Teški cirkus oko jahte ne odlazi iz našeg kraja: Alisher Usmanov, odnosno njegov ured, javio je "Slobodnoj Dalmaciji" da brod nije njegov! Kao i da Usmanov i Irina više nisu u braku!
I još trista čuda, samo čitajte dalje...
Sve službene adrese ušutjele su se o slučaju jahte "Irina VU": na državnoj razini svi pjevaju istu pjesmu - brod je bio pod sankcijama i zapečaćen, sustav je centraliziran, svi su sve znali, šibenska Kapetanija, odnosno murterska ispostava izdala je naredbe da mu se nitko ne približava i plombirala brod, ali netko ga je ukrao i pobjegao u nepoznatom pravcu.
Istovremeno, na nižim razinama, nitko se ne usuđuje novinarima reći ni slova o tomu kako je sve teklo u stvarnosti, kako su te čuvene sankcije provedene i jesu li ikako! Pa se u javnosti sada sve glasnije govori da brod možda uopće nije ni bio pod sankcijama, odnosno da one nisu zavedene ni u kakav sustav i da je jahta zapravo najnormalnije otplovila iz svoje zemlje Hrvatske još jesenas, prije najmanje sto dana. Odnosno, da pomorska granična policija u Dubrovniku nije ni imala razloga zadržavati brod koji nije bio u "crvenom" režimu.
Kakofonija vlada eterom, pa koliko god vlastima odgovarao takav šum, pod kojim nastoje kontrolirati štetu i odgurnuti svaku svoju odgovornost, toliko je iz svega svima jasno da se radi o pljusci na državnom obrazu. Drugim riječima: bez obzira što se na kraju pokazalo - da je zapečaćena jahta pod sankcijama nestala iz Hrvatske, vlastima pred očima, ili da brod nije ni bio sankcioniran, pa je otišao kao i svaki drugi, svakako će biti jasno da se Republika Hrvatska sramoti.
Evo što su "Slobodnoj" javili iz ureda za odnose s javnošću ruskog holdinga USM, tvrtke u vlasništvu Alishera Usmanova:
"Gospodin Usmanov nije vlasnik jahte "Irina VU", koja se spominje u Vašem tekstu, te se ni na koji način ne može povezati s njenim nestankom iz Marine Betina. Nadalje, gospodin Usmanov i Irina Viner više nisu u braku."
Usput su napomenuli: "Budući da nismo kontaktirani za komentar prije objave vašeg članka, pozivamo da se netočne informacije uklone i objavi povlačenje. Također, predviđamo da će se ubuduće vaš list suzdržavati od spominjanja imena Alishera Usmanova zbog medijskog učinka na štetu istine i zdravog razuma."
Tek da podsjetimo, "Slobodna Dalmacija", odnosno potpisani autor, objavili su tekst o "Irini VU", koji sada spominje Usmanovljeva press služba, ali nigdje nismo tvrdili da je brod njegov. Naprotiv, objavili smo točnu informaciju koju navodi i izvadak iz upisnika brodova, pa ponavljamo:
- Jahta "Irina VU" je hrvatski, a ne ruski brod. Plovi pod hrvatskom zastavom, luka upisa mu je Split. Upisan vlasnik broda je tvrtka "Leraux Yachts (Cayman) Limited, poduzeće registrirano na karipskim Kajmanskim Otocima, na adresi Windward 3, Regata office park, P.O. Box 1350, Ky1-1108, 1350 Grand Cayman, identifikacijski broj tvrtke ID 44295955709.
Dakle, brod je hrvatski, vlasnik je kajmanska tvrtka "Leraux", ali mi ne znamo tko je vlasnik "Lerauxa". Tako smo nekidan i napisali, dodavši kako iza spomenute karipske tvrtke navodno stoji obitelj Usmanov, što je opet navodno bio razlog za sankcije međunarodne zajednice, koje onda provodi i Hrvatska.
Štoviše, internetska stranica "Russian Asset Tracker", koja prati rusku imovinu navodi da jahta nosi ime "Irina VU" upravo po supruzi Alishera Usmanova - Irini Viner Usmanov. Stranica dalje navodi
da je procijenjena vrijednost jahte oko 5,5 milijuna dolara i da je povezana s Alisherom Usmanovim, odnosno njegovom suprugom preko one kajmanske tvrtke "Leraux Yachts (Cayman) Limited, odnosno ciparske kompanije slična naziva - "Leraux Holdings Limited" od 2016. do 2017. godine.
Usanovljev tim poručuje:
"Željeli bismo vam skrenuti pozornost na brojne netočnosti koje se odnose na Alishera Usmanova, sadržane u vašem članku ‘Kako je isparila ruska jahta? Nitko ništa ne zna, a Irine VU nema već 100 dana!‘ Gospodin Usmanov nije oligarh. Riječ je o pojmu koji se odnosi na poduzetnike koji su profitirali kroz bliskost s vlastima i, u užem smislu, sudjelovali u privatizaciji ruske državne imovine. Ništa od toga ne odnosi se na gospodina Usmanova, koji je svjetski poznati filantrop i koji je svoj kapital zaradio vlastitom zaslugom na konkurentnom tržištu."
Posebno važno pitanje u ovom slučaju je i na koji način se provode sankcije. Odnosno, ima li Republika Hrvatske ikakav postupovnik, je li itko donio pravila, odluku ili dokument na koji način zaustaviti, blokirati, plombirati, zabraniti raspolaganje nečijom imovinom. Za sada se čini da nije! U tom smislu mediji se pitaju postoji li ikakva zabilježba sankcija u brodskom upisniku. Odgovor kaže: nema nikakvih zabilježbi. Ali to ništa ne mora značiti...
Po izvatku iz upisnika brodova - ponavljamo - jasno je da je jahta "Irina VU" hrvatska jahta, hrvatske zastave pripadnosti, hrvatskih oznaka i luke upisa Split. Ima i hrvatski nacionalni identifikacijski broj - NIB 92273. Vlasnik joj je, opet, kjamanska tvrtka "Leraux Yachts (Cayman) Limited".
U "Listu C", koji u Upisniku bilježi postojanje pravnih tereta na brodu - poput ovrha, založnih prava i slično - stoji da "zapisa nema". No, to ne znači odmah i automatski da "Irina VU" nije pod sankcijama. Naime, da biste nečiju imovinu opteretili, naprimjer, zabranom raspolaganja, pa to sve upisali u javnu knjigu, morala bi najprije o tomu postojati mjerodavna odluka! Primjerice: sudsko rješenje, ovrha, presuda, odluka mjerodavnog tijela vlasti i slično. Ako postoje. Tako se zamrzavala imovina osuđenih političara i većih kriminalaca. Na temelju sudskog rješenja!
A mi ne znamo postoje li takve odluke u slučaju hrvatske jahte kajmanskih vlasnika. Bilo kakve! Iako nam državne vlasti prethodnih dana iznad svakog novinarskog mikrofona u zemlji viču da su odluke donesene, naredbe isporučene i da su svi znali sve. Neka ih pokažu!
Jer se vlasnici broda, karipska tvrtka "Leraux", napamet govorimo, može obratiti sudu i pitati na temelju čega im je zabranjeno raspolagati vlastitom imovinom u Hrvatskoj. Ukratko, mogu tužiti RH. Nije problem u tužbi, tužiti može tko hoće i koga hoće. Ali, što u tužbi odgovoriti: je li država blokirala jahtu, zašto i na temelju koje odluke?!
Možda se upravo tu kriju problemi, u pravnom okviru i samoj provedbi sankcija. Bit će tu još svega...
Dotle, evo malo Rundeka: "Stari stražari zijevaju, kroz tvoj se prozor samo jablani vide, daleki momci pjevaju - uzalud pitaš ko ide..."
okvir
Evo odgovora Ministartva mora na pitanja je li "Irina VU" bila pod sankcijama, kada, koliko dugo, tko je sve znao za taj režim - brodogradilište, lučke vlasti, granična pomorska policija - i tko je odgovoran za njen odlazak iz zemlje ako su sankcije na snazi:
"Navedena jahta koja se nalazila u marini u Betini je temeljem odluke Stalne skupine za primjenu i praćenje provedbe međunarodnih mjera ograničavanja, čiji je član i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, bila pod izrečenim mjerama zabrane korištenja i isplovljenja.
Vezano uz slučaj njenog isplovljavanja možemo reći kako se trenutno u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture provodi interni nadzor s ciljem utvrđivanja činjenica, okolnosti te mogućih propusta.
Imajući u vidu veliki interes javnosti na ovu temu, obavještavamo vas kako će se Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture o navedenom očitovati do kraja tjedna."