Jedna od najboljih i najpopularnijih televizijskih serija domaće proizvodnje, a mnogi su uvjereni i najbolja - "Naše malo misto" - počela se ponovno prikazivati u ranopopodnevnom subotnjem terminu HRT.
Ako se može osloniti na internetske podatke, ovo je deseti put da je serija po scenariju Miljenka Smoje i u režiji Daniela Marušića, snimljena prije punih 40 godina (od 1969. do 1971. godine) na programu HTV-a.
Kronika jednog malog dalmatinskog mista i događaja uoči Drugog svjetskog rata pa nadalje, kroz likove dotura Luigija, Bepine, Roka Prča, Načelnika, Pošćera, Servantesa, Anđe Vlajine i drugih, imala je veliku gledanost već kod prvog prikazivanja, a kroz godine se njena vjerna publika nije smanjivala, niti je serija gubila na popularnosti i aktualnosti, iako su se društvene okolnosti potpuno promijenile.
Svevremenost karaktera iz serije, duhoviti dijalozi i naročito kvalitetni glumci, osigurali su joj mitsko mjesto kad je riječ o hrvatskoj kinematografiji, pa nije čudno da je i mlađe generacije, koje ne pamte tu glumačku generaciju (Miše Martinović – Brico je umro ovog ljeta, kao jedan od posljednjih iz serije – op.a.), vole gledati.
Valjda u pokušaju da je što više približe novoj generaciji gledatelja, nenavikloj na crno-bijele snimke, neki su je pokušali osuvremeniti tako da su je – obojali!
Originalno napravljena u crno-bijeloj tehnici, sada je kolorirana, a 13 epizoda "Našeg malog mista" u ovakvoj verziji na You Tube kanal podignuo je izvjesni Studio Sorka.
U posljednjih osam mjeseci, prvu epizodu "Avijatičar" u ovoj verziji pogledalo je 1318 gledatelja, kanal ima 117 pretplatnika, što nije neki broj od kojeg se može zaraditi od marketinga na kanalu, ali, s vremenom, tko zna?
Ipak, korištenje serije koja je u vlasništvu HTV nije zakonito, tako da i "stvaranje" nove verzije svakako ima pravne posljedice:
- HTV je apsolutno vlasnik serije i za svako repriziranje plaća tantijeme obitelji pokojnog redatelja Marušića. Ovo mi je prvi glas o tome i naravno da bez našeg znanja nitko to nije smio napraviti. Obavijestit ću službe koje će poduzeti daljnje korake - kaže urednica Dramskog programa Jasmina Božinovska Živalj.
Tražili smo da objasni
Nije nezanimljivo i na koji način je anonimni majstor obavio takav posao, s obzirom da se u Hrvatskoj filmaši ne bave prebacivanjem crno-bijelih filmova u kolor, no vlasnik You Tube kanala se, očekivano, nije odazvao na našu poruku s prijedlogom da nam sam objasni.
Uz epizode na YouTubeu stoji napisano da su "uz puno puno vremena i truda kolorizirali i to frame po frame", sliku po sliku, što upućuje na ogroman posao.
Svaka sekunda filma ima po 24 ili 25 sličica, a kako svaka epizoda "Našeg malog mista" traje oko 50 minuta, pomnoženo sa brojem epizoda....dolazi se do milijuna filmskih sličica koje se mora obojati.
No, pretražujući internet nađu se i odgovori – bojanje serije se odradilo kompjuterski, vjerojatno korištenjem besplatne TensorFlow programske biblioteke, koju je razvio Googleov tim.
Pivčević: Kućna i nekvalitetna radinost
Svakako, radi se o kućnoj i nekvalitetnoj radinosti, komentira nam ugledni hrvatski snimatelj Mirko Pivčević koji je na naš nagovor pogledao malo o čemu se radi:
- Netko se igra, a nikad nisam čuo za taj studio pa ne znam tko. Nije to precizno napravljeno, uočava se da crno-bijela boja snimke "probija" u kolor verziji. Ipak ti kompjuterski programi nisu presavršeni i treba ih kasnije doraditi – veli Pivčević.
Koliko će dugo kolor verzija "Našeg malog mista" biti dostupna na YouTube vidjet će se, a za nadati se da neće dugo. Jer, osim što je nelegalna, nikome ne bi trebala biti potrebna.
"Naše malo misto" je izvanredno upravo onakvo kakvo jest, u originalu, i ništa mu nije potrebno mijenjati, a i američka kinematografija je, velika i moćna kakva već jest, na tome polomila zube.
Gnjev zaljubljenika
Nakon što je kolorirala nekoliko klasika poput "Malteškog sokola" i "Casablance" suočili su se sa lavinom gnjeva zaljubljenika u filmske klasike.
Tako je Tedu Turneru, osnivaču CNN-a i medijskom poduzetniku, nakon prikazivanja "opiturane Casablance" na kabelskoj televiziji u naslovu novina poručeno: "Don't play it again, Ted".
Isto vrijedi i u našem "malom mistu" - ne igrajte nam se s klasicima!