i planine Mosor, s čim se nisu složili okupljeni u grupi "Sačuvajmo Stinice – Pijat" na Facebooku.
Za pripremu i provedbu projekta krovna lučka ustanova je, među ostalim, morala ishoditi rješenje o prihvatljivosti zahvata za okoliš, navodi se o Vladinoj odluci o proglašenju strateškog državnog projekta, što je i ostvareno u kolovozu 2021. godine.
Jedan od uvjeta za takav status dogradnje Sjeverne luke je i izrada Programa praćenja kvalitete zraka kojim bi se postavila mjerna posjata i pratili koncentracija ukupne taložne tvari, sadržaja metala i lebdećih čestica, sumporova dioksida, dušikova oksida i osnovnih meteoroloških parametara, a zatim i osigurati javnu dostupnost podataka.