Strani gosti počeli su se lagano vraćati na ulice dalmatinskih gradova, raste i nada da će se nadolazeća turistička sezona barem malo približiti godinama kad je korona-kriza ovdje bila nepoznat pojam.
Da razloge za optimizam možemo potražiti i u digitalnoj sferi, pokazuje u svojoj najnovijoj studiji "Primjena analitičkih alata aplikacija YouTube, Google Photo i Google Web u predviđanju dolazaka turista u Republiku Hrvatsku s osvrtom na izazove zdravstvene sigurnosti" doc. dr. sc. Tado Jurić s Odjela za povijest Hrvatskog katoličkog sveučilišta.
Jedan od glavnih rezultata Jurićeve studije o procjeni turističke sezone pristupima digitalne demografije, a pretraživanje za potrebe rada obavljeno je tijekom travnja ove godine, pokazuju da će u nadolazećoj turističkoj sezoni njemački turisti zabilježiti 15 posto veću posjećenost Hrvatskoj nego što je to bilo lani.
Pola milijuna više
– Podaci pokazuju da će Hrvatsku posjetiti dva milijuna njemačkih turista, što je i dalje manje od prosjeka prethodnih godina, koji je iznosio oko 2.800.000, ali ipak za pola milijuna više nego prethodne godine. Rezultati predviđaju i oporavak turizma Grada Zagreba za 20 do 25 posto u usporedbi s prethodnom godinom – kaže doc. dr. Jurić, koji ističe i kako je fokus na analizi turističkih posjeta iz Njemačke budući da su oni najzastupljeniji na hrvatskom turističkom tržištu te čine jednu trećinu svih posjeta. Jurić objašnjava i da je analitika iz područja digitalne demografije, prvenstveno pristup koji omogućava analitička aplikacija Google Trends (GT), važna za predviđanje turističke potražnje osobito jer službeni podaci u najboljem slučaju dolaze sa zakašnjenjem od dva mjeseca.
– Cilj rada bio je ispitati u kojoj mjeri informacije dobivene putem alata Google Trends mogu poslužiti u svrhu predikcije dolaska turista u Republiku Hrvatsku. Posebno je ispitano u kojoj mjeri podaci o pretraživanju pojmova, fotografija i videomaterijala povezanih s turističkim odredištima pomoću Google tražilice i platforme YouTube mogu poslužiti u svrhu predikcije turističke potražnje u Hrvatskoj – objašnjava doc. dr. Tado Jurić. Uz to, ističe i kako je osjećaj zdravstvene sigurnosti u turizmu postao jedan od najvažnijih dojmova i izazova za destinaciju te za sve dionike u turizmu, a hrvatski je javnozdravstveni sustav do sada "neprimjetno" i indirektno radio za potrebe turizma.
Medicinsko osoblje
– Međutim, danas, kada je taj sustav preopterećen i kada je uočen nedostatak medicinskog osoblja, od osobite je važnosti usmjeriti pozornost na njegovo jačanje. To svakako podrazumijeva i dodatne kapacitete u turističkim regijama za vrijeme ljetnih mjeseci – poručuje Jurić.
Koliko su pitanja vezana uz "sigurni" turizam, ističe on u studiji, postala važna njemačkim turistima, pokazuje činjenica zabrinutosti u vezi sa situacijom s mjerama suzbijanja koronavirusa u Hrvatskoj, koja se ogleda u intenzivnom pretraživanju pojmova poput "COVID" "Impfung" (cijepljenje), "Mundschutzmaske" (zaštitne maske), "COVID Test" + "Kroatien".
Međutim, u Njemačkoj i prije krize i sada pretražuju se i pojedini hotelski lanci s ponudom turističkih aranžmana u Hrvatskoj, a za potrebe studije doc. dr. Jurić daje pregled najčešće pretraživanih u razdoblju od 27. travnja 2017. do 27. travnja 2021. godine. Tu je uočeno kako je u razdoblju ožujak – travanj 2021. godine došlo do pada pretraživanja tih pojmova za otprilike deset posto u usporedbi s istim razdobljima pretpandemijskog razdoblja.
Međutim, u usporedbi s pandemijskom godinom 2020., uočava se porast pretraživanja popularnih hotelskih lanaca za 18 posto! Slična je situacija i kad je u pitanju atraktivnost pojedinih turističkih gradova. Rezultati za isto razdoblje pokazali su da su pretraživanja pojmova "Dubrovnik", "Zadar" i "Umag" u prosjeku niža za 20 do 25 posto u usporedbi s istim razdobljima pretpandemijskog razdoblja. Međutim, u usporedbi s pandemijskom 2020. godinom, u ožujku i travnju ove godine uočava se porast pretraživanja tih pojmova za 10 do 12 posto, ovisno o gradu pretraživanja.
– I kod pretraživanja svih pet najposjećenijih turističkih odredišta u Hrvatskoj: "Dubrovnik", "Plitvice Lakes", "Istria", "Zagreb", "Makarska", uočava se porast interesa – navodi autor.
Kamperi na čekanju
Što se tiče kamping odredišta, poput "Plave lagune", "Campinga Savudrija", "Campinga Stella Maris" i "Campinga Strasko", u razdoblju od travnja 2017. do travnja 2021. tu se pokazuje najslabiji oporavak potražnje, kaže Jurić.
– Moguće je da je to u vezi s činjenicom da je pretraživanje provedeno prerano (u travnju 2021.), budući da su kamping odredišta više posjećena u razdoblju rujan – listopad, a razmak između pretraživanja i posjeta najčešće je tri mjeseca – objašnjava Tado Jurić te zaključuje:
– Ovaj tip istraživanja pristupima digitalne demografije može biti od koristi turističkim zajednicama u Hrvatskoj, koje bi mogle koristiti ovdje prikazanu metodu predviđanja u svrhu modeliranja potražnje te u marketinške svrhe, a Vladi RH u svrhu procjena sezonskih potreba tržišta rada. Na području jugoistočne Europe ovakav tip studija nije proveden te može služiti i kao obrazac za slične studije.