Nakon najcrnjih scenarija s naših prometnica poput nedavnog slučaja iz Kaštel Sućurca i Trogira gdje su izgubljeni ljudski životi, javnost se pita što je dovelo do ovakvih događaja i kako tome stati na kraj.
Policijska uprava splitsko-dalmatinska je i ovog vikenda najavila pojačane aktivnosti u prometu ovog vikenda s ciljem spriječavanja i sankcioniranja vožnje pod utjecajem alkohola, brze vožnje, nekorištenje sigurnosnog pojasa i nepropisne uporabe mobitela koje dovode do najtragičnijih prometnih nesreća.
- Od početka godine do danas na cestama Splitsko-dalmatinske županije smrtno je stradalo devet osoba, od čega čak 6 motociklista - podatke je iznijela PU SD.
Dok se još slagao mozaik kobne večeri u Kaštelima kada je 29-godišnji motociklist prošao kroz "debelo" crveno i udario u 32-godišnju vozačicu i pri tome usmrtio sebe i nju, a umalo i njeno trogodišnje dijete koje je spašeno iz plamtećeg automobila, već idućeg dana objavili smo članak s videosnimkom divljanja motociklista usred bijela dana, ispred zaprepaštenih prolaznika i na prometnoj lokaciji kod trgovačkog centra i ugostiteljskog objekta. Da je nešto pošlo po zlu, pričali bi o tragediji većih razmjera.
Ljudi koji su vidjeli naš članak bili su zaprepašteni i zgroženi što su pokazali u komentarima:
- Nije mi žao da se njima što dogodi, ali se bojim da će kao i u jučerašnjoj nesreći odnijeti nečiji život -
- Vidim jednog što danima vozi na zadnjem kolu po gradu i van grada. Ako ga ja viđan, viđa ga i policija -
- Jedan je na Vukovarskoj ”turirao” (davao gas) da mu se maknemo jer smo muž, sin i ja zauzeli cijelu kornižu -
- Najnovija pista im je Zapadna obala, izazovna zbog ”ležećih”, Yamaha MT07 omiljeno oružje, tablica savijena prema unutra -
- I onda kada nastradaju nevini idu članci – Split zavijen u crno - samo je dio komentara.
U međuvremenu je profil na TikTok-u zaključan pa divljanje nije javno dostupno, a time i popularizirano.
Dva dana nakon toga, Splićani nam šalju novi video. Na jednom od prometnijih raskrižja u gradu, kod plave Anićeve zgrade, dva vozača motocikla "mrtvi hladni" prolaze kroz "debelo" crveno da bi sekundu nakon njih vozilo skrenulo u istu ulicu. I previše slično kaštelanskom scenariju. Komentari isti.
Međutim, ima onih koji su odlučili otići korak dalje poput Splićanina koji nam se javio prestravljen onime što vidi na videu pored "Jokera", ali i svakog dana na cesti po gradu ili oko njega. Anoniman je jer ne želi probleme, ali stav mu je jasan: ovakvoj vožnji i vozačima treba stati na kraj.
- Potrebno je da se javnost upozna s kamikazama na ulicama Splita i samo je pitanje vremenakada će ubit nekog u gradu. Dosta je svima tragedija u kojima stradaju nedužni ljudi i svi ispaštaju zbog nekolicine. Dotičnog s TikTok videa sam često vidio kroz centar grada i sve to objavljuje na društvenim mrežama. Nije normalno da izvodi gluposti dok se mi normalno vozimo svakog dana na posao, odrađujemo obaveze s automobilom i da pri tome ne bude sankcioniran - kazao nam je u Splićanin u razgovoru na Facebooku.
Tragom komentara i razgovora bacili smo se u pretragu društvenih mreža. Navodno je riječ o muškarcu I.T. koji pod lažnim imeno objavljuje fotografije i videozapise vožnje na TikTok-u, Youtube-u, Instagramu te pod imenom i prezimenom na Facebooku. Na Instagramu ima više od 120.000 pratitelja te mu objavljeni materijal lajkaju tisuće i komentiraju stotine.
U videima i fotografijama može se vidjeti kako vozač divlja po cestama Klisa, Trogira, Dugopolja, Solina, Kaštela, ali i po centru Splita, pa tako luduje prolazeći kod "Slobodne Dalmacije" i Zapadne obale. Muškarac upravlja Hondom, Fazerom, Suzuki GSX-R-om, Yamaha T-maxom i Yamaha MT07.
Motocikle diže na kolo, vozi u suprotnom smjeru, vozi s kamerom u ruci, stoji na sjedalu, vozi brzo, divljao je i sa jet skijem. Profile na Instagramu i TikTok-u je zaključao, pa ih onda opet otvorio. TikTok videa su vjerojatno u međuvremenu dorađena porukama kako ih snima profesionalac ili pod nadzorom profesionalaca te da bi imitiranje moglo dovesti do ozljeđivanja sebe i drugih.
Na videima se najčešće vidi Yamaha MT07, sa splitskim registracijskim oznakama ili bez njih. Malo smo istražili cijenu i tehničke karakteristike vozila. Model ima 75 konjskih snaga i cijena mu je 8.249 ili 9.949 eura. Ovako je motocikl opisan na web stranicama dviju Yamahinih prodavaonica: "otkrij svoju mračnu stranu" i "privlačnost tame".
Što o svemu kažu odgovorni? Iz Policijske uprave splitsko-dalmatinske su nam odgovorili kako je kriminalističko istraživanje u oba slučaja divljanja po ulici, kod "Jokera" objavljenog na TikTok-u i kod Anićeve zgrade što su nam poslali građani, još i dalje u tijeku. Prometno redarstvo se bavi samo vozilima u mirovanju.
Poznatom prometnom stručnjaku dr. Željku Marušiću proslijedili smo javno dostupne fotografije i videosnimke. Riječ je o obijesnoj vožnji što je po zakonu kazneno djelo za koje je previđen zatvor od tri godine, kaže dr. Marušić.
- To je iživljavanje u vožnji gdje vozač svjesno dovodi motocikl u nestabilno i opasno stanje. Težinu prekršaja povećava činjenica da je vozio nadomak i preko pješačkog prijelaza. Krajnje neodgovorno jer takvom vožnjom se opasno smanjuje stabilnost, upravljivost te kočenje i time se dovodi u pitanje psihofizičko stanje vozača. Vozač gubi sposobnost reakcije, u slučaju nailaska pješaka i/ili drugog vozila, s gubitkom kontrole motocikl lako može završiti na suprotnoj strani ceste i nogostupu s nepredvidivim posljedicama – odgovorio nam je.
Za tip motocikla poput MT07 do 75 konjskih snaga potrebna je vozačka A kategorije koja se može polagati s 20 godina ako vozač već dvije godine posjeduje A2 kategoriju za motocikle do 48 konjskih snaga, odnosno s 24 godine, odgovorio je stručnjak. S dozvolom u rukama više nema naknadnih provjera, kaže dr. Marušić:
- Naknadne provjere tijekom valjanosti vozačke dozvole nisu potrebne, osim ako se ne promijene okolnosti, uslijed pogoršanja stanja. Tada odgovorni vozači sami idu na liječnički pregled, no u konkretnom slučaju, gdje vozači postaju skloni sumanutom ponašanju (psihofizičko stanje im postaje nezadovoljavajuće), pomoći može jedino policija – kazuje nam.
- Može li se zbog ovakve vožnje ostati bez vozačke dozvole i može li se izgubiti trajno dozvola za upravljanje ovakvim motociklima?
- Ne samo da može nego za takvu ”vožnju” treba oduzeti vozačku dozvolu, a u težim situacijama bi je trebalo poništiti i zaplijeniti motocikl jer postaje sredstvo izvršenja kaznenog djela. Motocikl treba oduzimati i zbog skrivanja ili uklanjanja registarske pločice jer se to radi zbog prikrivanja prometnog prekršaja i kaznenog djela. Problem je što su kontrole rijetke jer ne bi se tako sumanuto vozili da se plaše policije – odgovara.
U razgovoru s nama dr. Željko Marušić je iznio prijedlog: u kazneni zakon bi uveo članak "ubojstvo u pokušaju u cestovnom prometu”:
- Članak bi definirao višestruko teže kršenje prometnih propisa kao jurnjava brziniom 200 km/h kroz naseljeno mjesto ili nedavne na D8 u Kaštel Sućurcu. Novim člankom bi definirao izravno uhićenje i istražni zatvor, trajno oduzimanje vozačke dozvole i oduzimanje vozila, neovisno o vlasništvu. Kazna zatvora bi trebala biti od jedne do tri godine – kazao je.
- Jesu li kazne dovoljno stroge i provodi li se kažnjavanje recidivista i osoba koji počine ovakve prekršaje i kaznena djela?
- Zakonski okvir je dobar uz nužnu dopunu. Visina kazni također, ali je problem u izvjesnosti kažnjavanja. Za prevenciju više vrijedi kazna od 130 eura koja se naplati nego kazna od 5.000 eura koja se nikad neće naplatiti. Izvjesnost je premala i zbog toga na cestama imamo toliko devijantnog ponašanja vozača. Kada vozači postanu svjesni da kršenje prometnih propisa dovodi do sankcija, od financijskih preko oduzimanja vozačke dozvole i vozila do zatvorske kazne, postat će obazriviji. Čim naši vozači koji vole jurnjavu prijeđu slovensku granicu, skidaju nogu s gasa – metaforički je zaključio prometni stručnjak.