StoryEditorOCM
Zadar plusUSPJEH "RENTLIO"

Marko Mišulić: Aplikaciju nastalu u Zadru koriste iznajmljivači u 40 zemalja svijeta, ali to je samo početak - želim od grada napraviti IT centar!

Piše Mišel Kalajžić
22. veljače 2020. - 16:42
Na fotografiji: (s lijeva) Tome Perica, Nataša Lakić, Pankracije Barać, Šime Basioli, Marko Mišulic, Nina Glavić i Iva Mišulić.Jure Miskovic/Cropix

Prije nešto više od pet godina među prvima smo pisali o “Rentliju” - zadarskoj IT firmi koju je tada osnovao mladi Zadranin Marko Mišulić.

Njegovu ideju već smo onda prepoznali kao revolucionaran sustav za upravljanje hotelima, hostelima, apartmanima i sobama. Aplikacija je izašla u javnost uoči Dana grada Zadra i blagdana svetog Krševana, zadarskog zaštitnika. Nakon pet godina prisutnosti na tržištu, u razdoblju prepunom raznih iskušenja i izazova, aplikacija “Rentlio” je opstala i dokazala se kroz rastuću bazu korisnika po cijelom svijetu, a njen tvorac pred novim je presudnim korakom kojim bi se “Rentlio” vinuo među najjače igrače na svijetu u segmentu tehnoloških rješenja u turizmu.

Nedavno je na listi 100 najvažnijih hrvatskih STEM poduzetnika u izboru časopisa Lidera upravo Mišulić zauzeo visoko 24. mjesto i time postao najbolje rangirani Zadranin, što je još jedna potvrda darovitosti mladog Mišulića koji je, u vrijeme kad mnogi napuštaju grad, sve postigao upravo - iz Zadra.

Naša najveća snaga

- Kažu, tko preživi prve tri godine u ovom našem tehnološko-proizvodnom svijetu da je već čuda napravio. Nezamislivo brzo se događaju promjene, neovisno o kojem segmentu tehnologije se radi i jako je izazovno održavati korak s tim promjenama. Osim toga, mi smo u onoj manjoj skupini tvrtki koje su samofinancirane, koje nisu uzimale vanjske investicije, pa smo isključivo ovisni o vlastitim resursima. No, ja bih se usudio reći da je to možda i naša najveća snaga, iako se radi o netipičnom pristupu razvoja tzv. Software as a service kompanije. Nekakav prirodan put je, posebno vani, da nakon razrade ideje tražiš investitore za svoj projekt i onda tim novcem radiš dalje.

Mi smo se pak odlučili za ovaj sporiji, ali mislim zdraviji i dugoročniji pristup, koji nam daje slobodu i mir u upravljanju dinamikom rasta. Ne kažem da je to najbolje i ne znam što bi bilo da smo odabrali taj klasičniji pristup, ali ono što je bitno je da smo sretni i zadovoljni s fazom u kojoj smo sada, prepuni motiva i želje za otkriti što nas čeka u sljedećim fazama. Kad ste prvi put pisali o nama, prije pet godina, bilo nas je dvoje zaposlenih, a za nekoliko dana bit će nas osamnaest. Od početka ovog mjeseca imamo i stranog kolegu koji za “Rentlio” radi iz Londona i koji je zadužen za naš međunarodni rast, rast koji se već događa, ali ga sad pokušavamo ubrzati jer polagano postajemo spremni za to. Tek prošle godine pridružila nam se kolegica za marketing i tek sad ćemo se početi značajnije otvarati prema tržištu jer prije to jednostavno nije bilo moguće, nismo imali resursa za to. Sav novac koji je ulazio u tvrtku odlazio je na daljnji razvoj i ljude. I to nije klišej. Ja uistinu vjerujem da vrhunski tim može napraviti dobar biznis od lošeg proizvoda, ali loš tim ne može napraviti biznis niti od vrhunskog proizvoda. Ne mogu vam opisati koliko sam ponosan i zahvalan svim članovima tima na uistinu iznimnom poslu koji rade. Zahvalan sam i svim onim ljudima koji su bili, ali više nisu dio našeg tima jer su i svi oni dali svoj doprinos ovom “Rentliju” kakav je danas. A “Rentlio” danas je tvrtka sastavljena od vrhunskog tima profesionalaca koji rade na vrhunskom proizvodu. Vjerujem da naše vrijeme tek dolazi - kaže nam Mišulić
Aplikacija “Rentlio” već se koristi u više od 40 zemalja svijeta, od Islanda do Filipina, otočja u Indoneziji, New Yorka, Brazila... Za sve korisnike, “Rentlio” je jako bitna aplikacija jer je u njoj doslovno sadržano cijelo poslovanje i operativa njihovih objekata.

Tehnologija u turizmu

- Tehnologija u turizmu odavno je već ušla na velika vrata, ali u dijelu procesa koji se tiču hotelskih, apartmanskih i hostelskih operacija postoji još ogroman prostor za napredak. Naša inozemna konkurencija je strašna. Samo za primjer, jedan od naših inozemnih konkurenata prošle je godine okončao četvrtu rundu financiranja čime je ukupno prikupio više od 60 milijuna dolara investicija za daljnji razvoj istog ovog što radimo i mi.

Ali meni takve borbe, u kojima nastupamo iz pozicije ne-favorita, daju posebnu draž svemu. Na domaćem terenu, slobodno mogu reći da se nakon našeg pojavljivanja na tržištu te 2014./2015. godine pojavio cijeli niz cloud aplikacija u istom segmentu. Pokrenuli smo jedan val i to je fenomenalno jer od toga profitiramo svi – i mi koji radimo softverska rješenja i korisnici koji imaju priliku odabira između više ponuđača na tržištu. U tom svjetlu rastuće konkurencije, kako strane tako i domaće, naš cilj uvijek je bio i bit će da korisnicima pružimo najbolju vrijednost za njihov novac. Na tom domaćem tržištu, prošli smo zbilja svašta, sve do najprimitivnijih razina pokušaja kopiranja. Srećom, naučio sam vrlo rano da me te stvari ne diraju jer nisu pod mojom kontrolom. Trošiti energiju na takve stvari bilo bi kontraproduktivno i kratkoročno. Umjesto toga cijelo vrijeme smo fokusirani isključivo na stvari koje možemo kontrolirati, na proizvod, tim i interne procese u kojima nastojimo biti bolji iz dana u dan - kaže Mišulić i nastavlja:

Razlog povratka

- Moja želja je da “Rentlio” bude puno više od uspješnoga poduzetničkog pothvata. Želja mi je da naš utjecaj na lokalnu pa potom nacionalnu zajednicu i naposljetku na globalnu industriju u kojoj radimo u idućih pet godina postane deset puta veći nego što je sada.

Kad kažem utjecaj, mislim na želju i viziju da postanemo razlog zbog kojeg će se netko vratiti u svoj rodni grad, da postanemo razlog zbog kojeg će netko odabrati “Rentlio” kao mjesto svog profesionalnog razvoja umjesto neke strane tehnološke firme. Želimo biti inspiracija mladim ljudima koji imaju ideje, ali se boje, želimo ih okuražiti na taj potez svojim primjerom. Gledajući isključivo poduzetnički, “Rentlio” je u hrvatskim okvirima već uspješna firma. U pet godina, došli smo od nula do 4 milijuna kuna prihoda, posve samostalno, bez EU fondova, bez državnih poticaja i subvencija, bez ikakvih kombinacija i poslova s državnim firmama, na svjetskom tržištu i isključivo zahvaljujući nevjerojatnom radu mojih ljudi.

Iako sam na to iznimno ponosan to nije nešto čime sam primarno motiviran i ne vidim u tome cjeloviti smisao. Puno više me vuče ta želja da pokušamo ovdje izgraditi netipičnu kompaniju, kompaniju zadovoljnih, sretnih i slobodnih zaposlenika koji se radeći na globalnom proizvodu profesionalno razvijaju u onom području koje ih ispunjava. I svakim danom smo sve bliže tom cilju. Primanja u firmi rastu iz godine u godinu, od ove godine uz redovnu plaću uveli smo i dodatne novčane nagrade, svim zaposlenicima čija djeca idu u vrtić tvrtka snosi troškove vrtića itd. Uistinu se trudimo izgraditi kompaniju koja će biti primjer u svakom pogledu, koliko god to nekad bilo teško i koliko god grešaka radili po putu - ističe Mišulić.

U proteklom razdoblju, priznaje nam, bilo je i otvorenih ponuda da ih netko kupi. Jedna konkretna ponuda i puno upita za investiciju tzv. venture capital fondova kojih još uvijek ima, prosječno jedna mjesečno jer vide da je tvrtka globalno pozicionirana kao tehnološki napredan softver u turističkom segmentu.

- Pa ta konkretna ponuda koja se dogodila pozitivan je udarac za ego. Lijep je osjećaj kad netko globalan, jak, želi nešto što ste sa svojim timom stvorili. Ali stvar je motiva - želimo li izgraditi kompaniju koja će imati taj dugoročan utjecaj na okolinu o kojem pričam ili smo u sve ovo ušli kako bismo to lijepo upakirali, prodali i krenuli dalje? Ne kažem da možda jednog dana do toga da nas netko preuzme neće doći, ali mislim da je to u trenutku kad su se stvari oko te ponude konkretizirale bilo prerano. Sve ovo kroz što prolazim na čelu “Rentlija” doživljavam kao super-testiranje vlastitog ega i nevjerojatnu školu zbog koje u konačnici nastojim postati bolji čovjek, u svakom smislu. Radim puno grešaka, ali na te greške se reflektiram i nastojim iz njih naučiti najviše što je moguće. Nitko ne zna što sutra nosi i često se rast firme svodi na pokušaje i pogreške. Ono što je najbitnije u cijeloj priči je to da za dvadeset godina ne želim žaliti za tim što nismo pokušali postati ono što smo ugradili u našu viziju - ističe Marko Mišulić koji je 2017. godine dobio i javno priznanje - Grb Grada Zadra za uspjehe na području računalnog programiranja i poduzetništva.

Nagrada Grada Zadra

- Tada kad sam dobio to priznanje komentirao sam kako su, za mene, gradovi nevjerojatne zajednice jer imaju sposobnost nadživjeti države, ratove, vlasti i ljude. I upravo zbog toga ja prema svom Zadru osjećam neizmjerno poštovanje, odgovornost i istinsku privrženost. Lijep osjećaj je bio primiti Grb Grada kao potvrdu da je netko primijetio naša pozitivna nastojanja.
Na osobnoj razini, tu nagradu doživljavam kao dokaz kojim ću jednog dana svojoj djeci moći potvrditi da sam se trudio graditi bolje mjesto njihova odrastanja. Istovremeno sam i veliki kritičar sredine do koje mi je stalo i smatram da bi to trebala biti dužnost svakog pojedinca koji u toj sredini živi. Stalo mi je do ovoga grada za koji mislim da ima nevjerojatne potencijale. Postoji li jasna, dugoročna vizija upravljanja tim potencijalima nešto je što svi stalno trebamo propitivati i kritizirati, ali i istovremeno na individualnoj razini doprinositi da se ti potencijali ispune. Našem proizvodu tržište je cijeli svijet i iz tržišne perspektive ne razmišljamo lokalno.

Nelogični zakoni

San mi je da “Rentlio” bude nositelj razvoja IT scene grada Zadra, da budemo razlog povratka Zadrana u Zadar i motiv doseljavanja ljudi u Zadar. Ne znam hoćemo li u tome uspjeti, ali znam i ponosan sam na to što to neumorno pokušavamo ostvariti. Ne treba se zavaravati, zadarska tehnološka scena je jako malena. Ali tu činjenicu treba prihvatiti i od nje krenuti - kaže Mišulić pa nastavlja:

- Općenito u državi vlada neka čudna poduzetnička klima. Svi pričaju o poduzetništvu kao temelju gospodarskog razvoja, ali okvir u kojem se to poduzetništvo događa, s kompliciranim i često nejasnim te nelogičnim zakonima koji se pored toga još češće mijenjaju, najblaže je rečeno izazovan. Mi se ovdje moramo opterećivati stvarima o kojima naši strani konkurenti ne moraju uopće razmišljati. Stalno se vraćamo unatrag, opterećujemo se zastarjelim ideologijama koje ne doprinose razvoju i budućnosti.
Ja se od tih ideologija želim odmaknuti jer su rasprave o njima potpuno irelevantne za kvalitetu životne svakodnevice. Želimo lokalnim institucijama pomagati savjetima iz područja u kojima imamo znanja i ne tražimo apsolutno ništa zauzvrat. Problem je što oni rijetko za savjet pitaju.

Pomaka ima, ali su oni još uvijek spori i skromni. Istaknut ću jedan pozitivan primjer - već dvije godine zaredom organiziramo s tvrtkom Inovativni Zadar događanja pod nazivom Friday Talks. Zahvaljujući Friday Talksima više od 500 Zadrana kroz šest događanja okupilo se kako bi poslušalo inspirativne i motivirajuće priče lidera domaće tehnološko-poduzetničke scene. I za mene je to bio primjer čiste, pozitivne suradnje nas i gradske tvrtke, rezultat koji je iznimna dodana vrijednost za lokalnu zajednicu - odlučan je Marko Mišulić.

Mladi se boje odgovornosti i ambicije

Imam osjećaj da se ljudi u našoj zemlji, barem što se tiče moje generacije i još mlađih, jako boje odgovornosti i ambicije. Možda je taj strah od ambicije čak i veći. I kad to stavite u kombinaciju s izvrnutom društvenom paradigmom gdje umjesto podržavanja i razvijanja individualne odgovornosti i skupnih interesa svakodnevno svjedočimo upravo suprotnom – individualnom interesu i skupnoj odgovornosti – izostane ona pokretačka snaga koja bi mogla napraviti pozitivne promjene u našoj široj zajednici. Najveći problem je što ta individualna odgovornost prema skupnom interesu izostaje najviše upravo kod onih koji bi u tome trebali prednjačiti – političari.

15. prosinac 2024 12:05