Stao škver. Donedavno teško zamislivo u Splitu.
Istina, znalo se događati u sto godina njegove povijesti da kakav štrajk radi neisplaćenih plaća, kakav radnički prosvjed, akcija ili slično zaustave nakratko pogon, ali da uprava pošalje cijeli kombinat kući na čekanje - to baš i nije bio slučaj. Oko 1500 ljudi. Navodno je u petak u krug brodogradilišta ušlo tek 200 njihovih kolega.
Navozi su pusti - ali tako je već neko vrijeme - jer novih poslova odavno nema. Par nedovršenih brodova, odnosno stari ruski tanker i novi mali polarni kruzer uz opremnu obalu čekaju bolje dane, baš kao i četiri buduća ophodna broda za HRM u zatvorenoj hali specijalne proizvodnje.
Nigdje nikoga
Tako je u petak, prvog travnja - ali nije to aprililili - izgledao Brodosplit, u kojem je vlasnik Tomislav Debeljak odlučio privremeno zaustaviti brodograđevnu djelatnost i poslati radnike na čekanje. Dok se ne riješi problem financiranja.
Kako izgleda zatvoreni škver najbolje se vidi po opustjelom Putu Supavla i okolnim parkiralištima, inače prekcanim radničkim autima i mopedima. Nigdje nikoga. Kao da je vikend. Ili praznik. Kao da je Prvi maja, a ne aprila. Uobičajeno, službenih informacija je malo. Evo što je novinarima HRT-a izjavio Josip Jurišić, voditelj Brodosplitovih odnosa s javnošću:
- Preživjeli smo mnoge izazove - pandemiju, nenaplatu vlastitih potraživanja, ali na ovom smo zapeli. Dva projekta financiramo kreditima VTB banke koja je u ruskom vlasništvu i koja je zbog rata u Ukrajini zaustavila sve isplate. Potrošili smo svoja vlastita sredstva, nemamo sredstva iz kredita i morali smo zaustaviti proizvodnju.
To bi bio - već smo pisali - službeni razlog zaustavljanja škvera.
Neobičan manevar koji traži objašnjenja detaljnija od onih koje nudi Debeljak:
- Pokrenuta je inicijativa prema Vladi i HBOR-u. Tražimo refinanciranje kredita. U tom kreditu zarobljeno je 60 milijuna eura vlastitih sredstava. U ovom trenutku nitko osim HBOR-a ne može preuzeti ovaj kredit. Očekujemo reakciju Vlade.
I Slobodna Dalmacija poslala je - kao i mnogo puta do sada - niz pitanja, prije svega o sudbini radnika, Brodosplitu, Vladi, Ministarstvu gospodarstva i HBOR-u. Ako odgovore, javit ćemo vam.
Otvoreni projekti
U kontekstu blokade banke u ruskom vlasništvu, radi čega VTB ne može isplaćivati kreditna sredstva škveru, kako to poručuju iz Brodosplita, nejasno je o kojim kreditima se to radi ako je poznato da je jedrenjak "Golden Horizon" odavno predan vlasniku - prekomorskoj tvrtki Tomislava Debeljaka - a brod ima sve dozvole i još prošlog ljeta krstario je britanskim vodama.
Drugi tzv. "otvoreni projekt" je "Janssonius", mali polarni kruzer, također u Debeljakovu vlasništvu, čija predaja nizozemskom unajmitelju kasni i najavljivana je za proljeće ove godine. Ali, koliko se zna, brod je u visokoj fazi dovršenosti i njegovo financiranje odavno je riješeno.
Nadajmo se da će netko odgovoran, prije svega Vlada i HBOR, od kojih Debeljak očekuje pomoć, dobro prosijati što je zapravo u pitanju. I koliko su Darko Horvat, bivši ministar gospodarstva, i aktualni Tomislav Ćorić dosad prosijavali škverske poslove uz državni blagoslov, zakriljene sigurnom rukom visokih dužnosnika.
Naravno, škverani su zabrinuti dok čekaju hoće li ih i kada itko pozvati natrag na posao. Plaće za veljaču još nisu dobili, iako su morali najkasnije do kraja ožujka. Ne zna se ni kada će naplatiti sve što su odradili u ožujku, a kako će im biti plaćeno vrijeme provedeno na čekanju - nitko živ pojma nema. Kao ni hoće li uslijediti otkazi.
Kako doznajemo iz brodograđevnih krugova, radnicima su kartice za ulazak u škver blokirane, pa i oni koji su u petak ujutro htjeli samo ući u pogon ili otići po svoje stvari na radno mjesto - nisu to mogli.