Trgovački lanac Billa ovih dana slavi 17. rođendan poslovanja u Hrvatskoj, ali 18. rođendan neće dočekati: njihove 62 trgovine i logistički centar preuzima Spar, koji će tako postati drugi po veličini trgovac u Hrvatskoj i s vječnog drugog mjesta istisnuti Plodine - donosi Jutarnji list.
Billa je prvi strani lanac koji je ušao na domaće tržište, a prije krize, 2008. godine, po ostvarenom su prihodu bili peti po veličini trgovac robom široke potrošnje u Hrvatskoj, iza Konzuma, Plodina, Mercatora i Kauflanda. No, posljednji dostupni podaci, oni za prošlu godinu, pokazuju kako su sada tek osmi, i to na ljestvici na kojoj više nema Mercatora. Štoviše, po prihodu su najslabije pozicionirani među svim velikim stranim trgovačkim lancima u Hrvatskoj. Iako je i Billa neprekidno otvarala nove trgovine, očito su drugi bili agresivniji.
Cijena nepoznata
Cijena koju austrijski Spar plaća za Billine dućane u Hrvatskoj nije objavljena. Nakon preuzimanja Spar će imati gotovo 120 trgovina i pet tisuća zaposlenih, no prije zaključenja transakcije moraju pričekati odobrenje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, iako vjerojatno neće biti nekih bitnijih zamjerki.
Spar Hrvatska dio je grupe Spar Austria, koji posluje i u sjevernoj Italiji, i to pod brendom Despar, te u Sloveniji i Mađarskoj. Spar, inače, nije multinacionalna korporacija. Riječ je zapravo o nizozemskoj franšiznoj mreži koja je prisutna na 40-ak tržišta, pri čemu su članice mreže međusobno vlasnički neovisne. Austrijski je Spar, sa svojim mini-carstvom, tako zapravo prilično poseban u odnosu na ostale članice mreže.
Vlasnik Billa grupe, njemački Rewe, u Hrvatskoj će zadržati lanac Bipa, a brend Billa povlače iz Hrvatske jer su shvatili da ne mogu postići neku jaku tržišnu poziciju.
“Naš strategijski cilj u zemljama u kojima su naše poslovnice prisutne je postići vodeću tržišnu poziciju. Unatoč ciljanim investicijama, to je u prošlosti u Hrvatskoj bilo neostvarivo, te prema našoj aktualnoj procjeni nije ostvarivo niti u doglednoj budućnosti”, poručili su u priopćenju iz i REWE Grupe.
Usporedba s konkurentima otkriva kako je Billino poslovanje raslo sporije od konkurencije.
Billa je prošle godine ostvarila ukupni prihod od 1,68 milijardi kuna, uz godišnji rast od 2,8 posto, skroman u odnosu na ostale velike konkurente, pokazuju podaci portala Poslovna.hr. Među velikim lancima samo je Metro Cash&Carry imao sporiji rast, dok je Spar, primjerice, lani prihode povećao za 15-ak posto na 2,53 milijarde kuna.
U posljednjih pet godina Billa je prihod povećala za oko 20 posto, u usporedbi s 30-postotnim rastom u Kauflandu, Plodinama i Sparu te skokom od 57 posto u Lidlu i više od 70 posto u Tommyju.
Usto Billa u Hrvatskoj posljednjih pet godina posluje s minusom, a lani im je neto gubitak dosegnuo 83,2 milijuna kuna. Međutim, to nije ništa neobično za strane trgovačke lance: i Spar je posljednjih pet godina u gubitku te im je lani minus premašio 120 milijuna kuna. Štoviše, među najvećih deset trgovaca, samo su domaći lanci uspjeli od 2011. do 2015. svake godine poslovati s dobiti.
Glasine da Billa priprema izlaznu strategiju iz Hrvatske pojavile su se još prošle godine, a kao mogući spasitelj spominjao se i Spar, koji je navode tada demantirao. U intervjuu Poslovnom dnevniku predsjednik Uprave Spara Hrvatska Helmut Fenzl najavio je agresivno širenje, posebno na obali. Prema njegovim riječima, godišnja ulaganja od 35 do 40 milijuna eura, u 2017. i 2018. godini planiraju podići iznad 50 milijuna eura. No, pitanje je koliko će preuzimanje Billinih trgovina promijeniti ove planove.
Oporavak biznisa
U svakom slučaju Spar se preko noći pretvorio u jednog od najjačih igrača na domaćem tržištu uz Konzum, Plodine te dvije domaće podružnice njemačke Schwartz grupe, Lidl i Kaufland, koji su lani zajedno imali gotovo sedam milijardi kuna prihoda. Najveći trgovac, Agrokorov Konzum, i dalje je jako daleko od konkurencije: njihov se ukupni prihod lani približio iznosu od 15 milijardi kuna.
Jasno je da Hrvatsko tržište drži nekoliko jakih tvrtki: prema podacima Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, pet najvećih domaćih trgovaca mješovitom robom lani je držalo oko 65 posto tržišta, a najvećih deset je pokrivalo više od 80 posto.
U međuvremenu, trgovina na malo u Hrvatskoj se oporavlja treću godinu za redom. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, realni rast trgovine u 2014. je godini iznosio skromnih 0,4 posto, lani zdravijih 2,4 posto, a u prvih deset mjeseci ove godine sasvim solidnih 4,3 posto.